کد خبر: 1057345
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
تخت‌های بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی پر شده و از تخت‌های بیمارستانی مهم‌تر ظرفیت کادر درمان هم تکمیل است
زهرا چیذری

تخت‌های بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی پر شده و از تخت‌های بیمارستانی مهم‌تر ظرفیت کادر درمان هم تکمیل است. پای درد و دل پرستاران بخش‌های کرونایی که بنشینید روایتشان از زجر تنفسی بیماران کرونایی و دست و پا زدن آن‌ها میان مرگ و زندگی قلبتان را به درد می‌آورد. حالا حتی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم پر شدن تخت‌های بیمارستانی را تأیید می‌کند، در حالی که پیش از این وزیر بهداشت مدعی بود حتی یک بیمار پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نشده‌است! حالا، اما به طور رسمی بیماران بدحال کرونایی پشت در بیمارستان سرگردانند. روند واکسیناسیون، اما شتاب گرفته و طبق گزارشات، واکسن‌های بیشتری هم در راه است و نوبت به واکسیناسیون ۵۵ ساله‌ها رسیده و متولدین ۱۳۴۵ به قبل مجازند برای تزریق واکسن کرونا در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند.
روز گذشته آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم برگزار شد. دولت در شرایطی حوزه سلامت را در کنار سایر حوزه‌ها به دولت بعدی تحویل می‌دهد که وضعیت شیوع جهش دلتای کرونا در کشور بحرانی است؛ بحرانی که در بسیاری از کشور‌های جهان هم وجود دارد و مقابله با ویروس کرونا را چالش‌برانگیزتر کرده‌است. با وجود این بحران، اما به روایت علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور به کمتر از ۴۰ درصد رسیده و همین مسئله گوشزد می‌کند، روز‌های سخت‌تری را پیش‌رو داریم. از سوی دیگر گزارشات آماری حکایت از آغاز سفر‌های تابستانی دارد!
هشدار جدی درباره پر شدن تخت‌های بیمارستانی
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه هفتاد و هشتمین و آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونا در دولت دوازدهم، با اعلام گسترش کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور و هشدار جدی نسبت به پر شدن تخت‌های بیمارستانی گفت: «رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده‌است. اگر پروتکل‌ها به همین شکل رعایت شوند تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین تری شویم.»
ثبت‌نام واکسن برای سنین ۵۵ سال به بالا
رئیسی میزان ورودی واکس را قابل‌قبول دانست و افزود: «تا پایان مرداد حدود ۷ میلیون دوز واکسن به دستمان خواهد رسید. سرعت واکسیناسیون نیز قابل‌قبول است.» به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، سامانه واکسیناسیون برای ۵۵ سال به بالا باز است سامانه تک‌نوبتی شده و با ثبت‌نام محل و روز تزریق انتخاب می‌شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: «برای گروه‌های سنی که اعلام می‌کنیم هیچ نگرانی برای واکسن وجود ندارد و واکسن برایشان داریم.» وی با اشاره به اینکه همزمان با عید سعید غدیر واکسیناسیون مشاغل پرخطر هم بر اساس فاز سوم آغاز شد که شامل معلمین، اساتید حوزه و دانشگاه، زندانیان، رانندگان سیستم حمل و نقل عمومی و بانک‌ها بودند، پیش‌بینی کرد تا پایان شهریور فاز سوم واکسیناسیون به اتمام برسد.
پر شدن ۶۰ درصد ظرفیت هتل‌های مشهد
یکی از مصادیق کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی سفر‌های تابستانه است که بار مضاعفی بر دوش کادر درمان در شهر‌های توریستی شده‌است. به طور نمونه روز‌های اخیر در شهر مشهد، به لحاظ تعداد بیماران کرونایی بستری، فوتی‌های ناشی از کرونا و مراجعه‌کنندگان با تست مثبت و نیازمندان مراقبت‌های ویژه در قیاس با ۱۸ ماه اخیر، بی‌سابقه بوده‌است. ظرفیت اکثر هتل‌ها با درصد بالایی پر شده‌است، پرواز‌ها برقرار است و با آن تعطیلی یک هفته‌ای تهران، حجم سفر‌ها به مشهد هم افزایش یافت. به طوری‌که حدود ۶۰ درصد ظرفیت هتل‌ها و مسافرپذیر‌ها در مشهد پر است. از این رو شورای اسلامی شهر مشهد در مشهد بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه بررسی آمار مربوط به بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نشان می‌دهد که یک سوم این افراد، غیربومی هستند، از مردم خواست به این شهر سفر نکنند.
بحران در تهران
وضعیت تهران هم بحرانی است. خسرو صادق‌نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران، با تأکید بر اینکه کرونا در تهران در شرایط اوج خود قرار دارد، گفت: «حدود دو هفته است با مشکل کمبود تخت مواجه هستیم، چون هم تعداد بیماران کرونایی به شدت افزایش یافته‌است و هم مراجعه بیماران غیر کرونایی همچنان وجود دارد. واقعاً اوضاع سختی داریم و فشار زیادی به کادر درمان وارد می‌شود.» وی افزود: «به طور میانگین متوسط میزان بستری بیماران در بیمارستان ما بین چهار تا پنج روز است.»
پر شدن آی سی یو در بیمارستان‌های کودکان
در کودکان هم دلتا سوش غالب است. رضا شروین بدو، رئیس مرکز طبی کودکان درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونا در پیک پنجم گفت: «وضعیت ابتلا به کووید ۱۹ در کودکان افزایشی است و در مرکز طبی کودکان نیز تعداد بستری زیاد شده‌است و یکی از بخش‌های کووید‌۱۹ ما آی سی یوی ما پر شده‌است. البته کماکان از تمام ظرفیت بیمارستان جهت خدمت‌رسانی مطلوب استفاده می‌کنیم.»
وی با اشاره به با اشاره به بحث بازگشایی مدارس، گفت: «انتظار است قبل از بازگشایی مدارس با کارشناسان حوزه سلامت کودکان مشورت شود و جلسات کارشناسی و تخصصی هم‌اندیشی به صورت مداوم برگزار شود و با نگاه کارشناسانه و تخصصی نحوه بازگشایی، پیامد‌های احتمالی بازگشایی، الزامات بازگشایی مدارس مورد بررسی قرار گیرد.»
تسریع دیرهنگام در روند واکسیناسیون
تخت‌های بیمارستانی پر شده و خانواده‌ها برای پیدا کردن تخت خالی برای بیمارشان در بین بیمارستان‌های شهر سرگردانند. واکسیناسیون، اما سرعت گرفته و اندک‌اندک واکسن‌ها از راه می‌رسند، اما کاش روند تسریع در واکسیناسیون پیش از غلبه ویروس دلتا انجام شده بود تا شاید از میزان مرگ و میر بیماران کرونایی بکاهد و حکایت نوشداروی بعد از مرگ سهراب نشود!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار