کد خبر: 1057196
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
روز گذشته همزمان با آغاز ساخت ۱۴۰ هزار مسکن برای محرومان، ۷۰ هزار خانه هم به این قشر تحویل داده‌شد. کمیته امداد، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه تفاهم کردند تا پایان امسال ۱۴۰ هزار خانه را به محرومان تحویل دهند. سازمان برنامه و بودجه هم ۴هزار میلیارد تومان وام بلاعوض و ۶هزارو۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ درصد به ساخت مسکن محرومان اختصاص داد.
علیرضا سزاوار

 سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته همزمان با آغاز ساخت ۱۴۰ هزار مسکن برای محرومان، ۷۰ هزار خانه هم به این قشر تحویل داده‌شد. کمیته امداد، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه تفاهم کردند تا پایان امسال ۱۴۰ هزار خانه را به محرومان تحویل دهند. سازمان برنامه و بودجه هم ۴هزار میلیارد تومان وام بلاعوض و ۶هزارو۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ درصد به ساخت مسکن محرومان اختصاص داد.

در سال‌های اخیر علاوه بر ساخت و ساز خانه برای محرومان، بازسازی خانه‌های روستاییان هم رشد چشمگیری داشته‌است. از سال ۸۴ تاکنون اقدامات بزرگی در حوزه ساخت مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت صورت گرفته، به طوری که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در سطح کشور بازسازی شده‌است.
خانه‌سازی جهادی‌ها در قرارگاه امام‌حسن (ع)
اردیبهشت امسال با محوریت جهادگران بسیجی، قرار شد ۵۰ هزار واحد مسکونی ویژه محرومان و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی طی مدت دو سال ساخته شود.
اوایل اردیبهشت ماه با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رئیس بنیاد مستضعفان، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و رئیس کمیته امداد امام‌خمینی تفاهمنامه ساخت واحد‌های مسکونی در قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در ستاد فرماندهی کل سپاه امضا شد. این واحد‌ها در همه استان‌ها ساخته می‌شود و سردار سلامی در آن مراسم تأکید کرد که ما برای ساخت این ۵۰ هزار واحد مسکونی کاملاً جدی هستیم و از همه فرماندهان می‌خواهم در اجرای این کار امکانات خود را به کار گیرند تا در ۲۴ ماه آینده این واحد‌ها آماده و به نیازمندان تحویل شود. قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سال گذشته با فرماندهی سردار سرلشگر سلامی و با همکاری آستان قدس رضوی و سازمان بسیج برای کاهش بخشی از مشکلات جاری مردم و آبادانی استان‌های محروم تشکیل شد.
خانه‌دار کردن تمام کمیته امدادی‌ها
روز گذشته ۷۰ هزار واحد مسکن محرومان در سطح کشور افتتاح شد و بنا به آمار‌های اعلام شده از سوی کمیته امداد، تفاهمنامه ساخت ۱۴۰ هزار و ۳۹۰ واحد مسکن محروم بین کمیته امداد، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه منعقد شده که متولی ساخت این واحد‌های مسکونی بنیاد مسکن است. در این میان سهم کمیته امداد از این واحد‌ها ۲۴ هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی و بنیاد مسکن نیز ۱۱۵ هزار و ۹۴۰ واحد است که در کل کشور در دست ساخت هستند.
در همین خصوص رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) صبح دیروز در حاشیه افتتاح مسکن محرومان کشور در گیلان اظهار داشت: تفاهمنامه‌ای بین کمیته امداد، سازمان برنامه و بودجه و استانداران در استان‌ها برای ساخت مسکن محرومان منعقد شد که در قالب این تفاهمنامه بسیاری از واحد‌ها در سطح کشور به بهره‌برداری می‌رسند.
مرتضی بختیاری خاطر نشان کرد: این نهاد حدود ۲۵ هزار واحد مسکن در قالب تفاهمنامه با سازمان برنامه و بودجه دارد که امیدواریم تا پایان سال، این واحد‌ها را تکمیل کنیم و صددرصد آن‌ها در امسال و پایان سال تحویل داده‌شود.
وی با اشاره به اینکه تفاهمنامه ساخت ۱۴۰ هزار و ۳۹۰ واحد مسکن محرومان در کشور بین کمیته امداد، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه منعقد شده‌است، تصریح کرد: متولی ساخت این واحد‌های مسکونی بنیاد مسکن است و سهم کمیته امداد از این واحد‌ها ۲۴ هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی است.
بختیاری با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار واحد مسکن در طول دو سال اخیر با حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه ساخته شده که بی‌سابقه بوده‌است، خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم تا هیچ خانواده تحت پوششی فاقد مسکن نباشد.
بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان وام و تسهیلات
رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در مراسم افتتاح تصویری مسکن محرومان با بیان اینکه مثلث همکاری بین بنیاد مسکن و کمیته امداد و سازمان برنامه و بودجه شکل گرفته و با دریافت ردیف اعتبار سالانه در بودجه این ریل‌گذاری تکمیل شده، گفت: در این راستا ۴هزار میلیارد تومان وام بلاعوض و ۶هزارو۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ درصد اختصاص یافته است که سازمان برنامه و بودجه این اعتبار را تأمین می‌کند.
محمدباقر نوبخت از استانداران خواست تکمیل واحد‌های آماده بهره‌برداری در شهرستان‌ها را پیگیری کنند و افزود: با توجه به تعیین ردیف بودجه، کار ساخت مسکن برای محرومان ادامه دارد.
وی با اشاره به تلاش‌های مرحوم تابش در احداث خانه برای آسیب‌دیدگان از حوادث طبیعی و غیر‌مترقبه همچون سیل و زلزله و طوفان افزود: بنیاد مسکن همواره در کنار مردم آسیب‌دیده بوده و مهم‌ترین اقدام بنیاد مسکن و در رأس آن مرحوم تابش، احداث خانه برای آسیب‌دیدگان ناشی از سیل بهار ۹۸ است.
تولد ایران همدل در غدیر
بنیاد مسکن از سال ۹۴ همواره مشغول ساخت مسکن برای محرومان بوده و این نهاد با امکاناتی که در اختیار دارد در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر اقدام به ساخت مسکن برای کم‌درآمد‌ها می‌کند.
بنیاد مسکن متناسب با تسهیلات و امکاناتی که در اختیار دارد اقدام به پرداخت تسهیلات و همچنین وام‌های بلاعوض در خصوص خانه‌سازی محرومان می‌کند. این بنیاد، اما بودجه‌ای مستقل برای ورود به خانه‌سازی در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر ندارد و نمی‌تواند مستقیم در این زمینه اقدام کند. در نتیجه در قالب تفاهمنامه‌هایی با همکاری و مشارکت دستگاه‌های دیگر به ساخت مسکن محرومان می‌پردازد.
یکی از اقدامات کمیته امداد در بحث توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت هم ساخت مسکن است و در همین زمینه خردادماه امسال با نیازسنجی انجام شده ۲۰۰ هزار خانوار محروم فاقد مسکن شناسایی شدند.
بعد از فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک به نیازمندان، دستگاه‌های انقلابی کشور در قالب طرح ایران همدل هم بیش از هزارو۲۰۰ میلیارد تومان در عرض یکسال به محرومان کمک کردند. پویش ایران همدل با هدف کمک به جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد و تهیه لوازم کمک آموزشی و نوشت افزار برای دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند و تهیه اقلام بهداشتی و نیز خانه سازی، همزمان با عید غدیر سال گذشته آغاز شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار