کد خبر: 1057078
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶
دکتر سید رضا میرطاهر

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا به عنوان ارشد‌ترین مقام این کشور در دولت بایدن در رأس هیئتی از روز یک شنبه ۳ مرداد در سفری دو روزه به چین رفت. این سفر در حالی انجام شد که تنش‌ها در رابطه چین و امریکا به دلیل اتهامات متقابل حملات سایبری، تحریم‌های سنگین و تلاش‌های بیشتر واشنگتن برای ائتلاف‌سازی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام برای مقابله با پکن، روندی افزایشی پیدا کرده است. شی فنگ، معاون وزیر خارجه چین در دیدار با همتای امریکایی خود گفت: «امریکا از چین یک دشمن خیالی ساخته و روابط دو کشور دچار بن‌بست و توأم با دشواری‌های زیادی شده است. امریکا می‌خواهد مسئولیت مشکلات ساختاری خود را برعهده چین بیندازد.» وی خواستار تغییر در «دستگاه فکری نادرست» و «سیاست خطرناک» امریکا شد. وندی شرمن در سفر خود روز دو شنبه با «وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز دیدار کرد. او پیش‌تر گفته بود که «چین هرگز نمی‌پذیرد کشوری ادعای برتری بر دیگران کند». شرمن در دیدار‌های خود ادعا کرد که ایالات متحده از رقابت سخت و پایدار با چین استقبال می‌کند، اما همه باید طبق همان قوانین و در شرایط برابر بازی کنند.
امریکا در دوره زمامداری جو بایدن رویکرد بسیار سختگیرانه‌ای در قبال چین در پیش گرفته و تلاش بر مهار پکن در عرصه‌های مختلف دارد. به‌رغم ادعا‌های مقامات دولت بایدن از جمله وندی شرمن درباره رقابت برابر با چین و تنش‌زدایی در روابط دوجانبه، اما آنچه از خلال مواضع و اقدامات امریکا در قبال پکن از زمان روی کار آمدن بایدن می‌توان دریافت، تلاش واشنگتن برای تقابل همه‌جانبه در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، نظامی و امنیتی، سیاسی و سایبری با پکن است؛ لذا به روشنی می‌توان دید که روابط امریکا و چین در دوره ریاست جمهوری جو بایدن روندی نزولی و پرتنش را طی کرده و دو کشور در عرصه‌های مختلف به رویارویی پرداخته‌اند. در برهه کنونی تنش‌ها بین امریکا و چین طیف گسترده‌ای از موضوعات شامل مسائل اقتصادی، تجاری، ژئوپلیتیکی، نظامی و امنیتی و سایبری را در بر می‌گیرد. واشنگتن پس از متهم کردن روسیه به حملات سایبری متعدد علیه نهادها، زیرساخت‌ها و شرکت‌های امریکایی، اخیراً به اتهام‌زنی به پکن در این زمینه پرداخته است. دولت بایدن در رویکرد به چین نه فقط قصد تداوم سیاست دولت ترامپ را دارد بلکه در پی افزایش تنش‌ها با پکن و همراه ساختن متحدان و شرکای خود در این زمینه است. دراین راستا بایدن در نشست سران گروه ۷ و نیز در نشست سران ناتو خواهان تشدید فشار‌ها علیه چین شد و آن‌ها را متقاعد کرد در اسناد نهایی این نشست‌ها، نگرانی‌های خود را در مورد رفتار پکن بیان کنند. دولت بایدن به جای اینکه چین را به منزله تهدیدی علیه امریکا معرفی کند، تلاش کرده با فرافکنی قدرت چین در ابعاد مختلفش، آن را تهدیدی جدی برای نظام بین‌المللی و ثبات آن وانمود کند. به دلیل استفاده ابزاری دولت‌های دموکرات امریکا از مسئله حقوق بشر، اکنون متهم ساختن پکن به نقض حقوق بشر از جانب واشنگتن و شرکای غربی آن و اعمال تحریم‌ها به این بهانه از جایگاه خاصی در رویکرد ضد چینی امریکا برخوردار است. آنتونی بلینکن، وزیرخارجه امریکا نیز اخیراً با انتشار بیانیه‌ای تلاش کرد تهدیدات سایبری از جانب چین را درکنار اتهامات حقوق بشری و تلاش برای توسعه قلمرو دریایی در دریای چین جنوبی به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های نگرانی برای جامعه جهانی مطرح کند.
با توجه به مداخله جویی‌های مکرر واشنگتن در امور داخلی چین به ویژه هنگ کنگ و سین‌کیانگ، تشدید حمایت از تایوان، مداخله در اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی و دریای شرقی چین، اعمال بسته‌های تحریمی مختلف و تلاش برای ائتلاف‌سازی علیه چین، اکنون روند تقابلی در روابط امریکا و چین شدت گرفته است. سفر لوید آستین، وزیر دفاع امریکا که قرار است طی هفته جاری برای جلب حمایت کشور‌های جنوب شرق آسیا از مواضع ضد چینی واشنگتن، به این منطقه انجام شود و با مقام‌های آن‌ها دیدار کند از اهمیت خاصی برخوردار است. تمرکز اصلی آستین در سفر به این منطقه تأکید بر تعهد واشنگتن بر ایستادگی درمقابل «ادعا‌های غیرقانونی چین در دریای چین جنوبی» و هم رأی ساختن کشور‌های این منطقه با مواضع امریکا است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار