کد خبر: 1057060
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
از فردا به مناسب عید سعید غدیر بناست تا واکسیناسیون پنج گروه جدید آغاز شود. معلمان، رانندگان تاکسی، سیستم‌های حمل و نقل عمومی، خبرنگاران، زندانی‌ها و همچنین بیماران دیابتی پنج گروهی هستند که با پایان واکسیناسیون سالمندان بالای ۶۰ سال، واکسینه خواهند شد.
زهرا چیذری

از فردا به مناسب عید سعید غدیر بناست تا واکسیناسیون پنج گروه جدید آغاز شود. معلمان، رانندگان تاکسی، سیستم‌های حمل و نقل عمومی، خبرنگاران، زندانی‌ها و همچنین بیماران دیابتی پنج گروهی هستند که با پایان واکسیناسیون سالمندان بالای ۶۰ سال، واکسینه خواهند شد. به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گروه‌های پرخطر جامعه ۴ میلیون نفر جمعیت افراد بالای ۵۰ سال ما ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند که اگر هر دو گروه واکسینه شوند، آمار فوتی‌ها در آبان به زیر ۵۰ نفر خواهد رسید. در حال حاضر، اما وضعیت بحرانی است. ۳۵۷ فوتی و رکورد تازه شناسایی حدود ۳۵ هزار مورد جدی ابتلا به کرونا تنها در ۲۴ ساعت روز‌های سیاه‌تری و مرگ‌های بیشتری را قابل پیش‌بینی می‌کند. آمار بستری‌ها در تهران از ۱۰ هزار نفر هم فراتر رفته است و سیر بستری بیماران کرونایی شتاب گرفته‌است؛ شتابی که همچنان فزاینده‌تر از شتاب واکسیناسیون است. با وجود این وزیر بهداشت همچنان نوید می‌دهد «واکسیناسیون کرونا از این هفته سرعت می‌گیرد»!

آمار ابتلا به کرونا یک بار دیگر روی دور رکورد‌شکنی افتاده‌است. روز گذشته هم آمار ابتلا‌های جدید با فاصله یک روز از رکورد‌شکنی قبلی رکورد تازه ۳۴ هزار و ۹۵۱ را ثبت کرد و با همین روند احتمالاً در روز‌های آینده رکورد‌های جدیدتری را هم ثبت خواهیم کرد. طبق یک فرمول پزشکی در ۱۷ ماه گذشته افزایش بیماران سرپایی با فاصله یک هفته تا ۱۰ روز به افزایش بیماران بستری و تا یک ماه بعد به افزایش مرگ بیماران منتهی می‌شود. حالا با این شمار فزاینده موارد جدید ابتلا نگرانی‌ها درباره رکورد‌شکنی در حوزه مرگ و میر‌های کرونایی هر روز جدی‌تر می‌شود. تا روز ۵ مردادماه و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳۴ هزار و ۹۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۷۰۸ نفر از آن‌ها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۱۹۷ نفر رسید. در همین زمان، ۳۵۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۸۹ هزار و ۴۷۹ نفر رسید. در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
آغاز واکسیناسیون ۵ گروه جدید از فردا
نمکی با تأکید بر اینکه از این هفته و هفته آینده خواهید دید که همه گروه‌های آسیب‌پذیر و همه گروه‌های سنی در معرض خطر را به سرعت واکسینه خواهیم کرد، افزود: «امروز واکسیناسیون در کشور فراتر از آنچه قول داده بودیم، پیش می‌رود گرچه در دورانی دچار تأخیر شدیم، اما خوشبختانه از این هفته و هفته آینده خواهید دید که ما همه گروه‌های آسیب‌پذیر و همه گروه‌های سنی در معرض خطر را به سرعت واکسینه خواهیم کرد و از روز عید غدیر، گروه‌های بیشتری از جمله معلمان، زندانیان، اساتید دانشگاه، بیماران دیابتی و پرخطر را واکسینه خواهیم کرد و این دستاورد بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران شد.»
وعده کاهش آمار فوتی به زیر ۵۰ نفر در آبان
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا هم با اشاره به اینکه گروه‌های پرخطر جامعه ۴ میلیون نفر هستند، گفت: «واکسیناسیون ۵۰۰ هزار نفر از بیماران دیابتی نیز از هفته آینده آغاز خواهد شد. جمعیت افراد بالای ۵۰ سال ما ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند که اگر هر دو گروه واکسینه شوند، آمار فوتی‌ها در آبان به زیر ۵۰ نفر خواهد رسید.»
به گفته رئیسی بیش از ۹۰ درصد بیماران بستری بالای ۷۰ سال، افرادی هستند که واکسن نزدند! وی تأکید کرد: «واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال طی دو روز آینده تمام می‌شود و تا پایان سال جاری ۵۹ میلیون گروه هدف کشور واکسینه خواهند شد.»
احتمال ماندن بیماران پشت در بیمارستان
از نگاه محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینای تهران اکنون در موج فزاینده پیک پنجم کرونا هستیم. طالب‌پور با اشاره به اینکه ظرفیت تخت‌های بستری بیمارن کرونایی در بیمارستان سینا پر شده‌است، گفت: «الان تقریباً در حالتی هستیم که منتظریم یک تخت خالی شود تا بیمار بعدی را بستری کنیم. بیماران در اورژانس و تریاژ می‌مانند تا تخت خالی شود و آن‌ها را به بخش انتقال دهیم. در چنین شرایطی فعالیت سایر درمانگاه‌ها و اتاق عمل را کاهش دادیم و تنها مریض‌هایی که به تشخیص رؤسای بخش‌ها به عمل نیاز فوری دارند، جراحی می‌شوند و اتاق عمل الکتیو ما عملاً نیمه فعال شده‌است.»
وی تصریح می‌کند: «بیمارانی که ما بستری می‌کنیم عموماً بدحال‌ها و مسن‌تر‌ها هستند که عمده آن‌ها هم کسانی هستند که واکسن دریافت نکردند ولی افرادی که واکسن زدند و مبتلا شدند عمدتاً سرپایی درمان شدند.»
رئیس بیمارستان سینا از سایر مراکز دیگر مانند مراکز ارتشی و شهرداری خواست تا به داد بیماران برسند. طالب‌پور تصریح کرد: «اگر تعداد بیماران مقداری بیشتر شود، دیگر پشت در بیمارستان می‌مانند.»
نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران هم با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را در تهران زیر بار کرونا آوردیم، گفت: «داریم یک بررسی مجدد می‌کنیم تا از ظرفیت تخت‌های ارتش و نیرو‌های مسلح و تأمین اجتماعی نیز ظرف یکی دو روز آینده استفاده کنیم. حال اگر در ادامه نیاز شود، به سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم.»
به گفته وی پیک پنجم از تمام پیک‌ها بدتر بوده‌است. در پیک‌های قبلی در بیشترین حالت ابتلا، ۹هزار بیمار بستری کردیم، اما در پیک فعلی به ۱۰ هزار بستری رسیدیم.

نیرو‌های مسلح لحظه‌ای از هرگونه تلاش صادقانه دریغ نکردند
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در جلسه هیئت عالی سیاستگذاری فرماندهان نیرو‌های مسلح با اشاره به حضور شبانه‌روزی و با حداکثر توان نیرو‌های مسلح در حوزه مقابله با بیماری کرونا از روز‌های ابتدایی اسفند سال ۱۳۹۸ تا به امروز افزود: «نیرو‌های مسلح در حوزه پذیرش بیمار در بیمارستان‌های تحت مسئولیت خود، ایجاد بیمارستان‌های سیار و صحرایی و ایجاد نقاهتگاه‌ها و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهش‌های گوناگون که منجر به تولید دو واکسن در نیرو‌های مسلح شده‌است، گام‌های مناسبی در جهت تسهیل روند پیشگیری و درمان بیماری کرونا برداشته‌اند. همچنین طرح شهید سلیمانی نیز توسط نیرو‌های بسیجی در سراسر کشور در راستای کنترل عوارض بیماری و غربالگری انجام شد. «سرلشکر باقری ایجاد مراکز واکسیناسیون در تهران را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و خاطرنشان کرد: «همواره بیان کردیم که چنانچه در هر زمینه‌ای که در توانمندی نیرو‌های مسلح باشد و وزارت بهداشت به آن نیاز داشته باشد، با تمام توان وارد عرصه خواهیم شد که البته تاکنون نیز همین‌گونه بوده‌است.»
سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز با قدردانی از همراهی و زحمات نیرو‌های مسلح در ایام همه‌گیری کرونا گفت: «نیرو‌های مسلح، لحظه‌ای از هرگونه تلاش صادقانه دریغ نکردند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار