کد خبر: 1056955
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷

سرانجام روز دوشنبه، سعد حریری از انتخاب یکی از نخست‌وزیران قبلی لبنان برای تصدی سمت نخست‌وزیر مکلف حمایت کرد و با رأی پارلمان به نخست وزیری میقاتی و ملاقات او با رئیس‌جمهور لبنان اولین گام برای پرشدن خلأ نخست وزیری برداشته شد. اما همچنان موضع منفعل سعودی‌ها و نقش جریان آزاد ملی به عنوان مانعی در تشکیل دولت آتی تلقی می‌شود.
با گذشت حدود یک سال از انفجار در بندر بیروت که به دنبال آن لبنان وارد بحران بی‌دولتی شد، دیروز منابع خبری از آغاز مذاکرات میشل عون و پارلمان لبنان برای تعیین نخست‌وزیر مکلف این کشور خبر دادند. سعد حریری، نجیب میقاتی را به عنوان گزینه مورد نظرش معرفی کرده است. این تصمیم در پی جلسه وی با فؤاد سنیوره، میقاتی و تمام سلام که همگی پیش از این نخست‌وزیر لبنان بوده‌اند، اتخاذ شد. میقاتی نیز در مذاکراتی که به همین منظور در کاخ بعبدا برگزار شد، شرکت کرد. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در گفتگو با روزنامه «الشرق‌الاوسط»، با مثبت ارزیابی کردن فضای حاکم، از میقاتی به عنوان گزینه‌ای یاد کرد که بیشترین شانس را دارد.
مخالفت جریان آزاد ملی
سایه برخی، اما و اگرها، همچنان بر تشکیل دولت در لبنان سنگینی می‌کند. جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی شنبه هفته جاری در دیدار با میقاتی گفته بود نه تنها هیچ‌کس را برای نامزدی معرفی نخواهد کرد، بلکه در دولت نیز مشارکت نخواهد داشت. در واقع جریان آزاد ملی و فراکسیون وابسته به آن هنوز مخالف نامزدی نجیب میقاتی هستند. منابع آگاه تأکید دارند که میقاتی در چنین فضایی می‌تواند ۷۰رأی از فراکسیون‌های پارلمانی کسب کند. البته بسیاری از منابع لبنانی معتقدند موضع جریان آزاد ملی نسبت به نجیب میقاتی در مقایسه با موضع آن نسبت به سعد حریری نرم‌تر است.
سکوت معنادار سعودی‌ها
حریری پیش از این، اختلاف با میشل عون را علت اصلی عدم تشکیل کابینه اعلام کرده بود، اما در این بین نمی‌توان نقش ریاض را نادیده گرفت. سعودی‌ها که به حمایت از حریری شهرت دارند، برای تشکیل کابینه به وی چراغ سبز نشان نداده بودند. از طرف دیگر عربستان در عین حال که همچنان با تشکیل هر دولتی که حزب‌الله در آن حضور داشته باشد مخالف است، برخلاف زمان حریری، موضع خاصی درباره میقاتی اتخاذ نکرده است. در آن زمان، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه ریاض گفته بود که لبنان بدون اصلاح سیاسی و کنار گذاشتن نیرو‌های حزب‌الله، پیشرفت نخواهد کرد. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با اعلام اینکه جریان آزاد ملی و فراکسیون وابسته به آن از رأی دادن به نجیب میقاتی خودداری می‌کنند، پیش‌بینی کرد که حدود ۲۰ نماینده مسیحی از دو فراکسیون به نجیب میقاتی رأی بدهند. وی تصریح کرد: «اکنون زمان آن است که برای تشکیل دولتی که در این شرایط دشوار بتواند کشور را نجات دهد و از درد و رنج مردم بکاهد، تلاش کنیم.»
منابع آگاه بر این باورند که با توجه به اینکه سعودی‌ها برخلاف دوران حریری، با میقاتی مخالفت نکرده‌اند، احتمال موفقیت میقاتی در تشکیل دولت بیشتر خواهد بود. از طرفی دیگر، طرف‌های خارجی و در صدر آن‌ها ایالات متحده، فرانسه و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که در صورت همکاری فوری نخست‌وزیر آینده با صندوق بین‌المللی پول، از او حمایت خواهند کرد. مصر و اردن نیز از میقاتی حمایت کرده‌اند. امارات و قطر نیز مخالفتی با نخست‌وزیری وی ندارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار