کد خبر: 1056806
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
رئیس‌جمهور منتخب با انتقاد از نشنیدن صدای واحد از مجموعه‌های دولتی درباره یک موضوع و وجود ناهماهنگی بین دستگاه‌ها گفت: باید در یک ستاد با حضور مسئولان بخش‌های مختلف درباره هر موضوعی تصمیم‌گیری شود و پس از آن همه بخش‌ها درباره آن مسئله حرف واحدی بزنند و اینگونه نباشد که مسئولان کشوری و استانی درباره این موضوع نظرات متفاوتی ابراز کنند. چنین ناهماهنگی‌هایی برای مردم قابل هضم نیست و مشکل ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهور منتخب با انتقاد از نشنیدن صدای واحد از مجموعه‌های دولتی درباره یک موضوع و وجود ناهماهنگی بین دستگاه‌ها گفت: باید در یک ستاد با حضور مسئولان بخش‌های مختلف درباره هر موضوعی تصمیم‌گیری شود و پس از آن همه بخش‌ها درباره آن مسئله حرف واحدی بزنند و اینگونه نباشد که مسئولان کشوری و استانی درباره این موضوع نظرات متفاوتی ابراز کنند. چنین ناهماهنگی‌هایی برای مردم قابل هضم نیست و مشکل ایجاد می‌کند.
به گزارش روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور منتخب، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز در نشست ویژه «بررسی مسائل صنعت برق کشور» با حضور مدیران و کارشناسان تراز اول صنعت برق با اشاره به اینکه تأمین آب و برق مردم، از آن دسته اقداماتی است که شب و روز نمی‌شناسد و باید با یک روحیه و مدیریت جهادی در این زمینه عمل کرد، گفت: امروز به لحاظ تأمین انرژی در وضعیت خاصی قرار داریم و این جلسه برای بررسی اقدامات فوری و کوتاه‌مدتی است که می‌توان برای برون‌رفت از وضعیت فعلی تمهید کرد. رئیسی در ادامه این نشست پس از شنیدن نظرات و راهکار‌های مدیران و کارشناسان حاضر در جلسه اظهار داشت: بر اساس جمع‌بندی نظرات کارشناسان اولین نکته قابل برداشت این است که باید با فوریت نسبت به ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌های موجود و افزایش ظرفیت تولید آن‌ها برای رفع ناترازی در تولید و مصرف برق اقدام شود. رئیسی با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر وجود استرس تابستانی و زمستانی تأمین برق مورد نیاز کشور، خاطرنشان کرد: وقتی این استرس هر سال در تابستان و زمستان تکرار شود به این معناست که ساز و کار مناسب برای برطرف کردن کمبود برق اندیشیده نشده است. عدم پیش‌بینی و لحاظ احتمالات در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات مدیریتی، قابل قبول نیست. افزایش مصرف و دمای هوا در تابستان و نیاز نیروگاه‌ها به تعمیر و نگهداری از مسائل قابل پیش‌بینی است.
رئیسی بر لزوم توسعه زمینه‌های واردات و صادرات برق توسط دولت و بخش خصوصی به تناسب بازه‌های کم‌مصرف و پرمصرف سال تأکید کرد و گفت: وزارت نیرو از ظرفیت دانشگاهی و نخبگانی کشور برای ارائه راهکار‌های نو و دانش‌بنیان برای حل مسائل صنعت برق کشور به نحو احسن استفاده کند. رئیس‌جمهور منتخب با انتقاد از نشنیدن صدای واحد از مجموعه‌های دولتی درباره یک موضوع و وجود ناهماهنگی بین دستگاه‌ها گفت: باید در یک ستاد با حضور مسئولان بخش‌های مختلف درباره هر موضوعی تصمیم‌گیری شود و پس از آن همه بخش‌ها درباره آن مسئله حرف واحدی بزنند و اینگونه نباشد که مسئولان کشوری و استانی درباره این موضوع نظرات متفاوتی ابراز کنند. چنین ناهماهنگی‌هایی برای مردم قابل هضم نیست و مشکل ایجاد می‌کند.
رئیسی اتخاذ تدابیر مناسب برای عملیات تعمیر و نگهداری سالانه نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه‌های حرارتی را نیز از موضوعات مهمی دانست که باید در یک پروسه زمانی دقیق مطابق نظرات کارشناسان در بازه‌ای که کمترین بار مصرف برق در کشور وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد و تأکید کرد: پایان دوره مسئولیت برخی مدیران و جابه‌جایی در دولت و مسئولان به هیچ وجه نباید این اقدام را به تأخیر بیندازد. قرارداد‌های لازم برای تعمیرات و به‌روزآوری نیروگاه‌ها باید بدون فوت وقت و تعلل و ملاحظات جابه‌جایی مدیران انجام شود. رئیس‌جمهور منتخب بر لزوم تسریع در فرآیند افزایش ۲ هزارو ۵۰۰ مگاوات ظرفیت برق که به گفته مدیران بخش نیرو آماده بهره‌برداری است، تأکید و اضافه کرد: هر اقدامی که برای بهره‌برداری سریع‌تر از این ظرفیت لازم است انجام دهید تا این بخش هر چه زودتر وارد مدار شود. رئیسی با تأکید بر اینکه اعمال قانون تعارف‌بردار نیست و وزارت نیرو باید مدیریت مصرف را توأمان با مدیریت تولید اعمال کند، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی برای بهینه‌سازی مصرف برق نیز از جمله اقدامات اساسی است که باید با کمک رسانه‌ها انجام شود. باید الگویی جامع برای بهینه‌سازی مصرف در بخش‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی طراحی و اجرایی شود.
رئیس‌جمهور منتخب در ادامه به موضوع لزوم پرداخت معوقات پیمانکاران حوزه نیرو اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل محوری در دولت سیزدهم تلاش برای بازسازی اعتماد بین دولت و بخش خصوصی و تعاونی است و پرداخت مطالبات پیمانکاران به طرق مقتضی، از جمله در حوزه نیرو جزو اقدامات اعتمادسازی است که در دولت آینده مورد توجه جدی قرار خواهد داشت. راهکار‌های پرداخت مطالبات پیمانکاران از جمله راهکار‌های غیرریالی نظیر تهاتر و اعطای امتیاز به آن‌ها نیز بررسی شود. رئیسی اظهار امیدواری کرد که در مدت باقیمانده از زمان خدمت مدیران فعلی بتوان بر اساس فوریت‌ها برای حل مشکلات مردم اقدامات راهگشا انجام داد و اضافه کرد: هر جا قانون راهکاری پیش روی شما قرار داده است، با قدرت اجرا کنید و از سوی دیگر از امکان گفتگو و اقناع‌سازی مردم نیز غافل نشوید. مردم ایران اسلامی، مردمی قانونمدار و فهیم هستند که اگر درباره اقتضائات و مشکلات با آن‌ها صراحتاً صحبت کنید، با دولت همراهی لازم را خواهند داشت. رئیسی تأکید کرد: آنچه در این جلسه از سوی مدیران و کارشناسان مطرح شد نشان می‌دهد که با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها می‌توانیم با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی نه در یک فاصله زمانی ۱۰ساله بلکه بسیار کوتاه‌تر بر مشکلات فائق شویم و آینده بسیار روشنی را در پیش داشته باشیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار