کد خبر: 1056795
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
در حاشیه گفتگو‌ها میان بغداد-واشنگتن درباره آینده حضور نیرو‌های امریکایی در عراق، وزیر خارجه امریکا همکاری کشورش با عراق را فراتر از مبارزه با داعش توصیف کرده است. با این حال، در سایه ادامه مخالفت گروه‌های مقاومت با حضور امریکایی‌ها، یکی از فرماندهان حشدالشعبی از وجود شواهدی خبر داده که نشان می‌دهد امریکایی‌ها در هلی‌برن داعشی‌ها نقش دارند.

در حاشیه گفتگو‌ها میان بغداد-واشنگتن درباره آینده حضور نیرو‌های امریکایی در عراق، وزیر خارجه امریکا همکاری کشورش با عراق را فراتر از مبارزه با داعش توصیف کرده است. با این حال، در سایه ادامه مخالفت گروه‌های مقاومت با حضور امریکایی‌ها، یکی از فرماندهان حشدالشعبی از وجود شواهدی خبر داده که نشان می‌دهد امریکایی‌ها در هلی‌برن داعشی‌ها نقش دارند.
صحبت‌ها در چهارمین دور مذاکرات راهبردی عراق ظاهراً به پایان حضور نیرو‌های امریکایی در عراق مربوط می‌شود، اما از شواهد و قرائن برمی‌آید، قرار است فقط حضور امریکایی‌ها در عراق تغییر ماهیت یابد. در محور‌های توافق استراتژیک با عراق که در چندین بخش منتشر شده است نیز اشاره‌ای به این موضوع نشده است. ابوالاء الولائی، دبیرکل گروه مقاومت اسلامی کتائب سید الشهدا دیروز تأکید کرد، هر وعده‌ای که کمیته مذاکره‌کننده عراق بدهد، تا زمانی که در راستای اخراج اشغالگر نباشد، هیچ اهمیتی ندارد. وی تصریح کرد، تمامی کسانی که باقی ماندن امریکا در عراق را تبلیغ می‌کنند، نتایج آن مانند ریخته شدن خون عراقی‌ها و زیر پا گذاشته شدن کرامت آنان را باید بپذیرند. شیخ کاظم الفرطوسی، سخنگوی گردان‌های سیدالشهدا نیز هشدار داد که امریکا موضوع تأسیس حکومتی نظامی را در عراق بررسی می‌کند، اما موضع مقاومت ثابت است و آن اخراج نیرو‌های امریکایی از کشور است. وی در گفتگو با المعلومه افزود: «مذاکرات، آنچه را می‌خواهیم، محقق نخواهد کرد بلکه مذاکرات در پی این است تا وجهه دولت عراق را زیبا نشان دهد. دولت عراق در واقع بین مردم و اشغالگران امریکایی میانجیگری می‌کند.»‌الفرطوسی تأکید کرد گروه‌های مقاومت عراق هیچ‌گونه میانجیگری را قبول نخواهند کرد و دولت عراق باید بر خروج نیرو‌های امریکایی پافشاری کند.
اظهارات دروغین طرف امریکایی و عراقی
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دیروز در آستانه سفر رسمی به امریکا در رأس هیئتی دولتی در بیانیه‌ای اعلام کرد، این سفر بیانگر تلاش‌ها در جریان جلسات گفت‌وگوی استراتژیک برای تنظیم روابط امنیتی میان دو کشور براساس منافع ملی عراق است و کشورش دیگر نیازی به نیرو‌های رزمی امریکا ندارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فؤاد حسین، همتای عراقی خود، شراکت واشنگتن با بغداد را فراتر از نبرد با داعش دانسته و گفته که به این شراکت و همکاری‌های گسترده‌مان در مبارزه با تروریسم افتخار می‌کند. او گفت که امریکا با عراق در جنگ با تروریست‌های داعش شریک است، اما شراکت دو کشور امروز بسیار فراتر از جنگ با تروریسم است. با این حال، قاسم الکریطی با زیر سؤال بردن قصد امریکایی‌ها از ترک عراق، تصریح کرده که باقی ماندن یا اخراج نیرو‌های امریکایی، مسئله‌ای است که فقط به مردم عراق مربوط است. الکریطی همچون دیگر نیرو‌های مقاومت خاطرنشان کرد که کشورش به نیرو‌های خارجی نیازی ندارد و حشدالشعبی و نیرو‌های امنیتی برای حفاظت از عراق کافی هستند. وی در این مورد به شبکه خبری العهد گفت: «حضور نیرو‌های جنگی امریکا، دروغین بودن اظهارات دولت عراق و طرف امریکایی را نشان داد. دوربین‌های حرارتی در صلاح‌الدین، نحوه هلی‌برن عناصر داعش در داخل خاک [عراق]به وسیله بالگرد‌های امریکایی را ضبط کرده است.» الکریطی نیز گفت که عراق به حضور خارجی در خاک خود هیچ نیازی ندارد و نیرو‌های امنیتی و حشدالشعبی قادر به حمایت از آن هستند.
باقی ماندن در پوشش ضرب‌الاجل
روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که برخی مقامات امریکایی معتقدند امریکا احتمالاً درخواست الکاظمی را مدنظر قرار می‌دهد و به این ترتیب یک ضرب‌الاجل طی روز دو شنبه برای خروج نیرو‌های رزمی امریکا تا پایان سال جاری میلادی اعلام می‌شود. وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) و دیگر مقامات دولت می‌گویند که با حذف تعداد کم، اما نامشخص از ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی امریکایی که در حال حاضر در عراق مستقر هستند و با طبقه‌بندی مجدد نقش سایر نیرو‌ها به این امر محقق خواهد شد و نقش نیرو‌ها روی کاغذ تغییر می‌کند. به این ترتیب صرفاً نقش و نوع کارکرد این نیرو‌ها بازتعریف خواهد شد و نیرو‌های امریکایی با عناوین دیگری در عراق باقی خواهند ماند. یک مقام امریکایی آگاه به مسائل مطرح شده و شرایط موجود در این مور د گفت: «تا پایان سال جاری میلادی نیروی نظامی دارای نقش رزمی وجود نخواهد داشت. ما پیش‌بینی اعمال تنظیمات در قوا همراستا با این تعهد را داریم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار