کد خبر: 1056789
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
پس از شش روز تعطیلی هم اکنون برای توصیف وضعیت کرونایی تهران دیگر حتی واژه قرمز هم به کار نمی‌آید و وضعیت فوق قرمز است. تعطیلات کرونایی تهران و البرز تنها دستاوردش شلوغ شدن جاده‌ها بود به خصوص آن‌هایی که دل به دریا زده و سواحل شمال کشور را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب کرده‌بودند.
زهرا چیذری

سرویس جامعه جوان آنلاین: پس از شش روز تعطیلی هم اکنون برای توصیف وضعیت کرونایی تهران دیگر حتی واژه قرمز هم به کار نمی‌آید و وضعیت فوق قرمز است. تعطیلات کرونایی تهران و البرز تنها دستاوردش شلوغ شدن جاده‌ها بود به خصوص آن‌هایی که دل به دریا زده و سواحل شمال کشور را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب کرده‌بودند. به گواهی شاهدان ماجرا و همان‌هایی که در تعطیلات کرونایی راهی شمال شده‌بودند، نه جاده‌ها بسته بود و نه در طول مسیر پلیسی دیده می‌شد که بخواهند مسافران متخطی را جریمه کنند یا به شهرشان عودت دهند! حالا حتی شخص وزیر بهداشت و معاون کل این وزارتخانه هم به بی‌فایده و حتی مضر بودن تعطیلی شش روزه استان‌های تهران و البرز اعتراف می‌کند؛ چراکه میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران، البرز و سه استان مجاور اصلی رفت و آمد یعنی قم، مازندران و گیلان، زیر ۴۰ درصد و ۲۹ الی ۳۹ درصد است. رستوران‌های تهران و البرز هم در این چند روز تعطیلی نه فقط باز که مملو از جمعیت بود. تا اینجای کار تعطیلات شش روزه وضعیت تهران را از قرمز هم فراتر برده است.

لاک داون یا تعطیلات گسترده یکی از راه‌حل‌هایی است که تا پیش از این همیشه برای مدیریت وضعیت شیوع کرونا از سوی مدیران سلامت توصیه می‌شد؛ توصیه‌ای که البته هیچ‌گاه جدی هم گرفته‌نشد و در طول ۱۷ ماهی که از پیدا شدن سر و کله ویروس کرونا می‌گذرد، شش روز گذشته تنها تعطیلات قابل‌توجه کرونایی است؛ تعطیلاتی که بدون توجه به سایر اصول همچون بستن جاده‌ها، پاساژ‌ها و رستوران‌ها همراه بود و خودش عاملی برای سفر، دورهمی و پاساژگردی شد و حالا اوضاع شیوع کرونا در تهران و البرز با این تعطیلات بیش از پیش به هم ریخته است.
ترافیک سفر به شمال بدون دخالت پلیس!
همان یک هفته پیش درست در روزی که تعطیلات تهران و البرز اعلام شد، از خودرو‌هایی که کوله بار سفر بسته بودند در جاده‌ها به خصوص جاده‌های شمال صفی طولانی بسته شد و درست مانند دوران قبل از کرونا، با تعطیلات کرونایی روز‌های گذشته بخش قابل‌توجهی از جمعیت تهران و البرز راهی شهر‌های شمالی شدند. در حالی که بنا بود نیروی انتظامی جاده‌ها را ببندد و خودرو‌های پلاک تهران و کرج در صورت خروج از شهر بازگردانده شوند، اما آنطور که شاهدان عینی ماجرا به خبرنگار «جوان» می‌گویند در طول مسیر جاده‌های تهران به شمال حتی یک ماشین پلیس هم دیده نمی‌شد که بخواهد کسی را جریمه کند یا ماشین را به تهران و البرز بازگرداند. حالا هم وضعیت استان‌های گیلان و مازندران بحرانی است و هم تهران و البرز.
تعطیلات مضر برای تهران و استان‌های اطراف
به گفته آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر ۷۱۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند و بر اساس پیش‌بینی‌ها احتمال بستری بیش از هزار بیمار دور انتظار نیست. تعداد زیادی از بیماران بستری را مسافران تشکیل می‌دهند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم تعطیلی شش روزه استان‌های تهران و البرز را بی‌فایده و در عین حال مضر دانست.
وی با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌ها به طور میانگین در کشور ۴۴ درصد است، گفت: «میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران، البرز و سه استان مجاور اصلی رفت و آمد یعنی قم، مازندران و گیلان، زیر ۴۰ درصد و ۲۹ الی ۳۹ درصد است و اگر در سطح شهر تهران تردد داشته‌باشید، ظهر و شب رستوران‌های معروف را می‌بینید که مملو از مشتری هستند.»
از نگاه وی یکی از عوامل کاهش سطح رعایت دستورالعمل‌ها، عدم اعمال مقررات توسط مسئولان اجرایی است.
حریرچی ادامه داد: «تعطیلی‌ها و محدودیت‌هایی که قبلاً انجام می‌شد، بسیار مؤثر بود، اما این تعطیلی شش روزه فایده‌ای نداشت و حتی یک اثر مضر نیز داشت؛ می‌توان گفت محدودیت‌ها در این بازه زمانی، دور زده شد.»
حریرچی با اشاره به سویه جهش یافته دلتا و افزایش آمار ابتلا در کشور افزود: «با یک روند کاملاً صعودی مواجه هستیم و تعداد موارد سرپایی هفتگی ما به بالای ۱۴۲ هزار نفر رسیده‌است؛ یعنی ما روزانه بیش از ۲۰هزار مورد مثبت داریم. تعداد بستری‌های مثبت ما نیز حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ نفر شده یعنی روزی ۲هزارو۴۰۰ بستری مثبت داریم و مجموع موارد بستری ما روزانه به ۵هزار نفر می‌رسد. در مورد موارد مرگ و میر نیز دیروز ۲۶۹ نفر از هموطنانمان را از دست دادیم، یعنی در کمتر از ۶دقیقه یک ایرانی فوت می‌کند.»
به گفته معاون کل وزیر بهداشت قبلاً بیمارستان‌های اصلی و بزرگ تقریباً اشغال تخت صددرصدی داشتند، اما در حال حاضر روزانه در کشور ۵ هزار بستری جدید مشکوک و کرونایی داریم که در شهر تهران این عدد به ۲ هزار نفر رسیده‌است. وی جابه‌جایی دولت‌ها و ورود افراد جدید به عرصه کار، مراسم محرم و پس از آن بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را از نگرانی‌های پیش روی نظام سلامت دانست.
سعید نمکی وزیر بهداشت هم با اشاره به پیک پنجم کرونا افزود: «خیز جدید را پیش‌بینی می‌کردیم که ویروس دلتا از جنوب و جنوب شرق کشور ما را تهدید کند، اما رعایت پروتکل‌ها به حداقل رسیده‌است و رستوران‌ها در شهر‌های تعطیل باز هستند.»
وزیر بهداشت ضمن تشکر از نیروی انتظامی تصریح کرد: «اما تردد‌ها همان حالت را دارد و جاده‌ها باز هستند.»
پیش‌بینی افزایش بیماران بستری در تهران تا ۹ هزار نفر
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اعلام اینکه در ۲۴ ساعت حدود ۱۴۰۰ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که حدود ۱۷۷ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند، گفت: «مجموع بیماران کرونایی سرپایی و بستری در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۶ هزار نفر می‌رسد.» زالی تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های تهران را هم اکنون ۸هزارو۷۹۷ نفر اعلام کرد و گفت: «از این تعداد ۲هزارو۱۴۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.» وی با بیان اینکه هنوز به نوک قله خیز پنجم کرونا نرسیده‌ایم، پیش‌بینی کرد تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها در روز‌های آتی به ۹ هزار نفر نیز برسد.
زالی با انتقاد از عدم اجرای صحیح و کامل «لاک داون» شهر تهران افزود: «لاک داون شهر یا نباید صورت گیرد یا اینکه در صورت تصمیم به تعطیلی باید تمام ملاحظات برای اجرای کامل آن انجام شود. تعطیلی تهران در حالی سپری شد که بسیاری از پاساژها، مراکز خرید و رستوران‌ها فعال بودند و بسیاری از سفر‌ها نیز صورت گرفت. تعطیلی شهر به عنوان یک استراتژی باید حداقل بین ۱۰ تا ۱۴ روز باشد، در غیر این صورت تعطیلی در کنترل اپیدمی مؤثر نخواهد بود.»
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بر ضرورت تغییر شیوه مدیریت بیماری کرونا و آسیب‌شناسی اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر تأکید کرد و گفت: «در حوزه اقتصاد باید برای معیشت مردم اقدامات مؤثر انجام شود.»
زالی با بیان اینکه بدون حل مشکلات معیشتی مردم لاک داون اجباری اقدام مؤثری برای کنترل کرونا نخواهد بود، تصریح کرد: «کسبه برای همکاری با مشکلاتی همچون هزینه‌های بیمه، عوارض، مالیات، اجاره و کاهش درآمد روبه‌رو هستند. بنابراین برای لاک داون کردن شهر باید ملاحظات اقتصادی و اجتماعی را مدنظر قرار دهیم.»
تا اینجای کار تعطیلات شش روزه وضعیت تهران را از قرمز هم فراتر برده‌است؛ تعطیلاتی که نه ملاحظات انتظامی داشتند و نه ملاحظات اقتصادی!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار