کد خبر: 1056785
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
ترس از کرونا در لیگ‌های معتبر اروپایی
فصل جدید لیگ‌های فوتبال در قاره سبز در حالی از دو هفته دیگر آغاز خواهند شد که مسئولان برگزاری مسابقات برای اجباری کردن تزریق واکسن کرونا به بازیکنان و اعضای تیم‌ها با هم اختلاف‌نظر دارند. علاوه بر سردرگمی مقامات تصمیم‌گیرنده، برخی از فوتبالیست‌های شاغل در اروپا در مقابل تزریق واکسن کرونا مقاومت می‌کنند!
شیوا نوروزی

فصل جدید لیگ‌های فوتبال در قاره سبز در حالی از دو هفته دیگر آغاز خواهند شد که مسئولان برگزاری مسابقات برای اجباری کردن تزریق واکسن کرونا به بازیکنان و اعضای تیم‌ها با هم اختلاف‌نظر دارند. علاوه بر سردرگمی مقامات تصمیم‌گیرنده، برخی از فوتبالیست‌های شاغل در اروپا در مقابل تزریق واکسن کرونا مقاومت می‌کنند!
سایه سنگین کووید ۱۹ هنوز روی سر کره زمین است و با اینکه تدابیر زیادی برای کنترل این بیماری در نظر گرفته شده، اما کشور‌ها از مهار کرونا عاجز مانده‌اند تا جایی که برخی از کشور‌ها دوباره مجبور به اعمال مقررات و محدودیت‌ها شده‌اند. در شرایطی که بازی‌های فصل گذشته فوتبال بدون تماشاگر یا با حضور حداقلی تماشاگران برگزار شد، نگرانی‌های زیادی در مورد شروع مجدد فوتبال باشگاهی وجود دارد.

واکسینه کردن مردم در کشور‌های مختلف در حال انجام است و با اینکه اروپایی‌ها به آمار بالای واکسیناسیون‌شان می‌نازند، اما خیز مجدد بیماری در این قاره مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. تزریق واکسن کرونا از جمله راهکار‌هایی است که متخصصان امر روی آن تأکید دارند و همزمان با این مسئله، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز نباید فراموش شود. حالا لیگ‌های معتبر اروپایی برای آغاز بازی‌ها با دو چالش مهم روبه‌رو هستند؛ حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها و حفظ سلامت بازیکنان. در فصل گذشته چهار لیگ معتبر قاره سبز قوانینی را برای ورود هواداران وضع کردند و بخشی از گنجایش ورزشگاه‌ها برای حضور تماشاگران در نظر گرفته شد. منتها با شروع بازی‌های یورو ۲۰۲۰ مسابقات با حضور حداکثری عاشقان فوتبال برگزار شد و در این صورت بعید است که دیگر بتوان هواداران را از حضور در ورزشگاه‌ها منع کرد. با توجه به وضعیت کرونایی سران لالیگا، سری آ، بوندس‌لیگا و لیگ برتر برای تحت کنترل داشتن اوضاع تلاش می‌کنند. به عنوان نمونه در جزیره، انگلیسی‌ها تصمیم‌شان را گرفته‌اند؛ تنها افرادی اجازه تماشای بازی‌ها را از نزدیک خواهند داشت که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند.
کار به همین‌جا ختم نخواهد شد؛ طبق اعلام سران لیگ انگلیس، تمامی بازیکنان شاغل در لیگ برتر باید قبل از شروع فصل جدید واکسینه شده باشند. سایت گل در گزارشی اعلام کرد که واکسیناسیون فوتبالیست‌ها و اعضای تیم‌های لیگ برتری جزئی از برنامه سلامت در بریتانیا محسوب می‌شود، اما تزریق واکسن نیز تضمینی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در فوتبال نخواهد بود. نخستین بازی از فصل جدید لیگ برتر ۲۲ مرداد آغاز خواهد شد و در فصل قبل بازیکنان هفته‌ای دو بار تست کرونا می‌دادند، اما به نوشته گل تعداد مبتلایان به کرونا طی یک هفته گذشته در انگلیس به ۴۶ هزار نفر افزایش یافته است.

شرایط در ایتالیا متفاوت است؛ ۳۱ مرداد بازی‌ها آغاز خواهند شد و به‌رغم اینکه مسئولان روی تزریق واکسن تأکید دارند، اما تعداد مخالفان این موضوع در سری آ رو به افزایش است. تیم‌های ایتالیا طبق برنامه از پیش تعیین شده نسبت به واکسینه کردن اعضای خود اقدام کرده‌اند، منتها مخالفت برخی بازیکنان حواشی را به همراه داشته است. این مخالفت‌ها از تیم‌های اودینزه، امپولی و اسپتزیا شروع شد و لاتزیو نیز به جمع منتقدان پیوست. تزریق واکسن هنوز در فوتبال ایتالیا اجباری نشده، ولی با مقاومت منتقدان بعید نیست مقامات فوتبال این کشور از تصمیم انگلیسی‌ها پیروی کنند. تیم امپولی با داشتن چند کرونایی فعلاً در صدر قرار دارد و چهار نفر از بازیکنان لاتزیو نیز از زدن واکسن امتناع کرده‌اند. جانی نانی، عضو کمیسیون پزشکی فدراسیون فوتبال ایتالیا نسبت به مخالفت‌های صورت گرفته واکنش نشان داد: «اکثر اعضای تیم‌ها واکسینه شده‌اند یا حداقل دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند و تعداد بسیار کمی از بازیکنان هستند که واکسن نزده‌اند. این یک گام بلند نسبت به سال گذشته محسوب می‌شود. مدل انگلیسی‌ها بسیار سختگیرانه، اما در عین حال بسیار کارآمد است. در مواجهه با یک بیماری همه‌گیر ما به قوانینی مشخص نیاز داریم که به آن‌ها عمل شود. من، اما مطمئن نیستم که اجباری شدن واکسیناسیون در ایتالیا عملی باشد، چون ما نمی‌توانیم کسی را مجبور کنیم، اما می‌شود تصمیمات دیگری اتخاذ کرد.»
در بوندس‌لیگا هم خبری از واکسیناسیون اجباری نیست. اولیور کان، مدیر باشگاه بایرن‌مونیخ با اشاره به این موضوع گفت: «تصمیم در خصوص واکسن زدن یا نزدن را به خود بازیکنان واگذار کرده‌ایم.» در بین چهار لیگ معتبر اروپا فعلاً انگلیسی‌ها هستند که به اهالی فوتبال خود حق انتخاب نداده‌اند و به نظر می‌رسد سایرین می‌کوشند با تشویق فوتبالی‌ها آن‌ها را به واکسینه شدن ترغیب کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار