کد خبر: 1056552
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران با بیان اینکه فاصله انجام اقدامات در راستای آماده سازی تهران برای مقابله با بحران بسیار کند است وسرعت مناسبی ندارد، گفت: متاسفانه اگر به خروج مراکز پرخطر از سطح شهر تهران توجه نشود ممکن است زمانی متوجه لزوم خروج آن‌ها شویم که یکی از این مراکز دچار حادثه شده باشد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مهندس احمد بختیاری درباره لزوم خارج شدن مراکز پرخطر از شهر تهران برای آمادگی بیشتر این شهر در برابر حوادث اظهار کرد: برای آمادگی شهر تهران در برابر حوادث گوناگون راهکار‌های متفاوتی می‌توان در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از این راهکار‌ها خروج مراکز پرخطر از سطح شهر است، گفت: در خصوص لزوم خروج مراکز پرخطر از شهر یک مصوبه نیز مطرح شد. در دهه‌های گذشته تلاش شده بود که پمپ بنزین‌ها در حاشیه شهر باشند، اما به مرور زمان که شهر بزرگ شد تمام این‌ها در دل شهر قرار گرفت. در واقع ساخت و ساز‌ها آن‌قدر نزدیک شد که حالا فاصله یک پمپ بنزین با ساختمانی مسکونی پنج متر است.

مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران ادامه داد: این احتمال داده می‌شد که با وقوع بحران‌هایی از جمله زمین لرزه قوی در تهران، مراکز پرخطر شهر چالش‌ساز شوند بنابراین برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص لزوم جابه‌جایی آن‌ها صورت گرفت.

مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران در ادامه گفت: همواره در حوادث و بحران‌ها شاهد اندرکنش یا تجمیع چند حادثه هستیم و این آسیب بسیاری ایجاد می‌کند. معمولا این اندرکنش میان مراکزی که به یکدیگر متصل هستند اتفاق می‌افتد، به همین دلیل بهتر است مراکز پرخطر مثل مراکز ذخیره سوخت از شهر خارج باشند.

وی ادامه داد: خارج شدن این مراکز از تهران تا حدی که آسیب زننده نباشد و به مشکلات زمان بحران اضافه نکند در دستور کار بود و مصوبه‌ای هم برای آن نوشته شد.

بختیاری اضافه کرد: طی دوره‌ای موضوع خارج شدن پمپ بنزین‌ها به فضا‌های باز شهری نیز مطرح بود که متاسفانه اجرایی نشد البته چند پمپ بنزین که فاصله کمی با فضای مسکونی داشتند، تعطیل شدند.

وی تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که فاصله انجام اقدامات در راستای آماده سازی تهران برای مقابله با بحران‌ها و حوادث بسیار کند است و سرعت مناسبی ندارد.

بختیاری در خصوص علت عدم جابجایی مراکز پرخطر از محدوده بافت شهری تهران گفت: شاید یکی از دلایل عدم انتقال این مراکز پرخطر کمبود فضا باشد یا اینکه سازمان‌ها علاقه‌ای ندارند که محلی مثل شهران را از دست بدهند و بروند وسط جاده. متاسفانه اگر به خروج مراکز پرخطر از سطح شهر تهران توجه نشود، ممکن است زمانی متوجه آن شویم که یکی از این مراکز دچار حادثه شده است.

وی افزود: قوه قضاییه می‌تواند به صورت جدی در خصوص جابجا شدن مراکز پرخطر و پیشگیری ورود کند چراکه اجرای این مصوبه می‌تواند جان آدم‌ها را نجات دهد.

بختیاری در پایان گفت: متاسفانه همواره اتفاق رخ می‌دهد و ما پس از وقوع آن به تکاپو می‌افتیم. این اصلا جالب نیست. به نظر من در حوزه خارج شدن فضا‌های پرریسک از شهر تهران مثل مراکز نگهداری سوخت و... باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار