در حالی که شورای عالی هواپیمایی مجوزی برای افزایش قیمت بلیت نداده است، انجمن شرکتهای هواپیمایی افزایش دو برابری قیمت بلیت را قانونی و در راستای جلوگیری از اجحاف به مردم میداند.
به گزارش تسنیم، از اوایل تیر امسال به دلیل برخی اتفاقات در وزارت راه و شهرسازی، بخش حملونقل هوایی کشور در بخش قیمتگذاری بلیت دچار نابه سامانی فراوانی شده است. شرکتهای هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را به شدت افزایش داده و مدعی هستند این کار آنها قانونی بوده است. در این راستا بود که سرپرست موقت سازمان هواپیمایی کشوری طی نامهای به شرکتهای هواپیمایی با اشاره به مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۴ شورایعالی هواپیمایی کشوری درخصوص صدور مجوز افزایش نرخ بلیت به میزان ۱۰ درصد نسبت به جدول نرخی اعلام شده از سوی شرکتهای هواپیمایی در خرداد ۱۳۹۹ اعلام کرد: نظر به گزارشهای واصله مبنی بر عدم رعایت مصوبه فوق از سوی تعدادی از شرکتهای هواپیمایی در بلیتهای عرضه شده به مسافران، با تأکید بر مفاد نامه شماره ۱۴۰۴۹ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱ هرگونه افزایش نرخ مسیرهای پروازی داخلی قبل از بررسی و اتخاذ تصمیم در جلسه آتی شورایعالی هواپیمایی کشوری، از نظر این سازمان فاقد وجاهت قانونی است.
در حالی که انتظار میرفت انجمن شرکتهای هواپیمایی به این اخطار توجه کند دبیر این انجمن در اظهاراتی با تأکید بر اینکه لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند، دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما را مصوبه مجلس اعلام کرده است.
سامانی با بیان اینکه داوطلبانه برای اینکه به مردم اجحاف نشود، قیمت بلیت را افزایش دادیم، افزود: «محدودیت و سقف قیمتی که شورای عالی هواپیمایی تعیین کرد، قانونی نبود و اساساً ورود شورای عالی هواپیمایی به نرخگذاری بلیت هواپیما قانونی نبوده و نیست. این اقدام خلاف قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست.»
از آنجا که سازمان هواپیمایی کشوری با سرپرست اداره میشود، به نظر میرسد توانی برای مقابله با یکهتازی شرکتهای هواپیمای ندارد. یکی از نکات قابل تأمل درباره ایرلاینها این است که آنها حاضر نیستند صورتهای مالی حسابرسی شده خود را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کنند.
مسئلهای که اواخر دی سال گذشته وزیر راه و شهرسازی درباره آن به تسنیم گفته بود: اگر ایرلاینها زیانده بودند تا الان صورتهای مالی حسابرسی شده را به وزارت راه و شهرسازی ارائه میکردند تا پس از بررسی از سوی یک کمیته کارشناسی اگر دیدیم اینها واقعاً زیانده هستند برای آنها چارهای بیندیشیم. این در حالی است که هیچکدام از ایرلاینها – صورتهای مالی حسابرسی شده – را نیاوردند و استقبال هم نکردند.
اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران زیانده است، افزود: خیر، هیچ ایرلاینی زیانده نیست. ما مهرماه از شرکتها خواستیم که صورتهای مالی خود را برای بررسی به وزارت راه ارائه دهند که تاکنون این کار را انجام ندادهاند.
وزیر راه و شهرسازی در عین حال تأکید کرد: البته نیازی به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده نیست، اما وقتی آنها ادعا میکنند زیانده هستند باید شواهد و مدارکی را برای این ادعا ارائه کنند که قابل رسیدگی باشد.