کد خبر: 1056451
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
در بازدید سرزده از زندان رجایی‌شهر انجام شد
رئیس قوه قضائیه در دومین بازدید از زندان‌های کشور در کمتر از یکماه از انتصاب به ریاست دستگاه قضا، بدون اعلام قبلی به زندان رجایی‌شهر کرج در مرکز استان البرز رفت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دومین بازدید از زندان‌های کشور در کمتر از یکماه از انتصاب به ریاست دستگاه قضا، بدون اعلام قبلی به زندان رجایی‌شهر کرج در مرکز استان البرز رفت.

رئیس دستگاه قضا در بازدید از بخش‌های مختلف زندان از جمله بند زندانیان امنیتی و همچنین بند جرایم خشن ضمن گفتگوی چهره‌به‌چهره با زندانیان، از نزدیک در جریان وضعیت، مشکلات و کمبود‌ها و خواسته‌های آن‌ها قرار گرفت.

اژه‌ای از ساختمان اداری زندان رجایی‌شهر نیز بازدید کرد و با رئیس و کارکنان این مجموعه درباره وضعیت کاری آن‌ها، مشکلات و نیازهایشان و همچنین امکانات بهداشتی، خدمات رفاهی، کارگاه‌های کارآفرینی و آموزشی زندان و فعالیت‌های مربوط به اصلاح و تربیت و باز اجتماعی شدن مددجویان به گفتگو نشست.

رئیس قوه قضائیه پس از این بازدید سه ساعته، در جمع مسئولان و کارکنان زندان رجایی شهر با تقدیر از زحمات رئیس و کارکنان سازمان زندان‌ها و همه کسانی که در مجموعه ندامتگاه‌های کشور خدمت می‌کنند، اظهار داشت: من تا به حال زندانبانی نکرده‌ام، اما به‌دلیل حضورم در بخش‌های مختلف قضائی با بدنه زندان همکاری و با زندانیان برخورد داشته‌ام.

محسنی اژه‌ای کار زندانبانی را کاری سخت و دشوار دانست و افزود: زندانبان‌ها با افراد مختلفی ارتباط دارند؛ چه آن‌ها که مرتکب جرایم سنگین شده‌اند، چه کسانی که جرم کوچکی انجام داده‌اند و چه افرادی که مشکلات دیگری دارند.

وی بر همین اساس بر لزوم توجه به آموزش و تأمین نیاز‌های رفاهی کارکنان زندان تأکید کرد و گفت: باید با آموزش و نظارت، مراقب باشیم که زندانبان‌ها دچار لغزش و مشکلات و گرفتاری‌ها نشوند.

رئیس دستگاه قضا به مسئولیت سنگین سازمان زندان‌ها در مراقبت، تأمین نیاز‌های بهداشتی و رفاهی زندانیان و بازاجتماعی کردن آن‌ها تاکید کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنانش به بیان توصیه‌هایی برای کاهش جمعیت کیفری و بهبود وضعیت ندامتگاه‌ها پرداخت و اول از همه از مسئولان دادسرا‌ها و قضات خواست که در اجرای دستورالعمل‌های صادره، تا حد امکان از صدور قرار بازداشت موقت پرهیز کنند.

تاکید بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس

«استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس» دومین توصیه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بود که تصریح کرد: هرچه‌قدر امکانات زندان‌ها افزایش یابد، باز هم پاسخگوی افزایش جمعیت کیفری نخواهد بود و برای کاهش جمعیت کیفری باید تا جایی که امکان دارد مجازات حبس ندهیم.

رئیس قوه قضائیه به صدور آرای خلاف شرع و قانون هم اشاره کرد و گفت: اگر بر اساس ماده ۴۷۷ به حکمی برخوردیم که خلاف بَیّن شرع و قانون بود، باید ضمن بررسی علت اینکه چرا بازپرس و قاضی چنین رأیی داده‌اند، به‌صورت ریشه‌ای از صدور آرای خلاف شرع و قانون جلوگیری کنیم.

محسنی اژه‌ای بر جداسازی محل نگهداری افراد بازداشت موقت از زندانیان نیز تأکید کرد و گفت: در برخی زندان‌ها افرادی که برایشان قرار بازداشت موقت صادر می‌شود، از زندانیان جدا نگهداری می‌شوند، اما این رویه باید در همه زندان‌ها اجرا شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تنوع زندانیان بر اساس نوع جرم و روحیاتی که دارند، «تفکیک زندانیان» را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید زندانیان دسته‌بندی و تفکیک‌شده نگهداری شوند تا در ایام حبس نه امکان آموزش خلاف به همدیگر را داشته باشند و نه آن‌که برخی از آن‌ها به‌صورت باندی به دیگران ظلم کنند.

پیشنهاداتی برای حل مشکل کمبود قاضی در زندان‌ها

محسنی اژه‌ای برای حل مشکل کمبود قاضی ناظر در زندان‌ها نیز پیشنهاد داد برای بررسی مسائل زندان از ظرفیت حقوقدانان و دانشجویان رشته حقوق و قضا استفاده شود و برای نمونه، چهار حقوقدان همراه با یک قاضی بر یک زندان نظارت نمایند.

رئیس قوه قضائیه به مشمولان قصاص در ندامتگاه‌های استان تهران هم اشاره کرد و از مسئولان سازمان زندان‌ها خواست با کمک دادستانی تیمی را برای جلب رضایت اولیای دم تعیین کنند و تأکید کرد هر چند نفر از منتظران قصاص مشمول عفو و بخشودگی قرار گیرند، این اقدام ارزشمند خواهد بود.

محسنی اژه‌ای ضمن تشکر از حاج محمدی، از رئیس سازمان زندان‌ها خواست برای بهبود وضعیت زندان‌ها و حل مشکلاتی که در این مراکز وجود دارد، وضعیت زندان‌ها را به‌طور مرتب گزارش کند و به گزارش‌های فصلی و موردی اکتفا نکند.

گفتنی است در جریان بازدید رئیس قوه قضائیه از زندان رجایی شهر ۲۰۰ درخواست از ناحیه زندانیان به حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رسید که به دستور قاضی‌القضات مقرر شد ضمن استخراج سریع پرونده‌های این زندانیان بلافاصله تیمی قضائی به صورت فوری و در ایام تعطیلات همه موارد را بررسی کنند.

این گزارش حاکی است تا کنون در بررسی‌های اولیه صورت گرفته در مورد برخی از این درخواست‌ها، احتمال تصمیم‌گیری جدید در مورد بعضی پرونده‌ها وجود دارد.

با تکمیل بررسی قضائی نتایج بررسی درخواست‌های زندانیان به رئیس قوه قضائیه ارائه خواهد شد تا بر اساس نظر قاضی‌القضات در مورد آن‌ها اقدام صورت گیرد.
منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
0
0
بعد از42سال؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار