کد خبر: 1056302
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
بعد از مصوب شدن افزایش نرخ نان
در بحبوحه افزایش قیمت‌ها و بعد از مصوب شدن گرانی نان، حالا انجمن صنایع لبنی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با انتقاد از تأخیر دولت در تعیین نرخ شیرخام و ۱۰ قلم محصول لبنی اعلام کرد: در صورت عدم توجه به این مسئله بر اساس قانون تجارت با دامداران تعامل می‌کنیم.

در بحبوحه افزایش قیمت‌ها و بعد از مصوب شدن گرانی نان، حالا انجمن صنایع لبنی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با انتقاد از تأخیر دولت در تعیین نرخ شیرخام و ۱۰ قلم محصول لبنی اعلام کرد: در صورت عدم توجه به این مسئله بر اساس قانون تجارت با دامداران تعامل می‌کنیم.
وضعیت افزایش قیمت‌ها به شکلی شده که مردم نمی‌دانند کالایی را که امروز خریداری کرده‌اند فردا افزایش قیمت خواهد داشت یا خیر. در چنین شرایطی برنامه‌ریزی برای زندگی روزمره نیز از مردم سلب شده است و چشم‌اندازی نیز وجود ندارد که متوجه شویم چه زمانی این آشفته‌بازار قرار است نظم و انضباط پیدا کند.
به نظر می‌رسد هر یک از بخش‌های مختلف اقتصادی که به شکل خودسرانه پیش از این قیمت محصول خود را افزایش داده‌اند، حالا در روز‌های پایانی دولت می‌خواهند برای افزایش قیمت‌های خودسرانه خود مجوز دولت را اخذ کنند، از این‌رو احتمال بروز مفاسد اقتصادی در حوزه صدور مجوز‌های افزایش قیمت کالا وجود دارد.
از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های بورسی نیز تلاش دارند تا پیش از اتمام دولت، سریع مجامع خود را برگزار کنند که دلیل این عجله از سوی بنگاه‌ها نامشخص است، اما گفته می‌شود که برخی از بنگاه‌ها مانند بانک‌ها در رابطه با ذخیره‌گیری به دلیل ریسک‌های ایجاد شده مشکل دارند و نگرانند که با روی کار آمدن دولت آتی، حساب و کتابشان به هم بریزد، از این‌رو کارشناسان پیشنهاد می‌دهند ناظران در حوزه‌های اقتصادی هوشیارتر باشند.
طی روز‌های اخیر قیمت نان که پیش از این افزایش یافته بود، مصوب شد و حالا صنایع لبنی می‌خواهد مهر قانونی بر افزایش قیمت محصولات خود بزند.
به گزارش مهر، رضا باکری دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور روحانی، معاون اول، وزرای صمت و جهاد و همچنین دبیر ستاد تنظیم بازار و رئیس سازمان حمایت ضمن انتقاد از تأخیر طولانی و بلاتوجیه آن‌ها در تعیین قیمت شیرخام و ۱۰ قلم محصولات لبنی پرمصرف اعلام کرد: در صورت عدم توجه مسئولان به حل مشکل دامداران و صنایع لبنی، از این پس با استناد به قانون تجارت، بر اساس قیمت توافقی با دامداران به قیمت‌گذاری محصولات لبنی تولیدی خود اقدام خواهند کرد.
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در نامه خود به رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر این نکته که عدم تعیین تکلیف قیمت شیرخام و محصولات لبنی منجر به سوق دادن صنایع لبنی به ورطه ورشکستگی شده، نوشته است: «چنانچه سریعاً قیمت شیرخام و فرآورده لبنی تصویب و ابلاغ نگردد، بالاجبار واحد‌های لبنی عضو این انجمن با تعامل کامل با دامداران براساس قانون تجارت، رفتار و به صورت توافقی با قیمت مرضی‌الطرفین اقدام به خرید شیرخام کرده و فرآورده لبنی خود را براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری کالا‌های تولید داخل به شماره ۱۱/۴۲۷۳۱۱ مورخ ۲۵/۵/۱۳۸۹ قیمت‌گذاری و عرضه خواهد کرد. مسئولیت و عواقب این امر مستقیماً متوجه مسئولان دولتی است که با وقت‌کشی و امروز و فردا کردن، موجبات ضرر و زیان شرکت‌های تولیدی لبنی را فراهم ساخته‌اند.»
به نظر کارشناسان، قیمت‌گذاری دستوری در شرایطی که کشور تورم ۴۰ درصدی را تجربه می‌کند، نمی‌تواند منجر به ثبات و پایداری قیمت تمام شده کالا و خدمات شود، به همین دلیل بهترین روش برای حل مشکل قیمت‌گذاری شیرخام و محصولات لبنی، انتقال این کالا‌ها از گروه یک کالایی به گروه دو و تن دادن به منطق عرضه و تقاضاست.
در چنین شرایطی می‌توان با عدم اختصاص منابع ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی، منابع آزاد شده را به دهک‌های محروم و حمایت از آن‌ها برای خرید کالای لبنی اختصاص داد تا در نتیجه افزایش احتمالی قیمت محصولات لبنی، توان خرید این کالا‌ها را داشته باشند.
براساس این گزارش، قیمت شیرخام بعد از حدود دو ماه تأخیر سرانجام ۱۸ تیرماه جاری در شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک تعیین و توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد. بر این اساس خبرگزاری مهر طی سلسله گزارش‌هایی به بحث لزوم اصلاح قیمت شیرخام و عواقب عدم انجام این کار پرداخته بود که این پیگیری‌های رسانه‌ای سرانجام منجر به عقب‌نشینی دولت از موضع خود و در نهایت اصلاح نرخ شیرخام شد.
با این حال انجمن صنایع لبنی عنوان می‌کند وقتی دولت به ما اجازه افزایش نمی‌دهد، عملاً کارخانجات نیز نمی‌توانند مبلغ ۶ هزار و ۴۰۰ تومان را به دامداران پرداخت کنند، به عبارتی دولت عمداً قیمت لبنیات را تعیین و ابلاغ نمی‌کند تا افزایش قیمت‌ها در حوزه شیرخام عملیاتی نشود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالحمید هادیان جزی
|
United States
|
۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
0
0
سلام و درود . دل مردم از گرانی ها ریش ریش است . و بنده خداها به این اوضاع عادت کرده اند . و عادت دارند .
لطفا شما هر بار با نوشتن و یادآوری یک یا دو قلم گرانی بر دل زخمی و درد آلود مردم بی نوا نمک نپاشید ..
امیدوارم خدا لعنت کند مسببین این مسایل را ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار