کد خبر: 1056289
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
وقتی حاشیه‌ها پیش از المپیک شروع می‌شود
لباس کاروان ایران در بازی‌های المپیک به یک چالش بزرگ برای ورزش کشور تبدیل شده است. بعد از رونمایی دقیقه نودی از لباس رسمی و ورزشی کاروانمان در توکیو ۲۰۲۰، بدسلیقگی مسئولان در انتخاب طرح نهایی یک‌بار دیگر خبرساز شد و حالا از توکیو خبر رسیده ورزشکاران ایرانی در مراسم رژه که جمعه برگزار می‌شود شاید آن لباس‌های فیروزه‌ای را به تن نکنند.
شیوا نوروزی

لباس کاروان ایران در بازی‌های المپیک به یک چالش بزرگ برای ورزش کشور تبدیل شده است. بعد از رونمایی دقیقه نودی از لباس رسمی و ورزشی کاروانمان در توکیو ۲۰۲۰، بدسلیقگی مسئولان در انتخاب طرح نهایی یک‌بار دیگر خبرساز شد و حالا از توکیو خبر رسیده ورزشکاران ایرانی در مراسم رژه که جمعه برگزار می‌شود شاید آن لباس‌های فیروزه‌ای را به تن نکنند.
این تصمیم که دبیرکل کمیته ملی آن را اعلام کرده در واکنش به اعتراضات و انتقاد‌های مطرح شده نسبت به لباس کاروان گرفته شده و گرمکن‌های ورزشی جایگزین لباس رسمی می‌شود. این در حالی است که اگر آقایان کمی دوراندیشی داشتند و از پاسخگویی فرار نمی‌کردند، لباس کاروان ما هم باید زودتر از این‌ها رونمایی می‌شد که وقت هم برای اصلاح وجود داشت. علاوه بر این مشخص نیست کمیته ملی المپیک برای انتخاب این لباس چه فاکتور‌هایی را در نظر داشته و به‌رغم صرف وقت و هزینه زیاد بلافاصله بعد از بالا گرفتن انتقاد‌ها اینگونه از موضعش کوتاه آمده است. ضمن اینکه گویا در انتخاب طرح نهایی خیلی‌ها نظر داده‌اند از وزیر ورزش گرفته تا افراد غیرمرتبط با ورزش!

آقای دبیرکل به نمایندگی از مدیران ارشد کمیته ملی المپیک به انتقاد‌ها از لباس ورزشکاران ایرانی واکنش نشان داده و دلیل این همه انتقاد را سلیقه مختلف مردم عنوان کرده است. کیکاووس سعیدی در گفت‌وگویی رادیویی، طراحی لباس را گردن ستاد مد و لباس انداخت: «۸۰ میلیون ایرانی هستیم و هر کسی یک سلیقه‌ای دارد، اما برای لباس کاروان، رؤسای فدراسیون‌ها آن را دیده بودند و برخی المپین‌ها هم نظر داده‌اند. طراحی لباس در تخصص کمیته ملی المپیک نیست و ما آن را به ستاد مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد ارجاع داده بودیم. ۲۳۰ طرح ارائه شد که مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این طرح که مشاهد کردید، انتخاب شد. ما از تولیدکنندگان خارجی با قیمت پایین‌تر پیشنهاد داشتیم، اما به خاطر حمایت از تولید داخلی به این سمت رفتیم. من از ورزشکاران سؤال کردم و آن‌ها هم گفتند که در این لباس راحت هستند که این راحتی از اولویت‌های ما بود. شرایط کرونا اجازه برگزاری مراسم رونمایی را نداد. به هر حال سلیقه‌ها متفاوت است و هر کسی یک رنگ را دوست دارد، حتی وزیر ورزش هم آن را دیده بود. طراحی لباس و دوخت آن یک سال زمان برد و همه هم نظر دادند.»

طراح اصلی لباس بانوان هم حرف‌های جالبی در مورد حواشی اخیر زده است. مهنوش تیمورزاده همانند بسیاری از طراحان دیگر طرح مورد نظرش به کمیته المپیک را ارائه داده است. او در گفتگو با مهر به نحوه انتخاب طرح نهایی اشاره کرد: «سال ۹۸ طی فراخوانی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه مد و لباس این وزارتخانه از همه طراحان و هنرمندان برای طراحی و معرفی ایده‌های خود جهت لباس ورزشکاران المپیکی دعوت شد. در مجموع ۱۵ طرح ارائه کردم که البته در هر دو بخش رسمی و ورزشی بود، حتی برای پوشش ورزشکاران مرد هم طرح پیشنهادی داشتم که در مراحل مختلف کنار رفت، اما طرح پیشنهادی برای بانوان تا مراحل آخر پیش رفت و در نهایت هم به عنوان پوشش مصوب انتخاب شد. طرح‌هایی که من به عنوان پوشش اعضای کاروان ورزش ایران پیشنهاد داده بودم طی دو سال گذشته در مراحل مختلف داوری و ارزیابی شدند.»
تیمورزاده در خصوص تغییرات اعمال شده نیز گفت: «کلیات طرح به همین شکل بود، اما در جلسات داوری برگزار شده با توجه به استاندارد‌های بین‌المللی مورد نظر و معیار‌های داخلی، تغییرات اصلاحی در آن ایجاد شد. تغییر عمده که نسبت به طرح اولیه ایجاد شد در رابطه با رنگ آن بود. طرح اولیه با همین سبک و مدل، اما به رنگ مشکی بود، ولی در جلسات داوری و کارشناسی با توجه به موقعیت زمانی و مکانی و اینکه بازی‌ها در روز‌های تابستان برگزار می‌شود و مشکی رنگ مناسبی برای این فصل به حساب نمی‌آید، خواستار تغییر در رنگ آن شدند.» به گفته طراح لباس بانوان، مسئولان از بین سه رنگ در نهایت آبی‌فیروزه‌ای را انتخاب کردند: «رنگ منتخب برای کاروان ایران فیروزه‌ای بود، به همین دلیل تأکید بر آن بود که از این رنگ برای لباس مصوب استفاده شود. با این حال من این طرح لباس را در سه رنگ سفید که نماد صلح و آرامش است، فیروزه‌ای که رنگ اصیل ایرانی و به معنای جریان و زندگی است و همچنین ترکیبی از سفید و فیروزه‌ای ارائه دادم که از میان آن‌ها رنگ فیروزه‌ای انتخاب شد.»
وی ادامه داد: «قاعدتاً با یک طرح نمی‌توان نظر مثبت همه را جلب کرد. ضمن اینکه فکر می‌کنم بخشی از این انتقاد‌ها به خاطر چگونگی نمایش و رونمایی از لباس‌هاست. ضمن اینکه هیچ رقمی دریافت نکرده‌ام، حتی سال گذشته عنوان شد که هزینه‌های حضور در فراخوان و طراحی‌هایی را که در مراحل مختلف داوری ارائه کردم به صورت مکتوب اعلام کنم، اما این کار را انجام ندادم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار