کد خبر: 1056278
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
رهبر انقلاب در پیام حج راه جبران عقب‌ماندگی کشور‌های اسلامی را مقاومت خواندند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به مسلمانان جهان به‌مناسبت ایام حج، استمرار حسرت دل‌های مشتاق از حضور در ضیافت بیت‌الله را امتحانی گذرا خواندند و با تأکید بر لزوم کمرنگ نشدن پیام‌های حج، مقاومت در برابر قدرت‌های متجاوز به‌ویژه امریکا را از جمله این پیام‌های متعالی دانستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به مسلمانان جهان به‌مناسبت ایام حج، استمرار حسرت دل‌های مشتاق از حضور در ضیافت بیت‌الله را امتحانی گذرا خواندند و با تأکید بر لزوم کمرنگ نشدن پیام‌های حج، مقاومت در برابر قدرت‌های متجاوز به‌ویژه امریکا را از جمله این پیام‌های متعالی دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان ضمن اشاره به مشکلات و ناگواری‌های دنیای اسلام، سربرافراشتن عناصر مقاومت و بیداری به‌خصوص در فلسطین، یمن و عراق را از واقعیت‌های امیدآفرین منطقه خواندند و تأکید کردند: وعده صادق الهی، نصرت مجاهدان است و نخستین اثر این مجاهدت، بازداشتن امریکا و دیگر زورگویان از دخالت و شرارت در کشور‌های اسلامی است.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم
و الحمد للّه ربّ العالمین و صلّی اللّه علی محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و مَن تَبِعهم بِاحسان الی یوم الدّین.
برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان!
امسال نیز امّت اسلامی از نعمت عظیم حج محروم ماندند و دل‌های مشتاق، با آه و افسوس، ضیافت در خانه محترمی را که خدای حکیم و رحیم برای مردم بنا نهاده است، از دست دادند.
پیام متعالی حج کمرنگ نشود
این دوّمین سال است که موسم شادمانی و بهجت معنوی حج، به موسم فراق و حسرت تبدیل می‌شود و بلای بیماری همه‌گیر و شاید نیز بلای سیاست‌های حاکم بر حرم شریف، چشم مشتاق مؤمنان را از مشاهده نماد وحدت و عظمت و معنویّت امّت اسلامی محروم می‌سازد و این قلّه پُرشکوه و سرافراز را با ابر و غبار می‌پوشاند. این امتحانی همچون دیگر امتحان‌های گذرای تاریخ امّت اسلامی است که می‌تواند فردایی تابناک در پی داشته باشد؛ مهم آن است که حج در شاکله حقیقی‌اش در دل و جان آحاد مسلمانان زنده بماند و اکنون که کالبد مناسکیِ آن موقّتاً حضور ندارد، پیام متعالی آن کمرنگ نشود. حج، عبادتی پُر رمز و راز است. ساخت و ترکیب زیبای حرکت و سکون در آن، سازنده هویّت فرد مسلمان و جامعه مسلمان و نمایش‌دهنده زیبایی‌های آن در چشم جهانیان است. از سویی دل‌های آحاد بندگان را با ذکر و خشوع و تضرّع، عروج معنوی می‌بخشد و به خدا نزدیک می‌کند، و از سویی با پوشش و پویش یکسان و حرکات هماهنگ، برادران را که از چهارگوشه جهان گِرد آمده‌اند، به یکدیگر پیوند می‌دهد و از سویی بر‌ترین نماد امّت اسلامی را با همه مناسک پُرمعنی و رازآلودش در برابر چشم جهانیان میگذارد و عزم و عظمت امّت را به رخ بدخواهان می‌کِشد.
رمی شیطان در منا را با دفع شیاطین قدرت طلب جبران کنید
امسال، حجّ بیتِ معظّم در دسترس نیست، ولی توجّه به ربّ‌البیت و ذکر و خشوع و تضرّع و استغفار در دسترس است؛ حضور در عرفات میسّر نیست، امّا دعا و مناجاتِ معرفت‌افزا در روز عرفه میسّر است؛ رَمی شیطان در منا ممکن نیست، امّا دفع و طرد شیاطین قدرت‌طلب در همه جا ممکن است؛ حضور یکپارچه بدن‌ها در گِرد کعبه فراهم نیست، امّا حضور یکپارچه دل‌ها بر گِرد آیات روشن قرآن کریم و اعتصام به حبل‌اللّه وظیفه همیشگی است.
ما پیروان اسلام که امروز از جمعیّت عظیم، سرزمین گسترده، ثروت‌های طبیعی بی‌شمار، و ملت‌های زنده و بیدار برخورداریم، باید با داشته‌ها و ممکن‌های خود، آینده را رقم بزنیم. ملت‌های مسلمان در ۱۵۰ سال اخیر، نقشی در سرنوشت کشور‌ها و دولت‌های خود نداشته و به جز استثنا‌های معدود، یکسره با سیاست دولت‌های متجاوز غربی مدیریّت شده و دستخوش طمع‌ورزی و دخالت و شرارت آن‌ها بوده‌اند. عقب‌ماندگیِ علمی و وابستگی سیاسیِ امروزِ بسیاری از کشور‌ها محصول آن انفعال و بی‌کفایتی است. ملت‌های ما، جوانان ما، دانشمندان ما، علمای دینی و روشنفکران مدنی ما، سیاست‌ورزان و احزاب و جمعیّت‌های ما، امروز باید آن گذشته بی‌افتخار و شرم‌آور را جبران کنند؛ باید بِایستند و در برابر زورگویی و دخالت و شرارت قدرت‌های غربی «مقاومت» کنند.
دعوت به مقاومت راز عصبانیت استکبار از ایران
همه سخنِ جمهوری اسلامی ایران که دنیای استکبار را نگران و خشمگین کرده است، دعوت به این مقاومت است: مقاومت در برابر دخالت و شرارت امریکا و دیگر قدرت‌های متجاوز و به دست گرفتنِ سررشته آینده دنیای اسلام با تکیه بر معارف اسلامی. طبیعتاً امریکا و همراهانش در برابر عنوان «مقاومت» دچار حسّاسیّتند و به انواع دشمنی با «جبهه مقاومت اسلامی» کمر بسته‌اند. همراهی برخی از دولت‌های منطقه با آنان نیز واقعیّت تلخی در جهت تداوم آن شرارت‌ها است.
صراط مستقیمی که مناسک حج -سعی و طواف و عرفات و جمرات- و شعائر و شُکوه و وحدت حج به ما نشان می‌دهد، توکّل به خدا و توجّه به قدرت لایزال الهی، و اعتماد به نفْسِ ملّی، و اعتقاد به تلاش و مجاهدت، و عزم راسخ بر حرکت، و امید وافر به پیروزی است.
دست شرارت امریکا در کشور‌های اسلامی مشهود است
واقعیّات صحنه در منطقه اسلامی بر این امید می‌افزاید و آن عزم را تقویت می‌کند. از سویی ناگواری‌های دنیای اسلام، عقب‌ماندگی‌های علمی و وابستگی‌های سیاسی و نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی، ما را در برابر وظیفه‌ای بزرگ و مجاهدتی خستگی‌ناپذیر قرار می‌دهد؛ فلسطین مغصوب، ما را به یاری می‌طلبد؛ یَمن مظلوم و خون‌آلود دل‌ها را به درد می‌آورد؛ مصائب افغانستان همه را نگران می‌سازد؛ حوادث تلخ در عراق و سوریه و لبنان و برخی دیگر از کشور‌های مسلمان که دست شرارت و دخالت امریکا و یارانش در آن مشهود است، غیرت و همّت جوانان را برمی‌انگیزد، و از سوی دیگر، سر برافراشتنِ عناصر مقاومت در همه این خطّه حسّاس، و بیداری ملت‌ها، و انگیزش نسل جوان و پُرنشاط، دل‌ها را لبریز از امید می‌کند؛ فلسطین در همه بخش‌های خود «شمشیر قدس» را از نیام بیرون می‌کشد؛ قدس و غزّه و کرانه و سرزمین‌های ۴۸ و اردوگاه‌ها همه برمی خیزند و در طیّ دوازده روز بینی متجاوز را به خاک می‌مالند؛ یَمنِ محصور و تنها، هفت سال جنگ و جنایت و مظلوم‌کشیِ دشمن شرور و قسیّ‌القلب را تاب می‌آورد و با وجود قحط غذا و دارو و امکانات زیستی، تسلیم زورگویان نمی‌شود و آن‌ها را با اقتدار و ابتکار خود سراسیمه می‌کند؛ در عراق، عناصر مقاومت با زبان رسا و صریح، امریکای اشغالگر و داعش دست‌نشانده آن را به عقب می‌رانند و عزم راسخ خود بر مقابله با هر نوع دخالت و شرارت از سوی امریکا و همراهانش را بی‌لکنت ابراز می‌دارند.
تلاش برای تحریف مقاومت نشانه ازعدم فهم امریکا از ملت‌های منطقه
تلاش تبلیغاتی امریکاییان برای تحریف عزم و خواسته و عمل جوانان غیور و عناصر «مقاومت» در عراق و سوریه و لبنان و دیگر کشورها، و منتسب کردن آن به ایران یا هر مرجع دیگر، توهین به آن جوانان شجاع و بیدار، و ناشی از عدم فهم و درک درست امریکایی‌ها از ملت‌های این منطقه است.
همین درک غلط موجب شد که امریکا در افغانستان تحقیر شود، و پس از آن ورود پُر سر و صدا در بیست سال پیش، و پس از به کار بردن سلاح و بمب و آتش در برابر مردم بی‌دفاع و غیر نظامی، خود را در باتلاق حس کند و نیرو و ابزار نظامی خود را از آن بیرون بَرَد. البتّه ملت بیدار افغان باید مراقب ابزار‌های اطّلاعاتی و سلاح‌های جنگ نرم امریکا در کشورش باشد و هشیارانه در برابر آن بِایستد.
ملت‌های منطقه نشان داده‌اند که بیدار و هشیارند و راه و رویکرد آنان از برخی دولت‌ها که برای راضی نگه داشتن امریکا حتّی به خواسته او در مسئله حیاتی فلسطین تن می‌دهند، جدا است؛ دولت‌هایی که با رژیم غاصب صهیونیست، آشکار و پنهان، نَرد دوستی می‌بازند، یعنی حقّ ملت فلسطین را در میهن تاریخی‌اش انکار می‌کنند. این، دستبرد به سرمایه فلسطینی‌ها است. آن‌ها به تاراج سرمایه‌های طبیعی کشور‌های خود بسنده نکردند و اکنون سرمایه ملت فلسطین را تاراج می‌کنند.
منطقه ما و حوادث گوناگون آن، نمایشگاه درس‌ها و عبرت‌ها
برادران و خواهران! منطقه ما و حوادث سریع و گوناگون آن، نمایشگاه درس‌ها و عبرت‌ها است؛ از سویی قدرتِ ناشی از مجاهدت و مقاومت در برابر زورگوی متجاوز، و از سویی ذلّت ناشی از تسلیم و اظهار ضعف و تحمّل تحمیل‌های او. وعده صادق الهی، نصرت مجاهدان راه خدا است: اِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم. نخستین اثر این مجاهدت، بازداشتن امریکا و دیگر زورگویان بین‌المللی از دخالت و شرارت در کشور‌های اسلامی است، ان‌شاءاللّه. از خداوند متعال نصرت ملت‌های مسلمان را مسئلت می‌کنم و به حضرت بقیّه‌اللّه (ارواحنا فداه) درود می‌فرستم و علوّ درجات امام خمینیِ عظیم‌الشّأن و شهدای بزرگوار را از خدا می‌طلبم.
والسّلام علی عباد اللّه الصّالحین
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۶ تیر ۱۴۰۰

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار