کد خبر: 1056015
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
انگار بیشتر از کرونا، حالا بی‌خیالی کرونایی فراگیر شده و کووید ۱۹ دیگر عادی عادی شده است! هرچقدر سویه جدید کرونا قدرت سرایت بیشتری پیدا کرده، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تدابیر دولتی هم کمتر شده است. اخبار منتشره از بیمارستان‌ها خوشایند نیست. با اینکه دو سه روزی می‌شود روند واکسیناسیون شتاب بیشتری گرفته، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است. با استمرار این وضعیت، مشخص نیست قربانیان روزانه کرونا تا کی چندصدتایی باقی خواهد ماند
صادق پارسا

انگار بیشتر از کرونا، حالا بی‌خیالی کرونایی فراگیر شده و کووید ۱۹ دیگر عادی عادی شده است! هرچقدر سویه جدید کرونا قدرت سرایت بیشتری پیدا کرده، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تدابیر دولتی هم کمتر شده است. اخبار منتشره از بیمارستان‌ها خوشایند نیست. با اینکه دو سه روزی می‌شود روند واکسیناسیون شتاب بیشتری گرفته، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است. با استمرار این وضعیت، مشخص نیست قربانیان روزانه کرونا تا کی چندصدتایی باقی خواهد ماند. از همه بدتر اینکه کودکان هم به فوتی‌های کرونای جدید اضافه شده‌اند. حالا دیگر حتی خبر از تعطیلی‌ها هم نیست. انگار دولت بنا دارد کرونا را همین دو هفته به اوج برساند، آنگاه قدرت اجرایی را واگذار کند!
در موج پنجم کرونا به سر می‌بریم و همه آمار‌ها صعودی شده است. ویروس هندی کرونا تقریباً در همه کشور دست به دست شده است. سویه جدید (دلتا) قدرت انتقال بالاتری دارد و به گفته کارشناسان ۶۰ درصد بیشتر از سویه انگلیسی (یا آلفا) و بیش از دو برابر بیشتر از سویه اولیه ویروس کرونا قدرت انتقال دارد. همین قدرت انتقال باعث رخ دادن خیز جدید شده است. یکی از اثرات این قدرت بالای انتقال ویروس آن است که ابتلای درون خانوادگی را شدیدتر می‌کند و اگر فردی مبتلا باشد سایر اعضای خانواده او با سرعت بیشتری مبتلا خواهند شد.
کرونا عادی شده
بیش از ۱۷ ماه از پیدا شدن سر و کله کرونا می‌گذرد. همین مدت طولانی انگار باعث شده مسئولان و مردم با کرونا کنار بیایند. با وجود اینکه گونه جدید کرونا از همه گونه‌های قبلی خطرناک‌تر است، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم از همیشه کمتر شده است!
رئیس‌جمهور در این خصوص گفته است: رعایت پروتکل‌ها پایین است، ویروس هندی هم وارد شده، تابستان هم هست. اجتماعات و دورهمی‌ها هم باشد و در رستوران‌ها مراعات نشود، با این شرایط پیداست چه مشکلاتی برای مردم به وجود می‌آید. به طور متوسط در کشور ۴۸ درصد به پروتکل‌ها عمل می‌شود که این رقم خیلی پایین است. توقع این است پروتکل ۸۵درصدی و ۹۰ درصدی در کشور عمل شود.
بیمارستان‌ها جا ندارند
میزان کم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خودش را در بیمارستان‌ها نشان می‌دهد.
مینو محرز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در این خصوص گفت: باید بیایید و ببینید که پشت بخش‌های آی‌سی‌یو چه خبر است! همراهان بیماران منتظرند تا تخت خالی شود و بتوانند بیمارشان را بستری کنند. مراجعه به بیمارستان‌ها خانوادگی شده و از کودک تا جوان و سالمند مبتلا به این سویه دلتای کرونا شده‌اند.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در چهار موج قبلی شدت سرایت و گسترش بیماری تا این حد نبود، این سویه بسیار بدتر از موج‌های قبلی بیماران را مبتلا کرده و احتمالاً شاهد افزایش مرگ و میر‌ها بشویم.
محرز در گفتگو با خبرآنلاین تأکید کرد: متأسفانه مردم رعایت پروتکل‌ها را فراموش کرده‌اند، در حالی که هنوز ویروس به قدرت قبل وجود دارد و حتی کسانی که واکسن زده‌اند نیز به این سویه دلتا مبتلا می‌شوند.
وی با تأکید بر اینکه بیمارستان‌های تهران دیگر جا ندارد، افزود: از مردم خواهش می‌کنم رعایت کنند، وقتی کسی به فکرشان نیست خودشان باید رعایت کنند و بدانند که موج پنجم به مراتب از سایر موج‌ها مبتلایان و تلفات بیشتری دارد و خطرناک‌تر است. در کنار همه این موارد نانوشته نباید گذشت که چند روز پیش هم گزارش‌های میدانی و منتشره مؤید پر شدن بخش‌های اطفال بیمارستان‌ها از کودکان کرونایی بود.
تدبیر تعطیلی هم تعطیل شد
اوایل کرونا، دولت دستپاچه شده از کووید، با دسته‌بندی مشاغل، تعطیلی‌ها را اعمال می‌کرد تا بلکه بتواند مانع گسترش ویروس منحوس شود، اما حالا حتی دیگر خبر از تعطیلی‌ها نیست.
با اینکه طبق دستورالعمل‌های تدوینی، شهر‌های قرمز مشمول تعطیلی‌های گسترده می‌شوند و با اینکه بسیاری از شهر‌ها اکنون قرمز کرونایی هستند، اما خبری از تعطیلی‌ها نیست. حتی ممنوعیت تردد بین شهری و منع تردد از ساعت ۲۲ تا ۳ در داخل شهر‌ها هم دیگر جدی گرفته نمی‌شود.
با این تفاصیل و رهاشدگی اوضاع، کرونا بیشتر از قبل می‌تازد و ظاهراً دولت بنا دارد تا با همین کرونای به اوج رسیده، قدرت اجرایی را به دولت سیزدهم واگذار کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید فروزان
|
Switzerland
|
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
0
0
عجب ، بانو محرز ، جناب فریدون افتخار دارد به اینکه تخته‌های بیمارستان‌ها خالی است و مشکلی نیست
جناب وزیر هم اعلام کرده کشوری از ایران کمک خواسته برای چگونگی مدیریت ، حتما فردا فریدون در جلسه هئیت دولت خواهد کفت که قرار شده ظریف و عراقچی و ربیعی و جهانکیری را بفرستد به آن کشور ، و ایشان از طریق ویدیو کنفرانس مدیریت را نشان بدهد به آن کشور
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار