کد خبر: 1055791
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
محسنی‌اژه‌ای در نخستین سفر استانی به ایلام رفت
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نخستین سفر استانی خود در مقام رئیس قوه قضائیه، روز پنج‌شنبه به ایلام رفت و ضمن سرکشی از حوزه‌های قضایی و بررسی مشکلات موجود، در جلسه شورای اداری، شورای تأمین و نشست با قضات و کارکنان استان ایلام شرکت کرد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نخستین سفر استانی خود در مقام رئیس قوه قضائیه، روز پنج‌شنبه به ایلام رفت و ضمن سرکشی از حوزه‌های قضایی و بررسی مشکلات موجود، در جلسه شورای اداری، شورای تأمین و نشست با قضات و کارکنان استان ایلام شرکت کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در دیدار با قضات و کارکنان قضایی استان ایلام، با اشاره به برکات خدمت به مردم و گره‌گشایی از مشکلات آنها، اظهار کرد: کسانی که امروز در استان ایلام از اختیارات و امکاناتی برخوردارند، باید همه وسع خود را در جهت ارتقای رفاه، امنیت و آرامش مردم این خطه به کار گیرند. محسنی‌اژه‌ای با تأکید بر این نکته که هیچ کدام از مقامات و مسئولان نباید فرصت خدمت به مردم را از دست بدهند و از آن غافل شوند، گفت: خدمت به مردم نعمت بزرگی است که خداوند متعال به مسئولان عنایت کرده است که باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد.
رئیس قوه قضائیه بر ضرورت رفع مشکلات مردم در واحد‌های قضایی تأکید کرد و گفت: رسیدگی سریع و بادقت به پرونده‌های مردم به ویژه اقشاری که محروم‌تر از سایرین هستند و پول وکیل و کارشناسی ندارند، باید در اولویت کار قضات و کارکنان قضایی باشد. محسنی‌اژه‌ای با تأکید بر لزوم تناسب صدور قرار با نوع اتهام، گفت: باید تا آنجا که امکان دارد، از زندان رفتن آن دسته از افرادی که می‌توان مانع از فرستادن آن‌ها به زندان شد، جلوگیری کرد.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه قرار باید به گونه‌ای باشد تا حتی‌الامکان منجر به بازداشت فرد نشود، اظهار کرد: باید در صورت بازداشت فرد، بستر برای تأمین قرار صادره مهیا باشد.
رئیس قوه قضائیه ضمن توصیه به قضات برای صادر نکردن قرار بازداشت موقت تا آنجا که امکان دارد، گفت: اگر در فردای روز صدور قرار بازداشت موضوع حل شد، بلافاصله باید برای آزادی فرد بازداشت شده اقدام کرد. محسنی‌اژه‌ای همچنین با توصیه به قضات استان ایلام برای صدور احکام مجازات جایگزین حبس، عنوان کرد: کسانی که امنیت و آرامش مردم را به هم می‌ریزند، باید به حبس بروند، اما در خصوص مواردی که ضرورتی برای به زندان فرستادن افراد نیست، باید از این کار اجتناب شود.
رئیس قوه قضائیه بر استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص تأکید کرد و گفت: قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به وجود می‌آورد.
ماده ۴۲۹ قانون مجازات؛ گره‌گشای قصاص
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه اگر ولی یا اولیای دم در مرحله اول راضی به صرف نظر از قصاص نشدند، نباید ناامید شوند و باز هم باید اقدام کنند، تصریح کرد: در خصوص محکومان به قصاصی که چهار، پنج یا ۱۰ سال در زندان هستند، اما اولیای دم نه حکم را اجرا می‌کنند و نه رضایت می‌دهند، چنانچه اولیای دم عذر موجهی ندارند، ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی تکلیف را روشن کرده و امکان اخذ تضمین مناسب و آزاد کردن این نوع از زندانیان محکوم به قصاص فراهم است، البته تشخیص تضمین مناسب با قاضی است.
رئیس قوه قضائیه ضمن توصیه به دادستان و رئیس کل دادگستری برای نظارت مستمر و مستقیم بر پرونده‌های اجرای احکام، گفت: نباید شرایطی ایجاد شود که در نتیجه غفلت یک نفر، لکه‌ای کدر و تاریک در صفحه زلالی که مردم از قوه قضائیه انتظار دارند، دیده شود.
مردم نباید چوب بی‌برنامگی‌ها را بخورند
رئیس قوه قضائیه همچنین در جلسه شورای اداری استان ایلام گفت: پیچیدگی‌های کار اداری سبب شده است مردم برای یک کار کوچک گاهی اوقات باید هفته‌ها وقت بگذارند، از رئیس کل دادگستری استان می‌خواهم در هر دادگستری یک نفر کارش این باشد که کسانی که مراجعه می‌کنند و کار دارند و کارشان درست نشده کار این افراد را پیگیری کند.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه مردم از ما انتظار دارند و باید کارشان زود انجام شود، تأکید کرد: بسیاری از ناهنجاری‌ها ریشه در بیکاری دارد، پروژه‌ای ۱۸، ۱۷ سال طول کشیده است، اینگونه نمی‌شود. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه انصاف نیست مردم از ناحیه کسانی که برنامه‌ریزی یا نظارت صحیح نمی‌کنند تحت فشار باشند، گفت: بخش عمده‌ای از کنترل بازار و جلوگیری از گرانفروشی به عهده تعزیرات است.
رئیس دستگاه قضا افزود: دادستان کل کشور به سازمان تعزیرات کمک کند و چنانچه در این فضا کسی مرتکب جرم می‌شود، جنس احتکار می‌کند یا جنسی را متقلبانه با قیمت بالاتر می‌فروشد، دادستان‌ها با این موارد برخورد کنند.
رئیس قوه قضائیه دو مأموریت به معاون اول قوه قضائیه داد و گفت: دادخواست ایثارگران که در حال حاضر در دیوان عدالت اداری است پیگیری کنید، اگر بررسی شده و نیاز به توضیح است توضیح دهید، اگر بررسی نشده پیگیری کنید.
مأموریت به دادگستری کل استان ایلام
حضور در شورای تأمین استان ایلام و بررسی مهم‌ترین مسائل سیاسی و امنیتی انتظامی این استان از دیگر برنامه‌های محسنی‌اژه‌ای در سفر به ایلام بود.
رئیس قوه قضائیه مهم‌ترین مسئله استان ایلام را موضوع بیکاری و اولویت اصلی همه دستگاه‌ها در این استان را برنامه درازمدت برای حل این مشکل عمده و مهم استان عنوان کرد.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با اشاره به گزارش استاندار ایلام از وضع پروژه‌های اقتصادی و سرمایه‌ای نیمه‌تمام در این استان، تأکید کرد: لازم است مجموعه استان هر پروژه سرمایه‌گذاری نیمه‌تمامی را که می‌تواند نقش مؤثری در افزایش اشتغال و رفع مشکلات و رونق اقتصادی استان ایلام داشته باشد احصا کرده و برای پیگیری در اختیار ما قرار دهد.
رئیس قوه قضائیه افزود: ما با همه امکانات خود پیگیر رفع مشکلات این پروژه‌ها خواهیم بود و این امید نیز وجود دارد که در دولت جدید این طرح‌ها به سرانجام برسد چراکه آیت‌الله رئیسی انگیزه لازم در این زمینه را دارد.
محسنی‌اژه‌ای به وجود برخی مشکلات و مسائل قضایی در موضوع سرمایه‌گذاری و واحد‌های اقتصادی فعال استان ایلام نیز اشاره کرد و افزود: دستگاه قضایی آماده است هر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد رفع و برای رونق تولید تلاش کند. بر همین اساس رئیس قوه قضائیه دادگستری کل استان ایلام را مأمور کرد در رابطه با حمایت از بنگاه‌هایی که به دلیل مشکلات بانکی به تعطیلی کشیده شده‌اند، با بررسی و شناسایی، نسبت به حل مشکلات آن‌ها اقدام کند.
رئیس قوه قضائیه مسئله حاشیه‌نشینی را یکی دیگر از مسائل مهم استان عنوان کرد که می‌تواند تبعات جدی اجتماعی و قضایی به دنبال داشته باشد.
بازدید از زندان مرکزی ایلام
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای صبح پنج‌شنبه در جریان سفر به استان ایلام، با حضور در زندان مرکزی ایلام که در تیرماه سال جاری به بهره‌برداری رسید، از بخش‌های مختلف این زندان بازدید و با مسئولان و زندانیان آن گفتگو کرد.
در پایان بازدید حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای از زندان مرکزی ایلام، طی مراسمی ۱۵ مددجو که به دلیل محکومیت مالی در زندان به سر می‌بردند، با کمک خیرین آزاد شدند.
تخصیص ۱۱۷میلیارد تومان برای حل مشکلات قضایی ایلام
بر اساس اولویت‌ها و مقدورات فعلی، با کمک سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ۱۱۷میلیارد تومان برای کار‌های اولویت‌دار در استان ایلام تخصیص داده شد.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری پایان سفر به استان ایلام گفت: این سفر به دو منظور اتفاق افتاد؛ اولاً از سال ۹۶ تاکنون به این استان سفری انجام نشده بود و ثانیاً به دلیل مشکلات استان، سزاوار است خدمت بیشتری به مردم ارائه دهیم.
رئیس قوه قضائیه در ادامه اظهار داشت: بر اساس اولویت‌ها و مقدورات فعلی، با کمک سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ۱۱۷‌میلیارد تومان تخصیص داده شد که برای مدت مشخص طی امسال و دو سال آینده برای کار‌های اولویت‌دار هزینه شود.
وی همچنین گفت: مقرر شد با همکاری استانداری، سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌ها لیستی از تمامی بنگاه‌های اقتصادی و مراکز تولیدی که با مشکلاتی مواجه هستند یا پروژه‌هایی که نیمه‌تمام باقی مانده‌اند، تهیه شود و کارگروه‌هایی انتخاب شود تا با کمک دولت پروژه‌های نیمه‌تمام، تمام شود.
محسنی‌اژه‌ای افزود: در خصوص مواردی که مشکل آن‌ها مربوط به خود قوه قضائیه است دستور داده شد هر چه سریع‌تر مشکلاتشان بررسی شود. در خصوص پرونده‌های کثیرالشاکی دستوراتی داده شد تا هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.
رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: برخی از عدم اجرای بموقع احکام گلایه داشتند که قرار شد به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد و اگر احیاناً حکمی هست که صادر و قطعی شده، اما اجرا نشده بررسی شود که علت عدم اجرا چه بوده و اجرا شود.
وی اظهار داشت: مقامات عالی قوه قضائیه از جمله رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، معاون اول و تعدادی از همکاران دیگر به مدت چهار تا پنج ساعت با مردم به صورت حضوری گفتگو کردند و صحبت‌های آن‌ها را شنیدند. در همین جا ترتیبی داده شد که تقاضا‌ها و نامه‌ها ثبت و با آن‌ها تماس گرفته شود تا مشکلاتشان حل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار