کد خبر: 1054596
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
داستان اخراج امریکایی هــا از عراق و مرز سوریه در حال داغ شدن است. دو هفته مانده به شروع دور چهارم گفتگو‌های استراتژیک میان بغداد و واشنگتن، پایگاه نظامیان امریکایی در میدان نفتی «العمر» واقع در دیرالزور سوریه، مجددا با ۹ موشک ناشناس مورد حمله قرار گرفت. همزمان، منابع عراقی از حمله به پایگاه امریکایی عین‌الاسد خبر می‌دهند.

داستان اخراج امریکایی هــا از عراق و مرز سوریه در حال داغ شدن است. دو هفته مانده به شروع دور چهارم گفتگو‌های استراتژیک میان بغداد و واشنگتن، پایگاه نظامیان امریکایی در میدان نفتی «العمر» واقع در دیرالزور سوریه، مجددا با ۹ موشک ناشناس مورد حمله قرار گرفت. همزمان، منابع عراقی از حمله به پایگاه امریکایی عین‌الاسد خبر می‌دهند.
گروه‌های مقاومت عراقی هفته قبل از مجاری مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به مقام‌های امریکایی پیغام دادند که شکل و شدت برخورد با نیرو‌های امریکایی مستقر در عراق تغییر خواهد کرد. این پیغام بعد از حمله دو هفته قبل امریکا به دو نقطه در خاک سوریه و یک نقطه در عراق انجام شد که در آن دو نیروی حشدالشعبی شهید شدند. هرچند نصر الشمری، سخنگوی جنبش عراقی «النجبا» روز جمعه در گفتگو با شبکه «المسیره» یمن گفت که امریکا از طریق میانجی‌ها برای خروج ۲هزار نظامی‌اش از عراق مهلت خواسته، ولی ظاهراً چنین مهلتی پذیرفته نشده است. منابع عربی بامداد دو شنبه از وقوع انفجار‌هایی در نزدیکی چاه نفتی «عمر» و پایگاه نظامیان ائتلاف امریکایی در دیرالزور خبر دادند. کانال تلگرامی «صابرین نیوز» دیروز گزارش کرد که «پایگاه کُنیکو که به دست نیرو‌های اشغالگر امریکایی در حومه دیرالزور اداره می‌شود، مورد اصابت چندین موشک قرار گرفته است.» هرچند سخنگوی وزارت دفاع امریکا در گفتگو با «الجزیره» گفته که هیچ گزارشی که نشان دهد به نیرو‌های امریکایی در سوریه حمله شده، مخابره نشده، ولی فرهاد شامی، مدیر مرکز رسانه‌ای «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد)، دست‌کم برخورد دو موشک با منشأ ناشناخته در ضلع غربی میدان العمر در دیرالزور را تأیید کرده است. این در حالی است که بر اساس گزارش صابرین‌نیوز، ۹ موشک به داخل این پایگاه سقوط کرده و نیرو‌های اشغالگر امریکایی وضعیت حداکثر آماده‌باش را در منطقه اعلام کرده‌اند. شبکه «المیادین» به نقل از منابع خود گزارش داد: «چهار انفجار با منشأ ناشناخته در داخل پایگاه کارخانه گاز کنیکو شنیده شد، [جایی]که محل استقرار نظامیان امریکایی، انگلیسی و فرانسوی است.» این دومین حمله به پایگاه امریکایی‌ها در دیروزالزور طی ۱۲ روز گذشته است.
موازی با حمله به پایگاه امریکا در دیرالزور، دو حمله دیگر هم در نقاطی دیگر اتفاق افتاد. در یک حمله، که خبرنگار الجزیره آن را گزارش کرده، پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار در غرب عراق با موشک کاتیوشا مورد حمله قرار گرفت. همزمان، کاروان لجستیک ارتش امریکا نیز با یک بمب کنارجاده‌ای، در منطقه سریع‌الشعله واقع در استان بغداد هدف قرار گرفت. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته، ولی بعد از حمله دو هفته پیش امریکا به نیرو‌های حشدالشعبی در مرز عراق با سوریه که به گفته وزارت دفاع امریکا با دستور مستقیم جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا انجام شد، سخنگوی دفتر سیاسی جنبش عراقی «صادقون» شاخه سیاسی گروه مقاومت «عصائب اهل‌الحق» و برخی گروه‌های عراقی دیگر، وعده انتقام از امریکا داده بودند. گروه‌هاى موسوم به «محور مقاومت» هم در بیانیه‌اى مشترک اعلام کردند که «انتقام خون» کشته‌شدگان بمباران امریکا را خواهند گرفت.
صدر از شهادت می‌گوید
تشدید حملات به نیرو‌های امریکایی و تقویت پرونده اخراج امریکا از عراق در فاصله دو هفته مانده به دور چهارم گفتگو‌های استراتژیک میان بغداد و واشنگتن تقویت شده است. به گزارش ایسنا، العربی‌الجدید نوشت که همزمان با تهدید‌های مطرح شده از طرف گروه‌های مسلح عراقی، احزاب سیاسی در پارلمان و در رأس آن‌ها ائتلاف «الفتح» و «دولت قانون» بار دیگر تحرکات شان را برای پایان دادن به حضور امریکا در عراق پیش از برگزاری دور چهارم گفتگو‌های استراتژیک میان بغداد و واشنگتن آغاز کرده‌اند. عباس الزاملی، نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در گفتگو با العربی‌الجدید اظهار کرد: دولت را برای اجرای مصوبه اخراج نیرو‌های امریکا تحت فشار قرار می‌دهیم، چرا که ادامه تعویق این پرونده امکان‌پذیر نیست. وی افزود: «مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیرو‌های امریکا واضح و بدون ابهام است و نخست‌وزیری الکاظمی نیز مشروط به اجرای همین مصوبه بود و او آن زمان با واشنگتن بر سر خروج نیرو‌های امریکایی توافق کرده بود، اما امروز عزم جدی برای اجرای این مصوبه ندارد و امریکا نیز جدی نیست.»‌وی همچنین از الکاظمی خواست که ضمن اعلام موضع رسمی و واضح دولت در قبال اخراج این نیروها، از توافقات پنهان با امریکا برای تأخیر در این پرونده اجتناب کند. یحیی المحمدی، نماینده ائتلاف القوی‌العراقیه در پارلمان عراق نیز خواستار آن شد که تصمیم اخراج نیرو‌های امریکا طبق داده‌های میدانی صورت بگیرد و مشخص شود که آیا عراق به این نیرو‌ها نیاز دارد یا خیر. او گفته که این تصمیم به دور از هرگونه فشار سیاسی اتخاذ شود. المحمدی تصریح کرد: «برخی هر ازچندگاهی مسئله اخراج نیرو‌های امریکا را پیش می‌کشند و هر بار که تنش میان امریکا و گروه‌های مسلح عراق رخ می‌دهد، این مسئله نیز مجددا بحث‌برانگیز می‌شود.»‌سخنان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در دیدار با تیمی از رهبران این جریان نیز بازتاب گسترده داشته است. او در این ملاقات گفت: «به نظر می‌رسد چیزی وجود دارد که جریان صدر را فعال می‌کند و آن مرگ یا قتل من است و سپس شما می‌گویید که مقتدی درگذشت؛ ممکن است که من یک شهید جدید باشم و این مرگ چیزی را که از بین رفته است زنده می‌کند.» وی در ادامه در سخنانی بی‌سابقه گفت: «اگر خدا مرا یاری کند به شما مژده نزدیک بودن مرگم یا شهادتم را می‌دهم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار