کد خبر: 1054452
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
کارشناس ارشد اقتصاد لرستان:
رحمانیان، با تأکید بر اهمیت پرداخت زکات، گفت: زکات از ارکان مهم دین است و اساس اسلام بر آن استوار است.

حسن رحمانیان، در گفت و گو با خبرنگار جوان از لرستان، به بیان اهداف اقتصادی اسلام در پرداخت زکات اشاره کرد و اظهارداشت: در اهمیت زکات همین بس که از جمله فصول ممیز شرک و اسلام و مرز بین کفر و ایمان معرفی شده است.

کارشناس ارشد اقتصاد لرستان با اشاره به آیه «فان تابوا و اقاموا الصلاة و آتوا الزکوة فاخوانکم فی الدین»، گفت: در این آیه پرداخت زکات شرط ورود به دین و جماعت مسلمانان عنوان شده است و یا در آیة:«ویل للمشرکین الذین لا یؤتون الزکوة»، ندادن زکات شرط کفر و شرک قلمداد و از اولین علامات آن شمرده است.

وی ادامه داد: در قرآن دستور اجتناب و دست کشیدن از قتال با مشرکان منوط به تحقق سه شرط است که سومین آن ایتای زکات می باشد.

رحمانیان به آیه پنجم سوره توبه«فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم و خذوهم و احصروهم واقعدوا لهم کل مرصد فان تابوا و اقاموا الصلوة و آتوا الزکوة فخلّوا سبیلهم ان الله غفور رحیم» اشاره کرد و گفت: در این آیه آمده است« پس چون ماه های حرام (ذیقعده، ذیحجه، محرم و رجب که مدت امان است) درگذشت آن‌گاه مشرکان را هر جا یابید به قتل برسانید و آنها را دستگیر و محاصره کنید و هر سو در کمین آنها باشید، چنانچه توبه کرده و نماز به پا داشتند و زکات دادند پس از آنها دست بدارید، که خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است».

وی عنوان کرد: سه شرط توبه از شرک، اقامة نماز و ایتای زکات، می تواند موجبات کف مسلمانان از قتال با مشرکان را فراهم سازد، در واقع، تقارن همیشگی بین نماز و زکات در آیات کریمة قرآن، خود دلالت بر اهمیت و جایگاه پر منزلت و اساسی آن داشته و به عنوان اصل و رکن دین و احکام اسلامی مشخص شده است.

این کارشناس ارشد اقتصاد خاطرنشان کرد: در روایات بسیاری نیز آمده است که زکات از ارکان خمسة اسلامی است و اساس اسلام بر آن استوار می باشد، همچون روایاتی که بیان می دارند:« بنی الاسلام علی خمس، علی الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولایة»، در واقع، مفهوم بنیاد یک نهاد بر چند رکن، بدین معناست که حذف و انعدام آن ارکان، تمهیدات تخریب اصل بنا را باعث خواهد شد.

وی با بیان اینکه زکات از جملة اصول مبانی اسلامی است که با نبودن آن، اصل بنا و کیان اسلام در معرض تخریب و نابودی قرار خواهد گرفت، اظهارکرد: این بحث قصد مهم تر شمردن یکی از رکن ها بر بقیه را ندارد و ترتیب ذکر این رکن ها در روایت مذکور نیز به این جهت نبوده است، چه اینکه ولایت به عنوان پنجمین مورد، خود افضل بر تمامی رکن های دیگر است.

رحمانیان با بیان اینکه زکات از جملة ارکان دین است و از جایگاه بلندی برخوردار است، گفت: از طرف دیگر، آثار و عقوبات وضعی و تکلیفی امتناع از ایتای زکات نیز در لسان روایات آنچنان است که اهمیت ایجابی آن را صد چندان می گرداند.

وی با اشاره به این آیه«ما منع قوم الزکوة الا ابتلا هم الله بالسنین؛ هیچ قومی از پرداخت زکات امتناع نورزید الا اینکه به قحطی و گرسنگی مبتلا و دچار شد»، عنوان کرد: از جمله عقوبات قضا و قدر امتناع از پرداخت زکات، همانا ابتلا به قحطی و گرسنگی است که خود شاید از جمله آثار وضعی منع زکات باشد.

رحمانیان در ارتباط با احکام و عقوبات تکلیفی و شرعی، یادآور شد: از حضرت رسول(ص) روایت شده است:«من اعطاها موتجراً فله اجره و من منعها فانا اخذها و شطر ماله؛ یعنی اگر کسی به قصد قربت اقدام به پرداخت زکات نماید به اجر و پاداش خود می رسد اما اگر کسی از پرداخت زکات امتناع ورزد من زکات و نصف مال او را می گیرم»، با توجه به این حدیث و احادیث دیگر، در صورت امتناع افراد از ایتای زکات، با قهر و غضب از آنان اخذ خواهد شد یا حتی در صورت اقتضا به جریمة مالی، اجرای تعزیرات و جنگ با آنان خواهد انجامید .

 

 

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار