کد خبر: 1053564
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
اصفهان امسال برای بسکتبال دوستان ایران سال خاصی است؛ چرا که همزمان، دو تیم بسکتبال ایستاده و با ویلچر، در المپیک و پارالمپیک توکیو حضور دارند و خاص‌تر هم خواهد شد، وقتی پرچم کاروان المپیکی ایران را در دستان صمد نیکخواه بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال ببینند؛ این، یعنی نهایت امید برای بسکتبال ایران.
با اطلاع از اخلاق خاص عباس آقاکوچکی، سرمربی تیم ملی بسکتبال که در عین مهربانی، بسیار جدی و منضبط است، برای تهیۀ یک گزارش، هماهنگی‌های لازم را با او انجام دادیم و به همراه پیمان شاه سنایی، عکاس ایسنا که برای شکار صحنه‌های دیدنی تمرین لحظه شماری می‌کرد، به مجموعۀ ورزشی شهید عبدالله میثمی اصفهان رفتیم؛ جایی که سال‌ها قبل با تلاش و پیگیری‌های آقا باباگلیان- رئیس اسبق هیئت جانبازان و معلولان اصفهان، ویژۀ جانبازان و معلولان ساخته شده بود.

صدای شادی و هیجان، از پشت در سالن شنیده می‌شد و وقتی در باز شد، فضا در سکوت و حیرت فرو رفت و علت، چیزی نبود جز حضور یک خانم که من باشم! در این لحظه، پزشکیار تیم، جلو آمد و علت حضورم را پرسید و در نهایت، با اجازۀ مجدد سرمربی، توانستم خودم را به کنار زمین برسانم.

تمرین بدنسازی بازیکنان در حال انجام بود، کادر فنی، مشغول برنامه‌ریزی برای تمرین توپی و تاکتیک‌ها و البته موسیقی، پس زمینۀ همۀ این جنب و جوش ها. در چشم همۀ بازیکنان برق انگیزه می‌درخشید و حس خواستن و توانستن در فضا موج می‌زد؛ با آن‌ها در طول تمرینات همراه شدیم تا از اردو‌هایی بگویند که در تهران، مشهد و اصفهان داشتند، از تلاش کادر فنی و مسئولان استان‌های میزبان برای ایجاد شرایط مطلوب اردو، از شوقی که برای المپیک توکیو دارند، از هدفشان که رفتن روی سکو است و از باور به این امر که اگر به چیزی اعتقاد داشته‌باشی و برای رسیدن به آن تلاش کنی، خیلی زود نتیجه خواهی گرفت. آن‌ها البته از کاستی‌ها هم گفتند؛ از ویلچر‌های قدیمی که با ترس و لرز از آن استفاده می‌کنند مبادا بشکند یا خراب شود چرا که ویلچر جزئی از بدن آنهاست.

آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت و گوی خبرنگار ایسنا با بازیکنال تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران است:



رسیدن به پلی‌آف و خیزبرداشتن برای سکو/ المپیک یک رقابت همه جانبه است

حسن عبدی اهل شهر مشهد است. او از سال ۲۰۱۳ پیراهن تیم ملی را به تن کرده و تجربه المپیک ۲۰۱۶ریو را نیز در کارنامه خود دارد. او به ایسنا می‌گوید: «این اردوی چهارم تیم ملی است. ما در مجموع یک اردو در سال گذشته و دو اردوی خوب در سال جاری داشتیم. خدارو شکر تمرینات خوبی داریم و شرایط رفته رفته خوب شده، به خصوص با اضافه شدن بازیکنانی که در خارج از ایران بازی می‌کنند اوضاع بهتر هم خواهد شد.

امیدوارم در دو ماه آینده بتوانیم در اردو‌های باقیمانده تمرینات بیشتر و با کیفیت‌تری داشته باشیم و به ویژه در بازی‌های تدارکاتی که تیرماه در ترکیه داریم، انتظار داریم بتوانیم به آمادگی مطلوب مدنظر کادر فنی برسیم و در توکیو بدرخشیم.

از تیم‌های حاضر در تورنمنت ترکیه اطلاعی نداریم، اما هر قدر بازی‌های تدارکاتی بیشتر باشد تیم به آمادگی بهتر و بیشتری خواهد رسید.

در بازی‌های پارالمپیک در گروهی هستیم که چهار تیم جام جهانی حضور دارند، درست است گروه سختی داریم، اما اگر هدفمان سکو باشد، قطعا از گروه صعود می‌کنیم و بعد از آن در پلی‌آف بازی‌های سبک تری برای خیز برداشتن به سمت سکو خواهیم داشت.»

عبدی ادامه می‌دهد: «از سال ۲۰۱۳ افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارم و در المپیک ریو هم بودم، با توجه به تمرینات و مسابقاتی که بین دو المپیک بوده و تجربیاتی که بازیکنان کسب کردند، شرایط تیمی خیلی فرق کرده و با کسب مقام چهارمی جام جهانی، جزء تیم‌های مدعی در جهان هستیم. اینکه تیم‌های دیگر حساب خاصی روی تیم ما باز کرده اند، نشانگر آن است که تیم ما نسبت به ریو متفاوت شده.

در ورزش به ویژه ورزش تیمی نمی‌توان قول صد درصد برای پیروزی داد، شرایط بدنی، تیمی و روحی بازیکنان و همچنین مسابقه می‌تواند متغیر باشد، اما ما هم قول می‌دهیم تمام تلاش خود را داشته باشیم و تا کنون هم اینگونه بوده است. المپیک یک رقابت همه‌جانبه است و نمی‌توان آن را در رقابت بین بدن چند ورزشکار خلاصه کرد. المپیک، رقابت بین کشور‌ها و امکانات آنها، تجربیات و تکنولوژی به ویژه در بحث ویلچر است. بازیکنان ما از ویلچر‌های قدیمی که مربوط به ۴ یا ۵ سال پیش است استفاده می‌کنند و این برای ما یک چالش است. ویلچر‌ها هم عمر خودشان را کرده اند و با ترس و لرز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. البته کادر فنی فدراسیون و مسئولان در تلاش هستند که این مشکل را حل کنند و تا قبل از مسابقات ویلچر‌های مناسب را به دست ما برسانند، اما نیاز است که این کار‌ها سریعتر انجام شود تا بتوانیم در تمرینات از آن‌ها استفاده کرده و به این وسیلۀ جدید عادت کنیم.»



تاریخ سازی‌های بسکتبال با ویلچر / در پارالمپیک ریو جوان و کم‌تجربه بودیم

محمدمحمدنژاد که از سال ۲۰۱۳ عضو تیم ملی جوانان و بعد بزرگسالان شده و حضور در توکیو دومین تجربه پارالمپیکی او محسوب می‌شود نیز در گفتگو با ایسنا اظهار می‌کند: «تاکنون اردو‌های ما خوب پیش رفته است. در این اردو دو بازیکن شاغل در لیگ‌های اروپا را داشتیم و در اردوی بعدی سه نفر دیگر که در لیگ ترکیه بازی می‌کنند به تیم اضافه می‌شوند. یکی از بازیکنان خوب تیم هم کرونا گرفته و در این اردو نیست. به امید خدا در تورنمنت ترکیه و اردو‌های بعدی، هماهنگی بیشتر و لازم را به دست خواهیم آورد و آمادۀ شگفتی‌سازی در توکیو می‌شویم.»

او دربارۀ تجربه اش از حضور در پارالمپیک ریو توضیح می‌دهد: «در پارالمپیک ریو بازیکنان خیلی جوان و کم‌تجربه بودند و شرایط هم خیلی مساعد نبود. بعد از ریو چند تاریخ‌سازی برای بسکتبال با ویلچر کشور انجام دادیم، برای اولین بار در جام‌جهانی در جمع چهار تیم برتر جهان قرار گرفتیم، برای نخستین مرتبه، قهرمان بازی‌های آسیایی در جاکارتا شدیم، بازیکنان خوبی داریم. در هر تورنمنت یک نفر از تیم ما بهترین بازیکن برتر معرفی شده و نکته مثبت این است که نفرات تکراری نبودند و الان تمام این ستاره‌ها در کنار هم جمع شده اند.

ما در گروه موسوم به گروه مرگ قرار داریم، اما این اصلا دلیلی برای ترسیدن نیست، چرا که یکی از تیم‌های تشکیل دهندۀ گروه مرگ تیم خودمان است. برای ما که می‌خواهیم به ۴ تیم نهایی و مدال فکر کنیم صعود از این گروه موجب سبک‌تر شدن پلی‌آف می‌شود. تیم‌های آمریکا و انگلیس امکانات فوق العاده‌ای دارند و اگر ما بتوانیم ویلچر‌هایی که مسئولان قول تهیه آن را داده‌اند، داشته باشیم مقابل این تیم‌ها می‌توانیم بازی خوبی به نمایش بگذاریم. شرکت انگلیسی سازنده این ویلچر‌ها قول داده در صورت خرید تیمی ۵۰ درصد تخفیف بدهد و با وجود این تخفیف هر ویلچر حداقل ۹۰ میلیون هزینه دارد.»



جدال تنه به تنه با قهرمانان المپیک و جام‌جهانی داریم

ایمان بگ زاده فرد یکی از باتجربه‌های اصفهانی تیم‌ملی است. او که برای دومین بار حضور در پارالمپیک توکیو را تجربه می‌کند به ایسنا می‌گوید: «وضعیت اردو‌ها خوب بوده، شرایط خوبی داریم و در حال گذراندن دوران بدنسازی هستیم. در اردوی بعدی ۳ نفر دیگر از لژیونر‌ها به تیم اضافه می‌شوند و در این اردو هم دو لژیونر داشتیم.»

بگ زاده فرد، می‌افزاید: «گروه سختی در پارالمپیک توکیو داریم، آمریکا همانطور که در بسکتبال ایستاده صاحب سبک است در بسکتبال با ویلچر هم سبک خاص خودش را دارد، قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو است و انگلیس هم قهرمان جام‌جهانی. استرالیا هم تیم خوب و قوی‌ای ساخته، اما ما ایرانی هستیم و با غیرت کار می‌کنیم و اگر امکاناتی که نیاز است حل شود بهتر کار خواهیم کرد.

ویلچر‌های ما مربوط به ۵ تا ۶ سال پیش است و بیشتر شکسته یا تعمیراتی است و جوابگوی این مسابقات نیست. البته مسئولان قول‌هایی داده اند که امیدوارم عملی شود. بازی‌های تدارکاتی نقش مهمی در هماهنگی و شناسایی نقاط ضعف و قوت تیم دارد و امیدوارم در تورنمنت ترکیه نتیجه خوبی بگیریم.»



حضور در لیگ سری A اسپانیا/همه بازی‌ها سخت است

وحیدسعادت پور مقدم هشت سالی هست که در تیم ملی عضویت دارد. او از شهر آمل آمده و بازیکن شاغل در لیگ سری A اسپانیاست. پور مقدم در گفتگو با ایسنا اظهار می‌کند: «شرایط اردو‌ها خیلی خوب است و همه کمک می‌کنند که وضعیت خوب بماند. من به دلیل آسیب‌دیدگی، پارالمپیک ریو را از دست دادم و این اولین تجربه المپیکی من است. امیدوارم بتوانم یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم باشم.»

او ادامه می‌دهد: «در لیگ سری A اسپانیا و در شهر والادولید (وایادولید) بازی می‌کنم و نیاز داشتم برای ارتقای سطح فنی، خودم را به چالش بکشم. بازی در لیگ اسپانیا این فرصت را به من داد که بتوانم تجربیات خوبی کسب کنم و آن تجربه را در اختیار سایر نفرات تیم ملی بگذارم، حتی نکات جزئی و کوچک در بسکتبال با ویلچر تاثیرگذار است. همه عزم خود را جزم کردند تا بهترین نتایج را به دست بیاوریم و به طور قطع به آن چه می‌خواهیم، دست پیدا می‌کنیم. با اضافه شدن بازیکنان لژیونر شرایط بهتر از قبل هم خواهدشد.

قطعا تمام بازی‌ها سخت است و نمی‌توان تیمی را قوی یا ضعیف دانست، هدف همه ما مشخص است و به همین منظور فرقی نمی‌کند رقیب آمریکا باشد یا انگلیس، برای کسب بهترین نتیجه به میدان می‌رویم. ما تیم چهارم جهان هستیم و زمانی که گزارشگر، نام ایران را می‌آورد به خودمان می‌بالیدیم، خیلی از تیم‌ها دوست دارند بازیکن ایرانی داشته باشند، چرا که از توانایی‌ها و انگیزه‌های بازیکنان ایرانی با خبر هستند.

حضور همزمان دو تیم بسکتبال کشورمان در توکیو و پرچمداری صمد نیکخواه یکی از بهترین اتفاقات برای ما بسکتبالی‌ها است که این امر نشان می‌دهد عملکرد خوبی داشته ایم که موجب شده نفر اول رژه کاروان ایران از بسکتبال انتخاب شود.»



نسبت به فوتبال و والیبال مظلوم واقع شده‌ایم

دانیال ذاکری دیگر ملی‌پوش اصفهانی تیم که در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو غیبت داشت به ایسنا می‌گوید: «۶۰ تا ۷۰ درصد برای پارالمپیک آماده هستیم و در این اردو‌ها بیشتر روی کار‌های بدنی و شوت کار کردیم.»

به عقیدۀ او، حضور بازیکنان شاغل در لیگ‌های اروپایی در تیم ملی صددرصد می‌تواند به تیم کمک کند. ذاکری ادامه می‌دهد: «در این اردو دو نفر و از اردو‌های بعدی سه نفر دیگر که در کشور‌های صاحب سبک بسکتبال اروپا یعنی ترکیه، آلمان و اسپانیا بازی می‌کنند به ما اضافه می‌شوند. تجربۀ آن‌ها می‌تواند در پیشرفت و موفقیت تیم ملی تاثیر زیادی داشته باشد.»

او می‌گوید: ویلچر برای رشته ما ابزای مهم و ضروری است و باید با تکنولوژی روز همراه باشد، ویلچر‌های ما نسبت به کشور‌های دیگر هم سطح خودمان ضعیف محسوب می‌شود، اگر ویلچر‌های خوبی داشته باشیم رقابت بهتری می‌توانیم، داشته‌باشیم. در این دوره ۴ تیم برتر دنیا در یک گروه هستند و آلمان هم تیم فوق‌العاده‌ای است، در بازی‌های گذشته به سختی و با اختلاف چند امتیاز موفق به پیروزی مقابل این تیم شدیم و صعود از این گروه می‌تواند شرایط سبک‌تری را برای ما در پلی‌آف ایجاد کند. حضور دو تیم بسکتبال کشورمان در المپیک توکیو اتفاق خوشایندی برای این رشته است و کسب نتایج خوب می‌تواند در دیده شدن بیشتر و روی آوردن جوانان به بسکتبال به ویژه در بخش ویلچر تاثیر زیادی داشته باشد. بسکتبال در برخی مواقع نسبت به فوتبال یا والیبال مظلوم واقع می‌شود در حالی که جذابیت زیادی دارد.

بسکتبالیست‌های با ویلچر کشورمان با چهارمی جهان نشان دادند که خواستن، توانستن است و محدودیت‌هایی که دارند، نمی‌تواند راه رسیدن به اهداف و آرزوهایشان را سد کند، اما در این مسیر نیاز به ابزار و امکانات است و مهم‌ترین ابزار مورد نیاز در این شرایط داشتن ویلچر‌های مناسب و به روز است، وسیله‌ای که می‌توان با تعامل ادارات کل استان‌هایی که نماینده‌ای در تیم ملی دارند و ارتباط سازنده بخش خصوصی و صنعتی با فدراسیون سریع‌تر خریداری کرد و در اختیار تیم ملی قرار داد.



به گزارش ایسنا، تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان در رقابت‌های پارالمپیک توکیو با تیم‌های آمریکا، انگلیس، آلمان، استرالیا و الجزایر هم گروه است، در دیگر گروه این مسابقات نیز تیم‌های کانادا، کره جنوبی، اسپانیا، ترکیه، کلمبیا و ژاپن حضور دارند.

بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده بود، از روز سه‌شنبه ۲۴ آگوست (۲ شهریور ۱۴۰۰) با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود و روز یکشنبه ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان خواهد رسید. نخستین مدالی که قرار است در این رویداد توزیع شود، روز ۲۵ آگوست و در دوچرخه‌سواری تایم تریل بانوان است که در ورزشگاه Shizuoka prefecture برگزار خواهد شد. در روز نخست علاوه بر دوچرخه‌سواری، در رشته‌های شنا، راگبی با ویلچر، شمشیربازی با ویلچر، بسکتبال با ویلچر، تنیس روی میز و گلبال نیز مسابقاتی برگزار می‌شود و در شنا و شمشیربازی مدال توزیع خواهد شد. همچنین در روز پایانی و پیش از برگزاری مراسم اختتامیه که همچون مراسم اختتامیه از ساعت ۲۰ تا ۲۳ به وقت توکیو برگزار می‌شود، فینال مسابقات بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته، تیراندازی، دو و میدانی و بدمینتون انجام خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار