کد خبر: 1053217
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
غرب در مسیر بازی تطویل احیای برجام هر روز ادعایی جدید را رونمایی می‌کند که شاید با کش یافتن زمان تحریم ها، ایران تحت فشار بیشتری قرار بگیرد و در این مسیر نرم‌تر شود و امتیازاتی به غرب بدهد. تحلیل سخنان مقام‌های فرانسوی و امریکایی به عنوان عهدشکنان اصلی برجام نشان می‌دهند که قصدشان القای این مطلب است که انگار توپ در زمین ایران است و از سرگیری مذاکرات موقوف به کوتاه آمدن تهران است و نه اصرار واشنگتن بر حفظ تحریم‌های تروریستی ترامپ علیه ایران.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: غرب در مسیر بازی تطویل احیای برجام هر روز ادعایی جدید را رونمایی می‌کند که شاید با کش یافتن زمان تحریم ها، ایران تحت فشار بیشتری قرار بگیرد و در این مسیر نرم‌تر شود و امتیازاتی به غرب بدهد. تحلیل سخنان مقام‌های فرانسوی و امریکایی به عنوان عهدشکنان اصلی برجام نشان می‌دهند که قصدشان القای این مطلب است که انگار توپ در زمین ایران است و از سرگیری مذاکرات موقوف به کوتاه آمدن تهران است و نه اصرار واشنگتن بر حفظ تحریم‌های تروریستی ترامپ علیه ایران. بماند که چند دوره از مذاکرات بر اصرار بی‌شرمانه امریکایی‌ها بر اینکه ابتدا ایران باید به پایبندی به تعهدات برجامی برگردد، گذشت. با این حال نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام در وین بازهم لحن خوشبینانه اتخاذ کرده و از احتمال شروع مجدد گفتگو‌ها در هفته آینده خبر داد و در عین حال گفت که هیچ تاریخی هنوز قطعی نیست.

مذاکرات برجام پس از شش دور گفتگو‌های فشرده و مستمر در وین، دوباره روز شنبه ۲۲خرداد دچار سکته شده است. البته اولیانوف بامداد روز جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: «احساسم به من می‌گوید که مذاکرات وین برای احیای برجام، هفته آینده از سر گرفته می‌شود، مثلاً دیرتر از چهارم جولای نمی‌شود یا حتی بسیار ممکن است زودتر هم باشد.» وی البته در این توئیت، که در پاسخ به سؤال یکی از دنبال‌کنندگانش مبنی بر زمان آغاز دور هفتم نشست کمیسیون مشترک برجام در وین داده شد، تصریح کرد: «این [چیزی که گفتم]حتمی نیست، اما احتمال آن بسیار بالاست. بگذارید ببینیم [چه می‌شود].»
روز سه شنبه پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» نوشت مقام‌های امریکایی به ایران اطلاع داده‌اند که «جو بایدن» حاضر به رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده «دونالد ترامپ» علیه ایران نیست، زیرا معتقد است که بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی دارند. این در حالی است که ایران بار‌ها تأکید کرده برای بازگشت به تعهدات برجامی، تمام تحریم‌های امریکا باید لغو شود.
امریکا: به محض آمدن ایران، می‌آییم!
این در حالی است که پایگاه خبری «بلومبرگ» بامداد پنج شنبه به نقل از یک مقام ارشد دولتی امریکا نوشت: «مذاکره‌کنندگان امریکایی آماده هستند تا به محض آماده‌شدن سران تهران، برای دور هفتم گفتگو‌های غیرمستقیم با ایران برگردند.»
این مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، توضیح داد تیم مذاکره‌کننده واشنگتن به سرپرستی «رابرت مالی» می‌تواند هفته آینده برای پیگیری گفتگو‌ها به وین بازگردد، هرچند که ممکن است تاریخ آن به تعویق بیفتد.
روز جمعه «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه بعد از دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا در یک نشست خبری مشترک درباره مذاکرات وین گفت: ما منتظر اقدام نهایی ایران در زمینه بازگشت به برجام هستیم.
وزیر خارجه امریکا درباره ایران نیز گفت: اختلافات با ایران درباره شرایط بازگشت به تعهدات و توافق هسته‌ای وجود دارد و ما زمانی به توافق می‌رسیم که ایران به تعهدات خود در توافق عمل کند.
وی مدعی شد، اگر ایران به دنبال جنبه‌های دیگر برنامه هسته‌ای که در برجام ممنوع شده است برود این یک «نقطه» خواهد بود؛ جایی که بازگشت به برجام دیگر خیلی سخت خواهد شد. اما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. نمی‌توانم تاریخی برای آن ذکر کنم چرا که مسئله اضطراری این موضوع را بیشتر می‌کند. سید عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان دور ششم تأکید کرده است که تهران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد.
رسانه‌های غربی بدون ذکر سابقه امریکا در خروج از برجام و بدعهدی اروپا در عمل نکردن به تعهدات خود برای حفظ برجام مدام از اختلافات ایران و طرف‌های غربی می‌نویسند و به نظر می‌رسد غرب مرتب به عناوین مختلف در تلاش است ایران را مانع دستیابی به احیای توافقی نشان بدهد که خود مقصر محتضر شدن آن بوده است.
در همین راستا، روز جمعه رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت: «از دست دادن تداوم آگاهی [بر برنامه هسته‌ای ایران]باعث یک بحران دیپلماتیک شده و مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد.»
این در حالی است که ایران قبل از آخرین اقدام‌های خود در مسیر کاهش تدریجی تعهدات برجامی در برابر عهدشکنی امریکا و متحدانش از مدت‌ها قبل به طرف‌های غربی هشدار داده بود و حتی بعد از آنکه طبق مصوبه مجلس زمان قطع دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی به دوربین‌های نظارتی برخی سایت‌های اتمی ایران فرا رسید، تهران بار دیگر برای اثبات حسن نیت خود در قبال یک توافقنامه اجازه دستیابی آژانس به اطلاعات آن سایت‌ها البته به صورت آفلاین را داد، اما غرب همچنان با کش دادن مذاکرات فرصت‌سوزی کرد و زمان این توافق روز پنج شنبه به اتمام رسید.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عبدالحمید هادیان جزی
|
United States
|
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
2
با سلام . خواهشا اینقدر این مساله را کش و قوس بهش ندهید . و این قدر ملت ایران را سر کار نگذارید .
این موضوع ثابت شده که آمریکا و اروپا و همه ملل دنیا سر و ته یک کرباس هستند . و شما ملت را سر در گم کدره اند ..
ملایری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
7
تحت فشار قرار گرفتن ایران در بازی برجامی غرب به کمک دوستان منفعل غرب زده در مصدر قدرت صورت می‌گیرد و تا تغییر این بزرگواران ! چاره ای برای این دمل چرکین نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار