کد خبر: 1053101
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
دولت کانادا با انتشار نتایج هشت ماه تحقیقات مستقل درباره سقوط هواپیمای اوکراینی، از فقدان شواهد مبنی بر تعمدی بودن این حادثه خبر داد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: کانادا بعد از هشت ماه انتظار، گزارش جرم شناسی خود را درباره ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی که در آسمان ایران دچار سانحه شد؛ منتشر کرد.

طبق این گزارش، تیم جرم شناسی به هیچ شواهدی مبنی بر تعمدی بودن این حادثه دست نیافته است.

با این حال، در این گزارش ادعا می‌شود که به رغم آنکه شواهدی مبنی بر تعمدی بودن حادثه وجود ندارد، مسئولیت فوت ۱۷۶ سرنشین هواپیما از ایران ساقط نمی‌شود.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: با توجه به مجموع اطلاعات موجود، تیم جرم شناسی به این نتیجه رسید که مجموعه‌ای از اعمال و غفلت‌های مقامات نظامی و غیرنظامی ایران به ایجاد وضعیتی منجر شد که طی آن خطر‌های پیشتر مشخص شده، جدی گرفته نشد.

این گزارش مدعی است که ایران باید پاسخ مشخصی به همه ابعاد این حادثه بدهد.

ادعا می‌شود که بر مبنای این گزارش، دولت اتاوا می‌تواند درباره اقدامات آتی از جمله تحریم‌های احتمالی تصمیم گیری کند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با استناد به این گزارش مدعی شده که روایت رسمی ایران گمراه کننده است و در آن، به عمد عوامل اصلی نادیده گرفته می‌شود.

این در حالی است که پیشتر، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات و مواضع سیاسی و غیرحرفه‌ای دولت کانادا نسبت به سیاسی کردن موضوع هواپیمای اوکراینی، هشدار داده و اعلام کرده بود که چنین اقداماتی با هر بهانه یا توجیهی، نه تنها هیچ کمکی به ارتقاء ایمنی هوانوردی نمی‌کند بلکه باعث انحراف از اهداف فنی ایکائو و حمل و نقل هوایی ایمن می‌گردد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار