کد خبر: 1053034
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
یک دیپلمات سابق:

یک کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: پاسخ «خیر» رئیسی به دیدار با رئیس‌جمهور امریکا، نشانه این است که ما تمایلی به این قضیه نداریم و دستپاچه هم نیستیم.
جواد منصوری در گفتگو با مهر، در تشریح الزامات برای تغییر در برنامه‌های سیاست‌های خارجی در دولت آینده گفت: سیاست خارجی به نوعی ادامه وضعیت و سیاست داخلی هر کشوری است. سیاست خارجی بدون واقعیت‌های داخلی یک کشور، عملی نیست، بنابراین دولت جدید در ابتدا باید یک مقداری در شرایط داخلی تغییراتی ایجاد کند که نشان دهد روند مدیریت و تحولات چگونه است تا تأثیرگذاری در سیاست خارجی داشته باشد. منصوری افزود: اگر در داخل کشور وضعیت مناسب و روند روشنی وجود داشته باشد، به حرف‌های مسئولان ما توجه می‌کنند.
وی ادامه داد: قاعدتاً رئیس‌جمهور منتخب مدتی باید در داخل کشور به عادی‌سازی و تحول وضعیت و همچنین تغییر در شیوه مدیریت بپردازد تا این، مورد توجه دیگران قرار گیرد و به این ترتیب در سیاست خارجی بتواند نقش مثبتی داشته باشد. دیپلمات سابق کشورمان تأکید کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بر اساس سیاست نه شرقی، نه غربی، قرار بود که ما در سیاست خارجی و روابط خارجی، نوعی توازن و تعادل را داشته باشیم که طبیعتاً این خیلی بیشتر به نفع کشور است.
وی ادامه داد: به دلایلی، متأسفانه گرایش به غرب غلبه پیدا کرد، حالا چه به دلیل زیرساخت‌هایی که از قبل انقلاب وجود داشت یا به دلیل عوامل نفوذی در دستگاه‌های اجرایی یا اینکه یک ظاهر پیشرفته مادی از غرب، مدیران کشور را به سمت غرب کشاند، به طوری که در هشت سال گذشته، دولت فقط به سمت غرب نگاه کرد و این یک خسارت سنگین برای کشور بود. منصوری تصریح کرد: آقای رئیسی اعلام کردند که من در روابطم متعادل خواهم بود. به عبارت دیگر سعی می‌کنم با همه رابطه داشته باشم. طبیعتاً هرکدام که رفتار مناسب و شایسته داشته باشد، روابطمان با آن‌ها فعال‌تر خواهد بود. وی ادامه داد: هر دو طرف باید به منافع متقابل فکر کنند ولی معمولاً امریکایی‌ها و اروپایی‌ها یک طرفه فکر می‌کنند، یعنی آن‌ها به منافع طرف مقابل اعتنا نمی‌کنند، حتی به تعهدات امضا کرده نیز عمل نمی‌کنند، زیرا برای منافع طرف مقابل ارزشی قائل نیستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد که نمی‌خواهند از این سیاست صرف نظر کنند، به همین دلیل طرف‌های مقابل می‌گویند که ما نمی‌توانیم یک تضمین دائمی برای اجرای بند‌های مختلف برجام بدهیم، بنابراین امروز امضا می‌کنیم، فردا متناسب با منافعمان تصمیم می‌گیریم. منصوری در واکنش به پاسخ «خیر» سیدابراهیم رئیسی برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا گفت: این نشان دهنده عدم اعتماد یا عدم‌فوریت این مسئله است، یعنی الان ما تمایلی به این قضیه نداریم و دستپاچه نیز نیستیم. معاون سابق وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: من یک خاطره از حضرت امام (ره) دارم که بی‌ارتباط با این جمله که عرض می‌کنم نیست. در سال ۶۲ که معاون وزیر امور خارجه بودم، در جلسه‌ای که خدمت امام (ره) بودیم و راجع به مسائل سیاست خارجی صحبت می‌کردیم، امام (ره) فرمودند: الان ما می‌خواهیم با همه دنیا رابطه داشته باشیم، ما نمی‌خواهیم دور خودمان دیوار بکشیم.
وی ادامه داد: این جمله که می‌گویند ما رابطه با دولت‌ها را برای چه می‌خواهیم و نمی‌خواهیم بلکه فقط قصد داریم با ملت‌ها رابطه داشته باشیم، این حرف بی‌خودی است و امام این را گفتند. به نظرم این سخن رئیسی خیلی نزدیک به این سخن حضرت امام (ره) است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار