کد خبر: 1052970
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
پرستاران با گذشتن از جان عزیزشان و دور ماندن از محفل گرم خانواده شأن، با کمترین وسایل و تجهیزات حفاظتی، داوطلبانه در سنگر سلامت ماندند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: جامعه پرستاری کشور از دولت آینده انتظار دارد با درک جایگاه کلیدی و حساس پرستاران در نظام سلامت، مطالبات آن‌ها را مورد توجه قرار دهد.
 
قاسم ابوطالبی، افزود: پرستاران در طول بحران بیماری کرونا یکبار دیگر همچون هشت سال دفاع مقدس دین خود را به مردم کشور عزیزشان ایران ادا نمودند و نقش بی بدیل خود را درحفظ مرز‌های سلامت ایران اسلامی به مرجع ظهور گذاشتتند.

وی ادامه داد: در روز‌هایی که اعضای خانواده‌ها از ترس ابتلاء به بیماری، مهرشان را از عزیزترین عزیزانشان دریغ می‌کردند و حاضر به حضور در کنار عزیزان خود نبودند. پرستاران با گذشتن از جان عزیزشان و دور ماندن از محفل گرم خانواده شأن، با کمترین وسایل و تجهیزات حفاظتی، داوطلبانه در سنگر سلامت ماندند و علیرغم خستگی حاصل از شیفت‌های مداوم و ابتلای چند باره به بیماری و حتی در شرایطی که خود نیاز به پرستاری داشتند بعلت کمبود نیروی پرستاری و نیاز به وجود در خط مقدم جبهه سلامت، در بالین بیماران حاضر شدند و در این راه خدمت جمعی از پرستاران عزیز به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

طالبی گفت: با توجه به جانفشانی‌ها و از خودگذشتگی و فشار کاری طاقت فرسای وارد شده بر پرستاران در طول بحران کرونا بدلیل معضل کمبود نیرو، انتظار جامعه پرستاری از دولتمردان این بود که تمام قد به حمایت ازاین قشر زحمتکش بپردازند و ضمن رفع دغدغه‌های معیشتی و ایجاد انگیزه کاری درآنان، با رفع دغدغه‌های حرفه‌ای و موانع کاری سبب تسهیل در خدمت رسانی و بهبود کیفیت خدمات پرستاری گردند.

وی ادامه داد: هرچند در شروع بحران کرونا وعده‌های امیدوار کننده‌ای از سوی مسئولین در خصوص رفع دغدغه‌های حرفه‌ای و معیشیتی آنان داده شد، لیکن با فروکش کردن تدریجی بحران کرونا و کاسته شدن از فضای احساسی و ترس و وحشت و اضطراب حاصل از بیماری، شاهد فروکش کردن سیل وعده‌های مسئولین به جامعه پرستاری بودیم و از طوفان نامه‌ها، بخشنامه‌ها و مصاحبه‌ها و شو‌های تلویزیونی دولتمردان خنک نسیمی نیز عاید جامعه پرستاری نگردید و تنها عکس‌های یادگاری مسئولین با مدافعان سلامت بر دیوار‌ها ماند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: با پیگیری‌های مستمر سازمان نظام پرستاری و برگزاری جلسات متعدد با سازمان برنامه و بودجه، در این دوره شاهد افزایش حقوق حاصل از اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و برقراری فوق العاده ویژه بودیم، ولی این افزایش‌ها که با تبلیغات فراوان رسانه‌ای دولت انجام گرفت مختص پرستاران نبود و قبلاً برای دیگر سازمان‌ها و ادارات اجرا شده بود و جز حداقل انتظارات جامعه پرستاری از دولت بود.

وی افزود: متأسفانه همین افزایش حقوق نیز با کاهش مبالغ اضافه کار و کارانه پرداختی به پرستاران و تأخیر فراوان در پرداخت‌ها بی اثر گردید؛ و عملاً تغییر چندانی در وضعیت معیشتی پرستاران حاصل نگردیده است. در این راستا هرچند زحمات و خدمات پرستاران با معیار‌های مادی قابل سنجش و جبران نیست، ولی انتظار می‌رود دولتمردان برای افزایش روحیه خدمتی پرستاران فوق العاده‌هایی خاص را برای آنان برقرار کنند؛ تا اندکی از زحمات آنان جبران گردد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری درباره مطالبات پرستاران بیان کرد: با همه پیگیری‌هایی که در ۲ سال اخیر توسط نظام پرستاری انجام گرفته است. بسیاری ازمطالبات جامعه پرستاری هنوز بر زمین مانده است و نیازمند توجهات خاص دولتمردان می‌باشد، مشکل تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و قرادادی، برابر سازی حقوق این عزیزان با نیرو‌های استخدامی کماکان به قوت خود باقی است و علیرغم اینکه با پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری در سال جاری شاهد تغییرات مثبتی در میزان حقوق دریافتی این عزیزان خواهیم بود و قول‌هایی نیز در خصوص تغییر وضعیت پاره‌ای از این نیرو‌ها داده شده است. در حال حاضر اقدامی صورت نگرفته و نیازمند توجه مسئولان قوه مجریه و مقننه است.

ابوطالبی افزود: قانون ارتقا بهره وری کماکان بصورت نصف و نیمه اجرا می‌گردد و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری علیرغم تاکید مؤکد مقام معظم رهبری بر اجرای آن و پیگیری‌های مستمر سازمان نظام پرستاری کشور بعد از ۱۴ سال هنوز در پیچ و خم کوچه‌های بروکراسی نظام اداری کشور گیر کرده است و علیرغم نهایی شدن تعرفه‌های خدمات پرستاری، در دولت کنونی اراده‌ای برای اجرای آن به چشم نمی‌خورد.

وی درباره کمبود نیروی پرستاری گفت: مشکل کمبود نیرو و نسبت نامناسب پرستار به جمعیت کشور نیز کماکان به قوت خود باقی است. برگزاری آزمون استخدامی در سال ۱۳۹۹ و اعلام اسامی قبول شدگان، برنامه ریزی نامناسبی در تخصیص سهمیه داوطلبین باعث گردید. تکلیف نیرو‌های قبول شده و تاریخ شروع به کار آن‌ها کماکان در هاله‌ای از ابهام باشد و دولت محترم نیز بخاطر فرار از بار مالی حاصل از این استخدام‌ها تمایلی به شروع به کار این نیرو‌ها در روز‌های باقیمانده از دولت خود ندارد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: مطالبات پرستاران بخش خصوصی از جمله برقراری افزایش حقوق از محل فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و فوق العاده ویژه برای پرستاران بیمارستان‌های خصوصی و شاغل در سازمان تأمین اجتماعی از دیگر مطالبات مورد پیگیری سازمان نظام پرستاری هست که فعلاً منجر به نتیجه نشده است و انتظار می‌رود بخشنامه‌های صادره از سوی وزارت بهداشت از سوی تمام سازمان‌ها لازم اجرا باشد.

ابوطالبی ادامه داد: درنظر گرفتن پرستاری به عنوان در رده مشاغل سخت و زیان آور و بازنشستگی پیش از موعد پرستاران از دیگر مطالبات جامعه پرستاری و سازمان نظام پرستاری است که علیرغم برگزاری جلسات مختلف با مسئولین قوه مجریه، مقننه و قضائیه هنوز خروجی مطلوبی نداشته است و نیازمند توجه مسئولان می‌باشد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری درباره انتظار جامعه پرستاری از دولت آینده خاطر نشان کرد: جامعه پرستاری و نظام پرستاری کشور از دولت آینده انتظار دارد با درک جایگاه کلیدی و حساس پرستاران در نظام سلامت کشور، برآوردن مطالبات جامعه پرستاری را در اولویت اول برنامه‌های خود قرار دهد و ساختار و الگوی سازمانی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به گونه‌ای اصلاح و تعریف نماید، تا ضمن پیشگیری از تضاد منافع، همه گروه‌های دست اندرکار در سلامت جامعه در تصمیم گیری‌های کلان مرتبط با نظام سلامت کشور بطور بالسویه نقش داشته باشند و از منابع نظام سلامت نیز بطور بالسویه و عادلانه برخوردار گردند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار