کد خبر: 1052948
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
سازمان محیط‌زیست با انحلال دانشکده محیـط‌بـانـی و محیط‌زیست، در زمینه تربیت محیط‌بان متخصص با مشکلات جدی روبه‌رو است. دیروز به مناسبت روز ملی محیط بان، خبر انحلال دانشکده محیط‌زیست رسماً اعلام شد! اتفاقی که موجب شد امکانات و فضای آموزشی مناسب برای تربیت نیرو‌های محیط‌بان از دست برود.
علیرضا سزاوار

سازمان محیط‌زیست با انحلال دانشکده محیـط‌بـانـی و محیط‌زیست، در زمینه تربیت محیط‌بان متخصص با مشکلات جدی روبه‌رو است. دیروز به مناسبت روز ملی محیط بان، خبر انحلال دانشکده محیط‌زیست رسماً اعلام شد! اتفاقی که موجب شد امکانات و فضای آموزشی مناسب برای تربیت نیرو‌های محیط‌بان از دست برود.
دانشکده محیط‌زیست کرج زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست اداره می‌شد. طبق مصوبه دولت هم مؤسسات آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی باید منحل و در دانشگاه‌های وزارت علوم ادغام می‌شدند. همین مصوبه منجر به تعطیلی این دانشکده و ایجاد خلأ در تربیت محیط‌بان شد.
تعطیلی با ۵۰ سال تجربه
دانشکده محیط‌زیست اواخر سال ۱۳۵۰ و با عنوان آموزشکده محیط‌زیست تأسیس شد. هدف از راه‌اندازی این مرکز آموزش عالی، تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر برای حوزه محیط زیست کشور بود.
از سه سال قبل صحبت از انحلال دانشکده محیط‌زیست بود و همین قضیه موجب شده‌بود تا دانشجویان و کارکنان این نهاد بار‌ها دست به اعتراض بزنند. در یکی از همین تجمعات بود که رئیس دانشکده محیط‌زیست خطاب به دانشجویان گفت که «چیزی به نام انحلال دانشکده در دستور کار نیست و واژه انحلال تفسیری است که بعضی افراد از تغییر مأموریت دانشکده انجام می‌دهند. قرار است این دانشکده به سمت تمرکز بیشتر روی دوره‌های آموزش محیط‌بانی و آموزش پرسنل برود و این موضوع قبلاً نیز سابقه داشته و بناست پررنگ‌تر از گذشته شود.» سخنانی که با انحلال دانشکده، غلط از آب درآمد.
این دانشکده علاوه بر تربیت دانشجویان، دوره‌های تخصصی - آموزشی برای محیط‌بان محیط‌زیست هم برگزار می‌کرد؛ دوره‌هایی که تأثیر بسیار زیادی در حفاظت از مناطق چهارگانه و حتی حفظ جان محیط‌بانان در مقابل متخلفان داشت.
رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط‌زیست، روز گذشته به مناسبت روز محیط‌بان درباره چرایی منحل شدن دانشکده محیط‌زیست به ایسنا گفت: مصوبه سال ۱۳۹۸ شورای عالی اداری، دستگاه‌های اجرایی کشور را از داشتن واحد‌های آموزش عالی مستقل منع کرد. پس از آنکه ما دوره‌های بدو خدمت را برای محیط‌بانان شاغل در این دانشکده برگزار کردیم، مجوز جدیدی برای پذیرش دانشجو در رشته محیط‌بانی برای ما صادر نشد. از این‌رو طی نیمه دوم سال گذشته بحث انحلال دانشکده محیط‌زیست مطرح و امسال به طور رسمی منحل شد.
نبود آموزش منسجم و همزمان
آرش یوسفی در ادامه تصریح می‌کند: درحال حاضر در محل دانشکده محیط‌زیست و محیط‌بانی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز مستقر شده و متأسفانه امکانات و فضای آموزشی این دانشکده از دست رفته‌است.
دانشکده محیط‌زیست با عنوان «مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان» در چارت سازمان حفاظت محیط‌زیست جای داشت. با انحلال این مرکز هم تاکنون فضایی برای ارائه آموزش‌های لازم به محیط‌بانان به صورت متمرکز ایجاد نشده‌است.
در واقع تربیت محیط‌بان هم اکنون در اختیار محیط‌زیست هر استان است و انتقادات زیادی به شیوه‌های اخیر آموزش محیط‌بان مطرح شده‌است؛ چراکه آموزش‌های محیط‌بانی مانند هر رشته دیگری باید به‌صورت منسجم و همزمان پیش رود نه آنکه هر استان به فراخور بودجه و امکانات خود این دوره‌های تخصصی را برگزار کند یا به تعویق بیندازد.
محیط‌بان اطلاع دقیقی از کار خود ندارد
رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز بر این باور است که باید بستر مناسبی مانند دانشکده محیط‌زیست برای ارائه آموزش محیط‌بانان وجود داشته باشد. یوسفی حتی می‌گوید که این مرکز پیگیر شکل گرفتن آموزش‌های ملی محیط‌بانی و دولت نیز در حال بررسی این موضوع است، اما با توجه به شرایط کشور و تغییر و تحولات پیش‌رو باید دید که این موضوع به کجا خواهد رسید.
رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان تصریح کرد: در حال حاضر جذب محیط‌بان در کشور بر اساس مدرک دیپلم است. به همین دلیل هنگامی که محیط‌بانان شروع به‌کار می‌کنند اطلاعات دقیقی درمورد کاری که باید انجام بدهند، ندارند. از این‌رو در مرحله اول آموزش‌های مقدماتی به آنان ارائه می‌شود.
یوسفی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر آموزشی برای محیط‌بانان در سطح ملی ارائه نمی‌شود، توضیح می‌دهد: متأسفانه در حال حاضر رشته محیط‌بانی به‌صورت آکادمیک در ایران تدریس نمی‌شود و ما در زمینه تربیت نیروی متخصص محیط‌بانی دچار خلأ هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار