کد خبر: 1052812
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های المپیک توکیو از میان چهار گزینه فعال در رشته‌های تیمی و انفرادی انتخاب خواهد شد؛ البته هیچ یک از این گزینه‌ها از ورزش بانوان نیستند.
 ورزش ایران در سی و دومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی که تا یک ماه دیگر در توکیو آغاز می‌شود، هفدهمین حضور خود در ادوار مختلف این بازی‌ها را تجربه خواهد کرد. برای این حضور قرار است در نشست آتی ستاد عالی بازی‌های المپیک و آسیایی «پرچمدار» کاروان اعزامی به ژاپن مشخص شود تا اول مردادماه پیشاپیش دیگر ورزشکاران کشورمان مسئولیت حمل پرچم ایران را در مراسم رژه بر عهده داشته باشد.

البته مراسم افتتاحیه این دوره بازی‌های المپیک به خاطر اقدامات ضد کرونایی در نظر گرفته شده کاملاً متفاوت از دیگر ادوار بازی‌ها برگزار خواهد شدطوریکه تنها ۱۰ ورزشکار از هر کشور در مراسم حضور خواهند داشت. این موضوع یکی از عوامل تاثیرگذار در تصمیم مدیران ورزش کشور برای تعیین پرچمدار کاروان المپیک خواهد بود.

در واقع با لحاظ کردن این مسئله و همچنین زمان بندی اعزام تیم‌های ورزشی کشورمان به توکیو، نسبت به انتخاب پرچمدار تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود.

اولین گروه از ورزشکاران ایران ۲۶ تیرماه تهران را به مقصد توکیو ترک می‌کنند. والیبال، شمشیربازی، تنیس روی میز، تیراندازی و تیروکمان رشته‌هایی هستند که ورزشکاران شان در قالب این گروه راهی محل برگزاری بازی‌های ۲۰۲۰ می‌شوند. بسکتبال هم در قالب دومین گروه ۲۷ تیرماه به توکیو اعزام خواهد شد.

با در نظر گرفتن این جدول زمان بندی، گزینه‌های موردنظر برای پرچمداری کاروان ایران در المپیک انتخاب شده‌اند.

چهار گزینه پیشنهادی برای پرچمداری کاروان المپیک

بسکتبال، والیبال، شمشیربازی و تکواندو رشته‌هایی هستند که قرار است پرچمدار این دوره از بازی‌های المپیک از میان ورزشکاران اعزامی آن‌ها به توکیو انتخاب شوند. گزینه‌های موردنظر عبارتند از:

* صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال
* میلاد عبادی پور کاپیتان دوم تیم ملی والیبال
* علی پاکدامن عضو تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر
* میرهاشم حسینی عضو تیم ملی تکواندو

میلاد عبادی پور و میرهاشم حسینی در حالی گزینه پرچمداری کاروان ایران برای المپیک توکیو شده‌اند که اولین حضور خود در این بازی‌ها را تجربه خواهند کرد. صمد نیکخواه بهرامی و علی پاکدامن، اما تجربه این بازی‌ها را به ترتیب از حضور در المپیک ۲۰۰۸ پکن و المپیک ۲۰۱۶ ریو دارند.

هیچیک از این گزینه‌ها، اما پیشینه‌ای از پرچمداری کاروان المپیک ندارند. البته صمد نیکخواه بهرامی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو پرچمدار کاروان اعزامی ایران بود.

حذف بانوان از مسئولیت پرچمداری

نیکخواه بهرامی، عبادی پور، پاکدامن و حسینی در حالی برای پرچمداری کاروان ایران در المپیک توکیو گزینه شده‌اند که برای دوره پیشین این بازی‌ها زهرا نعمتی به عنوان پرچمدار انتخاب شده بود. حتی کاروان اعزامی ایران به دوره پیشین بازی‌های آسیایی (۲۰۱۸ اندونزی) هم با پرچمداری کیمیا علیزاده در مراسم افتتاحیه و رژه شرکت داشت.

برای این دوره بازی‌های المپیک، اما مدیران ورزش از خط مشی سال‌های اخیر برای انتخاب پرچمدار از میان ورزشکاران خانم خارج شده‌اند.

سه شنبه؛ انتخاب شانزدهمین پرچمدار المپیکی ورزش ایران

گزینه‌های مورد نظر برای پرچمداری کاروان ایران در المپیک توکیو نتیجه جمع بندی مدیران کمیته ملی المپیک و اعضای هیات اجرایی این کمیته است که قرار است در نشست ستاد عالی به بحث و بررسی گذاشته شود تا در مورد انتخاب یکی از آن‌ها جمع بندی حاصل شود.

این نشست فردا سه شنبه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به ریاست مسعود سلطانی فر در محل وزارت ورزش برگزار می‌شود.

گزینه‌ای که فردا به عنوان پرچمدار کاروان ورزش ایران انتخاب می‌شود، هفدهمین پرچمدار ایران در ادوار مختلف این بازی‌ها خواهد بود. محمود نامجو تنها ورزشکار ایرانی است که در دوره بازی‌های المپیک، پرچمدار کاروان ایران بوده است.

پرچم‌داران کاروان ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک به این شرح بوده است:

* المپیک ۱۹۴۸ لندن: مصطفی بهارمست (نماینده انجمن ورزشی ارتش)
* المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی: محمود نامجو (وزنه‌برداری)
* المپیک ۱۹۵۶ ملبورن: محمود نامجو (وزنه‌برداری)
* المپیک ۱۹۶۰ رم: جعفر سلماسی (وزنه‌برداری)
* المپیک ۱۹۶۴ توکیو: نصرت‌الله شاهمیر (رئیس فدراسیون شنا)
* المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی: ابوالفضل انوری (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۷۲ مونیخ: عبدالله موحد (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۷۶ مونترال: مسلم اسکندرفیلابی (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۸۸ سئول: حسن زاهدی (تکواندو)
* المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا: علیرضا سلیمانی (کشتی آزاد)
* المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: لیدا فریمان (تیراندازی)
* المپیک ۲۰۰۰ سیدنی: امیررضا خادم (کشتی آزاد)
* المپیک ۲۰۰۸ آتن: آرش میراسماعیلی (جودو)
* المپیک ۲۰۰۸ پکن: هما حسینی (قایقرانی)
* المپیک ۲۰۱۲ لندن: علی مظاهری (بوکس)
* المپیک ۲۰۱۱۶ ریو: زهرا نعمتی (تیروکمان)
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار