کد خبر: 1052712
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: در یکی، دو ماه آینده مشکل کمبود مرغ برطرف خواهد شد و دیگر بحث مرغ آزاد و مصوب نداریم و بازار مرغ تک‌نرخی می‌شود.
مهدی یوسف‌خانی در گفتگو با میزان، درباره وضعیت بازار مرغ و تخم‌مرغ گفت: هم‌اکنون مرغ به نرخ مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در واحد‌های صنفی و میادین تره‌بار توزیع می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: در ماه‌های پیش علت گرانی مرغ کاهش تولید جوجه یک روزه بود و برای رفع این مشکل به تولید جوجه یک‌روزه و واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار پرداختیم. هنوز به شرایط عادی بازنگشته‌ایم، ولی شرایط رو به بهبود است و در یکی، دو ماه آینده مشکل برطرف خواهد شد و دیگر بحث مرغ آزاد و مصوب نداریم و بازار مرغ تک‌نرخی می‌شود. وی افزود: هم‌اکنون بازار آزاد نرخ خود را دارد و مرغ با قیمت آزاد تهیه، کشتار و عرضه می‌شود و در ماه‌های آینده که وضعیت تولید بهتر شود، قیمت‌ها نیز تک‌نرخی خواهد شد.
یوسف‌خانی با اشاره به وضعیت بازار تخم‌مرغ عنوان کرد: در روز‌های اخیر تخم‌مرغ مقداری افزایش قیمت داشته و تا مرز ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسیده است. در هفته‌های قبل وضعیت بهتر بود، حتی تا زیر نرخ مصوب، یعنی ۱۳ هزار تومان هم رسید.
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: قیمت تخم‌مرغ یک ماه رو به افزایش است و نرخ مصوب تخم‌مرغ ۱۷ هزار تومان است، ولی تولید تخم‌مرغ کم است و باید بیشتر شود. در یکی دو ماه آینده مطمئناً وضعیت بهتر می‌شود.
۱۱۰۰ تن مرغ منجمد برای جبران کمبود تولید داخل وارد می‌شود
همچنین با توجه به پیش‌بینی کمبود احتمالی، تولید و عرضه گوشت مرغ، کارگروه تنظیم بازار مصوب کرد با افزایش انعقاد قرارداد و تسریع در خرید و واردات گوشت مرغ منجمد، برای ترمیم ذخایر و تنظیم بازار انجام شود و واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار برای جوجه‌ریزی صورت گیرد.
به گزارش تسنیم، بر اساس مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار، گوشت مرغ به صورت منجمد با سرعت و حجم بیشتری وارد می‌شود. در مصوبه تنظیم بازار پیش‌بینی کمبود مرغ شده و در کنار واردات مرغ، تخم‌مرغ نطفه‌دار نیز وارد خواهد شد. هیئت وزیران نیز پیش از این در مصوبه مجوز میزان واردات مرغ با ارز ترجیحی را بیش از دو برابر افزایش داد و از ۵۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن رساند.
دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ
دبیر کانون سراسری مرغ تخمگذار گرانفروشی در مغازه‌ها و حذف گله‌های مرغ توسط مرغداران را دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ دانست.
فرزاد طلاکش در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت تخم‌مرغ در هفته‌های اخیر افزایش داشته است، گفت: قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌ها افزایش چندانی نداشته و مرغداران همچنان در هر کیلو تخم‌مرغ ۲ هزار تومان ضرر می‌دهند، اما اگر در سطح مغازه‌ها با قیمت‌های بالا به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، این امر گرانفروشی بوده و ناشی از عدم نظارت و کنترل مؤثر این واحدهاست.
وی ادامه داد: تا زمانی که تخم‌مرغ بسته‌بندی و قیمت‌دار نشود شرایط به این شکل ادامه‌دار خواهد بود، زیرا بیش از ۳۶۰ هزار باب مغازه و فروشگاه در کشور وجود دارد که تخم‌مرغ عرضه می‌کنند و نظارت بر این تعداد مغازه کار بسیار سختی است.
دبیر کانون سراسری مرغ تخمگذار اضافه کرد: در حال حاضر بسته‌بندی تخم‌مرغ اجباری نیست و برخی از مغازه‌ها به صورت فله اقدام به فروش تخم‌مرغ می‌کنند. فروش فله‌ای تخم‌مرغ نیز راه را برای افزایش قیمت باز می‌گذارد، در حالی که اگر تخم‌مرغ الزام به بسته‌بندی شود و قیمت آن مشخص شود، راه سودجویی و گرانفروشی بسته خواهد شد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افزایش قیمت مصوب تخم‌مرغ نیز اشاره کرد و گفت: قیمت مصوب تخم‌مرغ باید از هر کیلو ۱۴ هزار تومان به کیلویی ۱۸ هزار تومان برسد، چراکه فروش هر کیلو تخم‌مرغ با قیمت ۱۴ هزار تومان برای مرغداران ضرر است و این ضرر باعث شده مرغداران اقدام به حذف گله‌هایشان کنند و تولید نیز کاهش یابد که البته جای نگرانی نیست.
طلاکش در پاسخ به این سؤال که آیا صادرات هم در افزایش قیمت تخم‌مرغ اثرگذار بوده است یا خیر، خاطرنشان کرد: در حال حاضر صادرات باعث افزایش قیمت نشده است و از طرفی در این بخش مزیت صادراتی هم نداریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار