کد خبر: 1052649
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
از انواع گونه‌های کلاهبرداری یکی هم قسم اینترنتی آن است که، چون وسعت رو به فزونی فناوری و توسعه ارتباطات با بهره‌جویی از فضای مجازی در مسیر رواج افتاده، مقابله با آن مساله‌ای پراهمیت است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: تخلفاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد را با عنوان جرائم سایبری در رده یکی از انواع جرم‌های اینترنتی صورت بندی می‌کنند که گاه ممکن است چنین تخلفاتی از سر غفلت یا فقدان آگاهی‌های مرتبط با محیط سایبر بروز پیدا کند. اما بسیاری اوقات هم تبهکارانی با بهره بردن از بی خبری یا سهل انگاری بعضی شهروندان دست به کار فریب و اخاذی از کاربران دنیای مجازی می‌شوند.

فراگیری فزاینده کاربرد اینترنت در سطوح گوناگون جامعه و پیدایی نیاز‌های سایبری برای به کار گیرندگان آن از رهگذر زندگی در جوار دنیای مجازی زمین مساعد برای کاشتن بذر بزه کاری را هم مهیا کرده است.

بر اساس یک تصور عمومی فقدان وجود آگاهی از چند و، چون آنچه در فضای مجازی می‌گذرد اصلی‌ترین عاملی است که کاربران بی دفاع را در مصاف با دام چاله‌های موجود در این محیط به حال خود وامی گذارد. پس لازم است تا با آگاهی بخشی‌های همه جانبه و روشنگری درباب آنچه در زیر پوست این دنیای پر از رمز و مجاز می‌گذرد به تجهیز و تسلیح کاربران همت کرد.

با این همه وجود شواهدی از فریب خوردگی دسته‌هایی از اقشار آشنا با زیر و بم تحرکات موجود در این حوزه مانند دانش آموختگان اقتصاد یا حقوق به تردید‌هایی درباره کاربست آگاهی‌های مجازی برای مقابله با خدعه گری‌های شیادان این عرصه دامن می‌زند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در مقام ارزیابی کم و کیف کلاهبرداری‌های سایبری ما را به طمع کاری پاره‌ای از شهروندان ارجاع می‌دهد. رامین پاشایی در پاسخ به میزان درباره چرایی گسترش کلاهبرداری‌های مجازی به رغم آگاهی رسانی‌های پلیس برای ارتقای عمومی سواد مجازی همچنان بر کمبود دانش عمومی در این زمینه پافشاری می‌کند: بسیاری از افراد در مواجهه با دام‌هایی که در فضای مجازی در زمینه کلاهبرداری‌های مالی اتفاق می‌افتد دچار حس طمع می‌شوند. متاسفانه افرادی که در دام این کلاهبرداری‌ها می‌افتند از دانش مجازی کافی درباره جرائم حوزه سایبری برخوردار نیستند و به همین علت به راحتی فریب می‌خورند.

پاسخ پاشایی چاره گر مساله دار شدنمان نمی‌شود تا ناگزیر بار دیگر پرسش درباره کارایی آگاهی‌های مربوط به جرائم حوزه مجازی را تکرار کنیم. او، اما مدافع تمام قد نحوه اطلاع رسانی‌های پلیس می‌ماند: روند آگاهی رسانی‌ها درباره مخاطرات فضای مجازی وضعیت مطلوبی دارد و به اندازه کافی در این خصوص اقدامات لازم از سوی پلیس فتا انجام گرفته است. با وجود این ما بعضا افرادی را مورد شناسایی قرار داده ایم که مثلا تا به حال سه بار در یکی از پایگاه‌های اینترنتی معروف در زمینه آگهی‌های خرید و فروش مبالغی را به عنوان بیعانه پرداخت کرده اند و هر سه بار هم مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند. یعنی سه مرتبه با یک شیوه فریب خورده اند و مورد اخاذی قرار گرفته اند.

پلیس در کار سامان دادن به سواد مجازی شهروندان از چیزی فروگذار نکرده و بر همتش برای آگاهاندن مردم افزوده است. پس گسترده شدن هر روزه دام‌های مجازی را باید با چه تعبیری معنا کرد: متاسفانه بعضی از شهروندان ما دقت و احتیاط لازم را در حوزه مجازی ندارند و برای همین مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند. عدم توجه و دقت نسبت به آموزش‌هایی که در رسانه ملی ارائه می‌شود باعث می‌شود تا چنین اتفاقاتی برای بعضی از شهروندان رخ بدهد.

شهروندان بسیاری از درک فوت و فن کار در دنیای سایبر باز مانده اند. این را باید به حساب غفلت و بی قیدی این مردمان بگذاریم یا به پرنقصانی معبر آگاهی بخشی‌ها خرده بگیریم: باید توجه داشته باشیم که بستر اطلاع رسانی‌های پلیس فتا شبکه‌های مجازی و صدا و سیما و رسانه‌هایی از این دست هستند. اما بسیاری از شهروندان به این اطلاع رسانی‌هایی که توسط پلیس فتا در رسانه‌ها انجام می‌شود توجهی ندارند. این شهروندان یا به طور کلی رسانه‌ها را رصد نمی‌کنند یا اینکه رسانه‌های دیگری را برای دیدن انتخاب کرده اند. آن رسانه‌های دیگری که بعضی از شهروندان ما برای دیدن انتخاب می‌کنند هم دارای محتوای آموزشی در رابطه با جرائم حوزه سایبری نیستند. برای همین این دسته از شهروندان ما آگاهی‌های مربوط به جرایم و کلاهبرداری‌های فضای مجازی را دریافت نمی‌کنند و به راحتی در دام کلاهبرداران می‌افتند
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار