کد خبر: 1052642
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق محیط زیست گفت: آخرین آمار از حریق تا اول خرداد در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، بیانگر وقوع آتش‌سوزی در ۱۲۷۹ هکتار اراضی است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: رضا حسن‌هراتی، رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق محیط زیست از هوشمندسازی بخشی از پارک گلستان خبر داد و گفت: تمام استان‌ها برای پیشگیری از آتش‌سوزی و مهار آتش در صورت وقوع آتش‌سوزی، آماده‌باش هستند.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای مهار آتش در صورت وقوع آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه گفت: در سال‌های گذشته هر سال با پدیده آتش‌سوزی مواجه بودیم. از سال ۱۳۹۰ تاکنون آمار آتش‌سوزی‌ها نشان می‌دهد که هر ساله از اردیبهشت ماه به بعد آتش‌سوزی داریم.

رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق محیط زیست تصریح کرد: آتش‌سوزی کشور ما در دو بخش دیده می‌شود. یکی در جنوب و جنوب‌غرب کشور در مناطق زاگرسی، مانند خوزستان، ایلام، کهکیلویه و بویر احمد، کردستان، چهار محال و بختیاری و بوشهر با آتش‌سوزی مواجهیم که معمولا از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر آبان ماه در این مناطق آتش‌سوزی رخ می‌دهد.

حسن‌هراتی ادامه داد: بخش دیگری از آتش سوزی‌ها مربوط به شمال کشور است که در اواخر خرداد ماه و اوایل تیر شروع می‌شود و تا اوایل دی‌ماه احتمال وقوع آتش‌سوزی هست.

وی تصریح کرد: به دلیل زیاد بودن رطوبت هوا در شمال کشور، آتش‌سوزی در این مناطق با تأخیر شروع می‌شود.

رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق محیط زیست با تأکید بر اینکه نقاط بحرانی را شناسایی کردیم، گفت: هر سال با توجه به شرایط آب و هوایی کشور، وضعیت را می‌سنجیم و از اواخر اسفندماه برنامه پیشگیری را شروع می‌کنیم، در اسفندماه گذشته نیز به همه استان‌ها ابلاغ کردیم که چه کار‌هایی باید انجام شود.

حسن‌هراتی، مهم‌ترین اقدام در برخورد با آتش‌سوزی را آماده‌باش تیم‌های واکنش سریع دانست و تأکید کرد: این تیم‌ها شناسایی و کار‌ها برنامه‌ریزی شده است، بنابراین براساس دستورالعمل اقدام می‌کنند. در هر شهرستان یک فرمانده آتش تعیین شده است.

وی با تأکید بر اینکه همه آمادگی کامل دارند و با دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان جنگل‌ها، آتش‌نشانی، هلال احمر و راهنمایی رانندگی، هماهنگ هستند، گفت: با وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز هماهنگ هستیم تا هر لحظه نیاز به بالگرد باشد، بالگرد برای اطفای حریق اعزام شود. یکی از مشکلات ما مربوط به بسکت آب بود که در سال جاری پیش‌بینی شده تا با تأمین اعتبار تعداد زیادی بسکت خریداری شود.

رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق محیط زیست با اشاره به آتش‌سوزی‌های رخ داده در سالجاری، گفت: آخرین آمار از حریق تا اول خرداد در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، بیانگر وقوع آتش‌سوزی در ۱۲۷۹ هکتار اراضی است که ۱۲۰۰ هکتار از آن مربوط به استان فارس و مابقی به ترتیب خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد می‌شود. وقتی آتش‌سوزی صورت می‌گیرد دو هفته حداقل زمان برای کنترل آتش نیاز دارد.

حسن‌هراتی درباره به‌کارگیری دانش روز در حفظ محیط زیست و مهار آتش، گفت: از دو سال پیش هوشمندسازی سیستم‌های حریق را آغاز کردیم، در این راستا پناهگاه حیات وحش دشت ناز در ساری به عنوان پایلوت انتخاب شد.

وی افزود: شبکه هوشمند دوربین‌های حرارتی و مرئی را در دشت ناز برای کنترل حریق و پایش به کارگرفتیم. در سال ۱۳۹۸ نیز با تدبیر آقایان کلانتری و جهرمی (رئیس سازمان محیط زیست و وزیر ارتباطات)، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا در پارک ملی گلستان از اینترنت اشیا استفاده شود؛ اقدامات لازم برای این کار همچنان ادامه دارد. میزان آتش‌سوزی را در بازه زمانی ۱۰ سال سنجیدیم که مشخص شد بیشترین آتش‌سوزی در ۳۸ کیلومتر صورت می‌گرفت. منطقه از تنگه راه تا منطقه دشت به عنوان پایلوت تأیید شد و ۱۲۰ سنسور حرارتی در آن کار گذاشته می‌شود.

رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق محیط زیست افزود: سه دوربین حرارتی اطلاعات را در لحظه ارسال می‌کنند و در صورت آتش‌سوزی، پیامک به صورت خودکار ارسال می‌شود، اگر مشکلی نباشد به زودی این طرح را افتتاح می‌کنیم.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار