کد خبر: 1052584
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
سید رحیم نعمتی

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز شنبه ۱۹ ژوئن از خروج سامانه‌های پاتریوت و تاد امریکا از خاورمیانه خبر داد. سامانه‌های پاتریوت در کشور‌هایی نظیر کویت، عراق و اردن مستقر هستند و یک سامانه تاد نیز در عربستان مستقر است و بنابر این خبر، امریکا قصد دارد این سامانه‌ها را به همراه صد‌ها نظامی از خاورمیانه خارج کند که در این سامانه‌ها یا واحد‌های پشتیبان آن فعال هستند. وزیر دفاع امریکا لوید آستین حدود دو هفته قبل تصمیم به خروج این واحد‌ها را به اطلاع محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان رسانده بود و به او گفته بود که قرار است بیشتر این تجهیزات از عربستان خارج شوند. هرچند که امریکا این برنامه را در راستای سیاست عمده‌اش برای کاهش نیرو‌های نظامی‌اش در خاورمیانه می‌داند، اما شکی نیست که پیامد قابل‌توجهی در منطقه و خارج از آن دارد.
مهم‌ترین پیامد منطقه‌ای این تصمیم امریکا مربوط به اتکای متحدان منطقه‌ای آن به چتر حمایتی می‌شود که این سامانه‌ها تاکنون ایجاد کرده بودند. عربستان بیش از هر کشور دیگری زیر این چتر قرار گرفته تا با حمایت آن بتواند در برابر حملات پهپادی و موشکی نیرو‌های یمنی مقاومت کند. در واقع، سامانه‌های پاتریوت و تاد امریکایی نقش مهمی در این خصوص داشته‌اند، به خصوص اینکه نیرو‌های یمنی بر حمله به تأسیسات نفتی و حیاتی عربستان تمرکز داشته‌اند. مقام‌های امریکایی بار‌ها بر ادامه حمایت از عربستان در برابر این حملات تأکید کرده‌اند، اما حالا معلوم می‌شود که بین حرف و عمل آن‌ها تناقض آشکاری وجود دارد و برخلاف ادعای حمایت از عربستان، ابزار اصلی این حمایت را از عربستان خارج می‌کنند و به این وسیله، آن را در مقابل حملات نیرو‌های یمنی آسیب‌پذیر کرده‌اند. نکته جالب توجه اینجا است که حتی امریکایی‌ها هم به آسیب‌پذیری عربستان آگاه هستند چنان که ژنرال کنث مکنزی، فرمانده نیرو‌های امریکا در آسیای غربی (سنتکام)، پیش از این گفته بود که عربستان در قبال رویکرد امریکا نسبت به منطقه و کاهش نیروهایش در آن بسیار نگران است. به عبارت دیگر، امریکا برخلاف انتظار و اصرار سعودی‌ها نیروهایش را در خاورمیانه کاهش می‌دهد و سامانه‌های دفاع هوایی خود را از آن خارج می‌کند و این باعث می‌شود سعودی‌ها در مقابل سیاست متلون امریکایی‌ها رو به دیگر کشور‌ها بیاورند.
آن‌ها تاکنون سعی داشته‌اند سامانه روسی اس ۴۰۰ را به کار بگیرند و در سال ۲۰۱۷ نیز با روسیه وارد مذاکره شدند و حتی گفته شد که به توافق رسیدند، اما در نهایت، فشار امریکا مانع سعودی‌ها برای خرید این سامانه شد. سامانه‌های فرانسوی نیز در فهرست خرید سعودی‌ها بوده، چنان که آن‌ها پیش از این سامانه جی ام ۲۰۰ فرانسوی را برای رهگیری پهپاد‌ها خریداری کرده بود. تسلیحات چینی نیز می‌تواند در فهرست خرید سعودی‌ها قرار بگیرد. چین پیش از این تأمین‌کننده اصلی سامانه موشک بالستیک عربستان بوده و در سال‌های اخیر نیز قرارداد‌هایی با عربستان و امارات متحده عربی برای فروش پهپاد‌های خود بسته است. در این میان، نباید از کشور‌هایی نظیر بریتانیا و آلمان غافل شد که از فروشندگان جدی تسلیحات به سعودی‌ها بودند و انتقاد نهاد‌های حقوق بشری از آن‌ها نیز تأثیری در معاملات‌شان نداشته است. به این ترتیب، خروج سامانه‌های دفاع هوایی امریکا از خاورمیانه بازاری برای روسیه و چین به همراه کشور‌های اروپایی ایجاد می‌کند و نکته جالب توجه اینجا است که این نتیجه با هدف امریکا برای کاهش حضور نظامی‌اش در خاورمیانه در تناقض است. پنتاگون اعلام کرده که کاهش حضور نظامی‌اش در خاورمیانه در جهت تمرکز بر چالش‌های چین و روسیه است، اما روشن است که با این کار پای صنایع نظامی این دو کشور را در خاورمیانه باز می‌کند. این نتیجه به نوبه خود باعث تضعیف بیشتر نفوذ امریکا در خاورمیانه می‌شود و متحدان سنتی آن مجبور می‌شوند در میزان اتکای خود به امریکا تجدیدنظر اساسی داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار