کد خبر: 1052452
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران از آغاز به کار مجدد طرح «دوشنبه‌های سالمندی» با پایان یافتن واکسیناسیون گروه‌های سالمند خبر داد و گفت: در موضوع سالمندآزاری آموزش‌های شهروندی آغاز شده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: زینب نصیری، با اشاره به اینکه برنامه‌های سلامت روان شهر تهران تحت برند «سرو شهر» در ۳ طبقه بندی در حال اجرا است، افزود: برای ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی سعی کردیم مشاوران و روانشناسان فاقد پروانه نظام روانشناسی دیگر در سرا‌های محلات ارائه خدمت ندهند.

وی ادامه داد: اداره سلامت شهرداری همزمان تلاش کرده با همکاری با سازمان نظام روانشناسی، روانشناسانی که سابقه و تجربه خوبی دارند، ولی نتوانسته‌اند پروانه روانشناسی شان را دریافت کنند در کمیسیون‌های سازمان نظام دعوت شوند.

نصیری افزود:، ولی به شدت تاکید داریم افرادی که پروانه فاقد پروانه هستند به هیچ وجه به شهروندان مشاوره ندهند. چون اگر قرار است شهرداری خدمتی را ارائه دهد در چارچوب خدمات استاندارد باید باشد.

مدیرکل اداره سلامت با بیان اینکه از ابتدای کرونا به دلیل تغییر شرایط، نحوه ارائه خدمات مشاوره‌ای هم متفاوت شده است، گفت: مشاوره‌های عمدتاً به شکل تلفنی انجام می‌شود.

وی از حضور ۱۰۰ نفر از مشاورین داوطلب در کنار مشاوران اصلی شهرداری و همراهی سایر مجموعه‌هایی که در قالب مسئولیت اجتماعی تمایل داشتند از طریق خانه‌های سلامت ارائه خدمت می‌کنند خبر داد و ابراز داشت: براساس شیوه نامه ۱۴۰۰ خانه‌ها سلامت شبکه‌های ارجاعی به وجود می‌آورند و به کلینیک‌های روانشناسی و مشاوره متصل می‌شوند.

همکاری مناطق شهرداری با کلینیک‌های روانشناسی

نصیری تصریح کرد: در فرآیند ارجاع، این‌طور پیش بینی شده که مناطق موظف‌اند کلینیک‌های سطح منطقه شان را شناسایی کنند و به تفاهم نامه همکاری مشترک برسند و هم کلینیک‌ها از فضا‌های سرا‌های محله با تعرفه‌های مشخص به عنوان فضا‌هایی که می‌تواند دسترسی مردم را به خدمات سلامت روان افزایش دهند، استفاده کنند.

وی ادامه داد: همین که خانه‌های سلامت به عنوان فضا‌هایی برای مشاوره‌های اولیه و پس از آن برای دریافت مشاوره‌های تخصصی ارجاع داده می‌شوند به کلینیک‌ها این نقش را بازی می‌کنند.

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران اقدامات اجتماع محور در حوزه سلامت را دیگر بخش فعالیت‌های موجود این اداره برشمرد و ادامه داد: اقدامات اجتماع با این اعتقاد شکل گرفت که افزایش و ارتقا سلامت روان شهروندان صرفاً مربوط به خدمات فردی نیست و اینکه در محیط زندگی موارد استرس زا کاهش یابد و از طریق مشارکت مردم و اجتماع محوری وضعیت سلامت مردم افزایش یابد.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ در مراکز سلامت روان محلی در ۲۲ مرکز پایلوت اجرا شد و کانون‌های سلامت روان در سطح خانه‌های سلامت ایجاد شد و در سال ۹۹ به خاطر شرایط کرونا نتوانستیم ادامه دهیم و امسال با تغییراتی که با واکسیناسیون سراسرس اتفاق می‌افتد، خدمات اجتماع محور را افزایش می‌دهیم.

نصیری، بخش سوم فعالیت‌های این اداره را توسعه بسته‌های خدمات اجتماعی و روانی به گروه‌های مختلف عنوان کرد و تاکید داشت: این بخش مهمترین بخش فعالیت‌های ما بوده که در حوزه زنان، کودکان، افراد دارای معلولیت، سالمندان و جوانان که اقداماتی اجتماع محور و مداخلات روانی است.

«دوشنبه‌های سالمندی» از سر گرفته می‌شود

وی ادامه داد: از این طریق نیاز‌های سلامت روان هر گروه مورد ارزیابی قرار گرفته و وسایل سلامت روان این گروه‌ها بسیار تنوع خواهد بود، در حوزه سالمندی «دوشنبه‌های سالمندی» که پیش از این دنبال می‌شد، با دریافت دوز کامل واکسن‌ها خدمات در این حوزه دوباره از سر گرفته می‌شود و این فرصت خوبی است که خدماتی را به سالمندان بدهیم.

کاهش میزان سالمند آزاری با ارتقای سواد شهروندی

نصیری یادآور شد: موضوع سالمند آزاری موضوعی جدی است که از سال گذشته شروع شده و کار‌های جدی در ارتقای سواد شهروندان در حوزه سالمند آزاری داریم.

نادیده انگاری کودکان طلاق

وی از جمله فعالیت‌های این اداره کل در حوزه کودکان را طرح والدگری مشارکتی در حوزه کودکان طلاق برشمرد و افزود: باور داریم در سیاست گذاری و برنامه ریزی‌های کل کشور و شهری بحث کودکان طلاق دیده نشده است.

شروع به کار پاتوق‌های جوان در گرو پایان واکسیناسیون کرونا

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه مداخلات اجتماع محور شهرداری امسال شروع شده و در چند محله تهران انجام می‌شود، گفت: در حوزه جوانان «پاتوق‌های جوانی» پیش بینی شده که با تغییر شرایط کرونایی اجرا می‌شود.

وی همچنین از شناسایی فضا‌های ناامن برای زنان با کمک کانون‌های مادر و کودک خبر داد و افزود: نقطه قوت این بسته این است که در کنار کارشناسان سلامت روان، کانون‌های اجتماع محور ما حضور دارند و باور دارند که سلامت اجتماعی هم راستا و تاثیرگذاری، تاثیر پذیر از سلامت روان است

نصیری تاکید کرد: بنابراین هر چه بتوانیم مولفه‌های سلامت اجتماعی در سطح محلات را بهبود دهیم حوزه سلامت روان هم بهبود می‌یابد.

ضرورت پیگیری بیمه خدمات مشاوره و روانشناسی

وی افزود: بیمه خدمات مشاور و روانشناسی باید از سیاست گذاران مطالبه شود تا بسیاری از افراد خدمات را دریافت کنند و در دسترس‌تر باشد. خدمات تلفنی عدد قابل توجهی است ضمن اینکه به دنبال پساکرونا هستیم، چون پیش بینی کردیم افرادی که عزیزانشان را از دست دادند و ارتباطاتشان شکل متفاوتی پیدا کرده قطعاً وضعیت سلامت روانشان را تغییر کرده. نیازمند خدمات روانشناسی هستند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار