کد خبر: 1052404
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
جدیدترین ربات‌های پزشکی ساخته‌شده توسط محققان ایرانی در «خانه نوآوری و فناوری ایران» رونمایی شد. سامانه جراحی رباتیک از راه دور، ربات کاپیلارسکوپ (مخصوص درمان روماتیسم)، ربات تشخیص‌گر سرطان، شبیه‌ساز بی‌حسی موضعی نخاعی سینا و ربات جراحی لاپاروسکوپی از مهم‌ترین ربات‌های رونمایی شده در نمایشگاه دائمی محصولات دانش‎بنیان صادراتی است.
علیرضا سزاوار

جدیدترین ربات‌های پزشکی ساخته‌شده توسط محققان ایرانی در «خانه نوآوری و فناوری ایران» رونمایی شد. سامانه جراحی رباتیک از راه دور، ربات کاپیلارسکوپ (مخصوص درمان روماتیسم)، ربات تشخیص‌گر سرطان، شبیه‌ساز بی‌حسی موضعی نخاعی سینا و ربات جراحی لاپاروسکوپی از مهم‌ترین ربات‌های رونمایی شده در نمایشگاه دائمی محصولات دانش‎بنیان صادراتی است.
در سال‌های اخیر طراحی و تولید تجهیزات پزشکی در کشور با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه، رونق تازه‌ای گرفته‌است. به همین دلیل در حال حاضر سهم محققان مستقر در دانش‌بنیان‌ها از تولید تجهیزات پزشکی به بیش از ۷۰ درصد رسیده‌است.
پژوهش وارد دانشکده‌های پزشکی شده
هم اکنون از حدود ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان کشور حداقل ۵۰۰ شرکت در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات مدرن پزشکی فعالیت می‌کنند. سال گذشته صادرات فناوری‌های پزشکی ایران به دیگر کشور‌ها هم ۲۵ درصد رشد داشته که با توجه به تحریم‌ها، بسیار قابل‌ملاحظه است.
تجهیزات بیهوشی، ونتیلاتور بخش مراقبت‌های ویژه، ساکشن‌های موتوردار، الکتروکاردیوگراف، دستگاه‌های استریل، ایمپلنت‌های ارتوپدی، دستگاه‌های نوار مغز، نوار عصب و عضله، رادیولوژی دیجیتال و صافی دیالیز از مهم‌ترین تولیدات محققان ایرانی در سال گذشته بود که موفق به کسب مجوز صادرات آن شدند.
نمایشگاه دائمی محصولات دانش‎بنیان صادراتی ایران با نام «خانه نوآوری و فناوری ایران» در حال حاضر میزبان اختراعات دانش بنیان‌های حوزه پزشکی است. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنج‌شنبه از این مرکز که در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی تهران قرار دارد، بازدید کردند.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این مراسم با اشاره به محصولات ارائه شده در این نمایشگاه گفت: وزارت بهداشت در حوزه دارو و درمان نقش کلیدی ایفا می‌کند و در ماه‌های اخیر، همکاری در زمینه توسعه آموزش پزشکی که در قالب سیمیلاتور‌های آموزشی (شبیه ساز‌های آموزشی) گسترش یافته بیشتر شده‌است.
سورنا ستاری با بیان اینکه استفاده از تجهیزات فناورانه ایران‌ساخت به توسعه دانش پزشکی منجر می‌شود، افزود: این کار کیفیت آموزش پزشکی را ارتقا خواهد داد و پژوهش را وارد دانشکده‌های پزشکی می‌کند. این اتفاق نو در حوزه آموزش‌های پزشکی است و با نگاهی به سطح فناوری این دستگاه‌ها متوجه خواهیم شد که هر کدام دنیایی از کار نوآورانه است که برخی از آن‌ها حتی نمونه مشابه خارجی ندارد.
در تحریم ایران راه صد ساله پیمود
به گفته رئیس بنیاد ملی نخبگان، تولید نمونه ایرانی این دستگاه‌ها اتفاق بزرگی در حوزه آموزش کشور است و این دستگاه‌ها با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حمایت ۵۰ درصدی معاونت علمی و فناوری به زودی وارد پروتکل‌های آموزش و شبکه درمانی کشور می‌شوند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این بازدید گفت: مدت‌ها یکی از رؤیا‌های ما این بود که در آموزش پزشکی، همانند آموزش مجازی که کرونا تأثیر زیادی بر کیفیت آموزش‌ها در همه علوم داشت، نوآوری‌هایی صورت بگیرد.
سعید نمکی، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تزریق نوآوری به آموزش حوزه پزشکی را ارزشمند دانست و گفت: به کمک همدلی‌ها و تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم امروز شاهد به کارگیری ابزاری باشیم که در آموزش پزشکی به دانش‌آموزان، دانشجویان و رزیدنت‌ها و اساتید در اجرای عمل‌های جراحی کمک کند. این نگرانی وجود داشت که در آموزش پزشکی دچار کمبود و نقصان شویم و به دنبال راهکاری برای کاهش ارتقای دانش کادر پزشکی در بیمارستان‌ها و انجام مباحث آموزشی، بدون ایجاد آسیب و مزاحمتی برای بیماران بودیم.
نمکی با بیان اینکه تجهیزات شبیه‌ساز شأن و منزلت بیمار را حفظ و آموزش کادر درمان را ارتقا می‌دهد، ادامه داد: برای احترام به حقوق بیماران ضروری است که کمترین آسیب را در آموزش به بیماران تحمیل کنیم؛ چنین ابزار‌هایی می‌تواند در این مسیر یاریگر باشد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستگاه‌های شبیه‌سازی جراحی‌های بسیار ظریف با کمترین خطای پزشکی یک دستاورد بزرگ پزشکی دانست و گفت: در آینده نزدیک با شکستن تابوی سیاسی که در دنیا علیه ما ایجاد شده‌است، در همین دوران تحریم ایران راه صد ساله پیمود.
شبیه‌ساز جراحی چشم آلمانی را بومی کردیم
نمکی با اشاره به اینکه واکسن به‌خصوص کووید ۱۹ که در شش پلتفرم گسترده در حال توسعه است، اثبات می‌کند که ایران به عنوان یکی از مراکز مهم دانش پزشکی در دنیا است و می‌تواند در جهان نقش‎آفرینی کند، افزود: مثلاً در زمینه واکسن ششمین‌کشور مطرح دنیا هستیم که از نقطه صفر تا ۱۰۰ واکسن کووید ۱۹ را تولید کنیم. با توجه به قیمت‌های مناسبی که برای محصولات و تجهیزات پزشکی تعیین کرده‌ایم، قطعاً به زودی صادرات آن‌ها شکل خواهد گرفت.
گفتنی است سیستم‌های تصویربرداری پزشکی و کمک تشخیصی، سامانه جراحی رباتیک از راه دور، دستگاه کاپیلارسکوپ (مخصوص درمان بیماری‌های مفصلی و روماتیسم)، ربات تشخیص‌گر سرطان، شبیه‌ساز بی‌حسی موضعی نخاعی سینا، شبیه‌ساز جراحی لاپاروسکوپی سینا (مخصوص جراحی بدون شکافتن بدن)، شبیه‌ساز جراحی چشم سیمدیکس که تاکنون فقط از آلمان وارد می‌شد و سامانه راهبری جراحی پارسه (یک سیستم رباتیک جراحی) از مهم‌ترین محصولات تولید شده توسط محققان ایرانی در این نمایشگاه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار