کد خبر: 1052250
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
با تأسیس یک پایگاه دیگر در شرق دور صورت می‌گیرد
در پی بالاگرفتن تنش‌های اقتصادی و نظامی بین امریکا و چین، مقام‌های آگاه امریکایی از طرح پنتاگون در ساخت یک پایگاه دریایی در اقیانوس آرام برای مواجهه محتمل با ارتش چین خبر دادند. دفتر امور تایوان در دولت چین هم با تأکید بر واکنش جدی پکن به هرگونه تبانی کشور‌های غربی در مسئله تایوان، گفت چین هرگز دخالت نیرو‌های خارجی در این موضوع را تحمل نمی‌کند.

در پی بالاگرفتن تنش‌های اقتصادی و نظامی بین امریکا و چین، مقام‌های آگاه امریکایی از طرح پنتاگون در ساخت یک پایگاه دریایی در اقیانوس آرام برای مواجهه محتمل با ارتش چین خبر دادند. دفتر امور تایوان در دولت چین هم با تأکید بر واکنش جدی پکن به هرگونه تبانی کشور‌های غربی در مسئله تایوان، گفت چین هرگز دخالت نیرو‌های خارجی در این موضوع را تحمل نمی‌کند.
امریکا که در سند راهبردی خود چین را به عنوان تهدید اصلی در عرصه جهانی معرفی کرده است، درصدد است استحکامات نظامی خود در مرز‌های رقیب را تقویت کند. در همین راستا، مقام‌های آگاه امریکایی روز چهار شنبه از طرح پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) برای ساخت یک پایگاه نظامی در اقیانوس آرام برای مواجهه با ارتش چین خبر دادند. وبگاه «پالتیکو» به نقل از دو مقام آگاه نوشت که پنتاگون می‌خواهد یک پایگاه دریایی برای مواجهه با ارتش چین در منطقه تأسیس کند. به گفته این مقام‌های امریکایی، وزیر دفاع امریکا در پی دریافت بودجه برای انجام این کار است. یک مقام مطلع در این زمینه گفت: «در حال بررسی تعدادی از پیشنهاد‌ها در هند-اقیانوس آرام و سرتاسر این بخش هستیم تا فعالیت‌های خود را بهتر هماهنگ کنیم. اکنون زمان شروع کار است، هنوز جزئیات و مشخصات بسیاری برای نهایی شدن وجود دارد.»‌یک مقام سابق پنتاگون نیز گفت که وزارت دفاع امریکا درپی خارج ساختن منابع نظامی و مالی خود از خاورمیانه به اقیانوس آرام است. به گفته مقام‌های امریکایی، «ساخت پایگاه دریایی همانند پایگاه دریایی ناتو در اروپا در دوره جنگ سرد است.» این درحالی است که در تازه‌ترین ارزیابی بخش‌های نظامی امریکا آمده است که ناو‌های هواپیمابر امریکا در تیررس موشک‌های ابرفراصوت چین قرار دارند. به گزارش وبگاه «نیروی دریایی امریکا» مدیر آژانس موشکی امریکا وابسته به پنتاگون در روز‌های گذشته گفت که ناو‌های هواپیمابر امریکا اینک با خطراتی از جانب دشمنان ایالات متحده مواجه هستند. ارتش چین نیز در روز‌های گذشته قابلیت‌های خود در استقرار و شلیک موشک‌های بالستیک که برای حمله به ناو‌های هواپیمابر امریکا تهیه شده را به نمایش گذاشت. به نوشته وبگاه «واشنگتن‌اگزمینر» «جیانگ فنگ» از مقام‌های ارشد نظامی چین گفت که ارتش این کشور موشک‌های «دانگ فنگ -۲۶» را که به قاتل ناو‌های هواپیمابر امریکا معروف هستند، در یک رزمایش آبی، خاکی از قبل اعلام نشده به نمایش گذاشت. تأسیس پایگاه جدید امریکا در مرز‌های دریایی چین، پس از آن انجام می‌شود که در نشست اخیر گروه ۷، به پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا طرح ۴۰ تریلیون دلاری برای مقابله با سیاست‌های چین تصویب شد.
هشدار و قدرت‌نمایی پکن
با افزایش مداخلات امریکا در امور داخلی چین، دفتر امور تایوان در دولت چین با تأکید بر واکنش جدی پکن به هرگونه تبانی کشور‌های غربی در مسئله تایوان، گفت چین هرگز دخالت نیرو‌های خارجی در این موضوع را تحمل نمی‌کند. بعد از ورود گسترده هواپیما‌های نظامی چین به حریم هوایی تایوان در روز سه‌شنبه، دولت پکن بر لزوم برخورد با دخالت نیرو‌های خارجی در مسئله تایوان تأکید کرد. ما شیائوگوانگ، سخنگوی دفتر امور تایوان در دولت چین روز چهار شنبه طی نشست خبری تأکید کرد پکن هرگز دخالت نیرو‌های خارجی در مسئله تایوان را تحمل نکرده و به هرگونه تبانی کشور‌های غربی در این خصوص واکنش جدی نشان خواهد داد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با بیان اینکه دولت تایوان مقصر تنش‌های اخیر در منطقه است گفت از نظر چین، تایپه در حال توطئه‌کردن با کشور‌های خارجی است تا بتواند رسماً از پکن جدا شود. این مقام چینی توضیح داد: «ما هرگز تلاش‌ها برای جدایی یا دخالت گستاخانه نیرو‌های خارجی در مسئله تایوان را تحمل نمی‌کنیم، پس ما مجبور هستیم که واکنش محکمی به اینگونه اقدامات برای تبانی نشان دهیم». روز سه شنبه وبگاه نشریه امریکایی «نیوزویک» ادعا کرد ۲۸ فروند هواپیمای نظامی چین شامل چندین جنگنده و بمب‌افکن‌های اتمی وارد حریم هوایی تایوان شدند. به‌رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر رؤسای جمهور امریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند. همچنین نیروی دریایی امریکا چندین بار و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار