کد خبر: 1052194
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
یک وکیل دادگستری:
یک وکیل دادگستری می‌گوید، با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، امکان تخلیه املاکی که قرارداد آن‌ها تمدید نشده، وجود ندارد. به این معنا که موجر و مستأجر باید با یکدیگر توافق کنند، چراکه امکان گرفتن حکم تخلیه از سوی موجر، در ایام کرونا وجود ندارد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مهرناز کشاورزی نژاد درباره بخشنامه ستاد ملی مقابله با کرونا در موضوع حمایت از مستأجرین، گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، امکان تخلیه املاکی که قرارداد آن‌ها تمدید نشده، وجود ندارد. به این معنا که موجر و مستأجر باید با یکدیگر توافق کنند، چراکه امکان گرفتن حکم تخلیه از سوی موجر، در ایام کرونا وجود ندارد.

این وکیل دادگستری افزود: البته شورا‌های حل اختلاف موظف هستند در چنین مواردی با دعوت از طرفین قرارداد و شنیدن ادله آنها، نسبت به حل اختلاف پیش آمده، اقدام کنند. بر همین اساس شورای حل اختلاف این اجازه را دارند که در شهر‌های کوچک تا سقف ۱۵ درصد و در کلان شهر‌ها تا ۲۰ درصد به مبلغ اجاره اضافه کند و موجبات تمدید قرارداد را فراهم سازد.

وی با اشاره به حقوق مالکین تصریح کرد: توافق طرفین قرارداد برای افزایش اجاره بها بیش از مبلغ مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا یک امر غیرقانونی نیست و زمانی این موضوع حقوقی می‌شود که مستأجر با افزایش مبلغ اجاره بها بیش از نرخ مصوب، مخالف باشد.

کشاورزی نژاد در خصوص روند رسیدگی به شکایات موجرین و مستأجرین در ایام کرونا، اظهار کرد: رسیدگی دادخواست‌های تخلیه املاک مسکونی در صلاحیت شورای حل اختلاف است. بر همین اساس افرادی که بر سر موضوع اجاره بهای املاک مسکونی اختلاف دارند باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و سپس روند شکایت خود را از طریق شورا‌های حل اختلاف پیگیر شوند.

این وکیل دادگستری همچنین خاطرنشان کرد: بخشنامه ستاد ملی مقابله با کرونا به نوعی ناقض قانون است، زیرا موجر می‌تواند در زمان اتمام قرارداد، ملک خود را از مستأجر تحویل بگیرد. اما استدلال ستاد ملی مقابله با کرونا این است بر اساس مصالح امروز کشور این بخشنامه را صادر کرده است.

وی در پایان یادآور شد: نکته قابل توجه این است که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته از بین عدل و انصاف، بر اساس انصاف عمل کند و از کسانی که در ایام کرونا دچار آسیب شده‌اند، حمایت کند؛ لذا بخشنامه ستاد ملی مقابله با کرونا تنها مختص به املاک مسکونی است و شکایات املاک تجاری باید از مسیر دادگاه دنبال شود.
 
منبع: خبرگزاری آنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
0
2
تعمیر یک پکیج امروز با نرخ مصوب ستاد مبارزه با کرونا حدود 2 میلیون تومان است!
و این یعنی 10 برابر شدن هزینه!
حالا با 20 درصد اضافه کرایه چطوری باید این معادله را حل کنیم؟
قابل حل نیست بیخود تلاش نکنید ولی مستاجرین محترم اگر میخواهند بدن کولر و آب گرم و غیره زندگی کنند خب شاید بشود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار