کد خبر: 1051926
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
گفت‌وگوی «جوان» با معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه (س) «دهه کرامت»
چند سالی است که «دهه کرامت» زینت‌بخش تقویم‌ها و شادی‌دهنده ایرانیان به خصوص دختران شده است؛ ابتکار جالبی که با اقبال عمومی روبه‌رو شده است و هر سال با شور و شوق زیادی پاس داشته می‌شود. همزمانی با این ایام بهانه‌ای شد تا «جوان» با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی، معاون فرهنگی و معارف قرآن و عترت آستان حضرت معصومه (س) گفتگو کند.
معصومه طاهری

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: چند سالی است که «دهه کرامت» زینت‌بخش تقویم‌ها و شادی‌دهنده ایرانیان به خصوص دختران شده است؛ ابتکار جالبی که با اقبال عمومی روبه‌رو شده است و هر سال با شور و شوق زیادی پاس داشته می‌شود. همزمانی با این ایام بهانه‌ای شد تا «جوان» با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی، معاون فرهنگی و معارف قرآن و عترت آستان حضرت معصومه (س) گفتگو کند.

جای روز دختر در تقویم ما ایرانی‌ها خیلی خالی بود، چه شد دهه کرامت در تقویم ثبت شد؟
اختلاف‌نظر‌هایی درباره ولادت حضرت معصومه (س) وجود داشت، در نتیجه پژوهشی درباره تاریخ ولادت ایشان انجام گرفت. نهایتاً روز اول ذی‌القعده را نسبت به سایر تاریخ‌ها ارجح دانستند و این روز مورد تأیید علما قرار گرفت و با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم مشخص شد، اما از آنجا که روز ولادت امام رضا (ع) درست ۱۰ روز پس از آن بود با مشارکت تولیت آستان حرم حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) بنا شد این ۱۰ روز دهه کرامت نامگذاری شود، البته اوایل تنها در شهر قم این دهه مطرح بود، اما آرام‌آرام تشکل‌ها و گروه‌های مختلف مذهبی این دامنه را وسیع‌تر کردند تا اینکه ستاد دهه کرامت تشکیل شد و برنامه‌های مختلف کشوری برگزار کردند و امروز پس از چند سال این دهه در سراسر کشور عمومیت پیدا کرده است و هر سال باشکوه‌تر از قبل پاس داشته می‌شود.

تأثیرات این دهه را تاکنون چطور دیده‌اید؟
بسیار خوب، اصولاً برنامه‌های مذهبی برای ایام سوگواری و شهادت اهل بیت (ع) همیشه بین مردم باعظمت برگزار شده است که در جای خود محفوظ و ضروری هستند، اما در مقابل برنامه‌های مربوط به میلاد ائمه (ع) و اعیاد کمرنگ بوده است، در حالی که کنار سوگواری‌ها در دین اسلام نقاط بکر و پرنشاطی هم وجود دارد. دهه کرامت که اتصال دو میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) است، بهترین فرصت برای برپایی جشن‌ها و برنامه‌های شاد دینی است، لذا آستان حضرت معصومه (س) پنج سال است فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوعی در این دهه باشکوه برگزار می‌کند. هیئت‌ها و مجالس دینی هم در سرتاسر کشور با چراغانی و توزیع نذورات جشن و برنامه دارند.

چرا روز میلاد حضرت معصومه (س) به نام روز دختر تعیین شد نه روز خواهر؟
چون ایشان ازدواج نکرده بودند برای همین این مسئله را نسبت به سایر مشخصه‌های حضرت پررنگ‌تر کردیم تا الگویی مناسب برای دخترانمان معرفی کنیم، آن هم در دورانی که غرب الگوسازی‌های دروغین و جعلی برای دختران ما دارد. امروز جشن «دختران آفتاب» با استقبال زیادی در سرتاسر کشور روبه‌رو است و تأثیرات خوبی هم داشته است.

معمولاً اهل بیت (ع) زود ازدواج می‌کردند و این هم به عنوان اتفاقی فرهنگی همیشه تبلیغ شده است، پس چرا ایشان ازدواج نکرده بودند؟
دلایل مختلفی داشته است؛ اولاً به خاطر خفقان شدید حاکم، کسی جرئت ارتباط با خانواده امام موسی کاظم (ع) را نداشت و ارتباطات محدود و سخت بود، ثانیاً شخصیت علمی و دینی برجسته ایشان به گونه‌ای بود که در آن زمان کسی هم‌کفو و هم‌شأن ایشان نبود. حضرت معصومه (س) دست‌پرورده پدر بزرگوارشان دانشمندی برجسته بودند. روایت داریم جمعی از یاران حضرت که در بیرون از مدینه زندگی می‌کردند برای زیارت و طرح سؤالات خود به مدینه می‌آیند و به خانه حضرت مشرف می‌شوند، در را که می‌زنند حضرت معصومه (س) پشت درمی‌آیند و به آن شیعیان می‌گویند و خبر می‌دهند که پدر در خانه نیست. آن شیعیان عرض می‌کنند ما از بیرون مدینه برای زیارت و طرح سؤال خدمت‌شان رسیده‌ایم. حضرت معصومه (س) می‌گویند من سؤالات را ببینم و بعد هم می‌فرمایند فردا بیایید و جواب سؤالات را بگیرید. آن‌ها فردا می‌آیند در خانه امام در حالی که هنوز امام به خانه برنگشته بودند، اما پاسخ سؤالات از سوی حضرت معصومه (س) داده می‌شود. آن‌ها جواب‌ها را می‌گیرند و در راه رفتن به سمت خانه‌هایشان امام موسی کاظم (ع) را زیارت می‌کنند، آن وقت ماجرا را برای امام بازگو می‌کنند، امام سؤالات را به همراه پاسخ آن‌ها می‌گیرند و مطالعه می‌کنند و می‌بینند که حضرت معصومه (س) تا چه اندازه زیبا و دقیق جواب سؤالات را داده‌اند. آن وقت است که چشمان امام پر از اشک می‌شود و سه بار پشت سر هم تکرار می‌کنند «فدا‌ها ابوها، فدا‌ها ابوها، فدا‌ها ابوها».

همکاری و تعامل آستان حضرت معصومه (س) با حرم مطهر امام رضا (ع) چگونه است؟
در دوره‌های مختلف ارتباطات و تعامل وجود داشته است، اما امروز بیش از قبل این همکاری پررنگ است. سلسله نشست‌ها و جلساتی بین دو آستان مطهر وجود دارد که خروجی‌های خوبی هم داشته است.

ماجرای ساخت سریال حضرت معصومه (س) به کجا کشید؟
سریال حضرت معصومه (س) از سریال‌های فاخرالف ویژه سیمافیلم است که به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی، زندگی کوتاه، اما عمیق و تأثیرگذار حضرت معصومه (س) را روایتگری می‌کند. این مجموعه ۳۰ قسمت است. ۱۰ قسمت اول پروژه توسط مشاور مذهبی ملاحظه و اشکالات آن برطرف شده است، بقیه قسمت‌ها نیز در دست بررسی هستند، حتی انیمیشنی نیز با موضوع حضرت معصومه (س) برای اولین بار ساخته شده است.

از کرامات حضرت فاطمه معصومه (س) خاطره‌ای دارید؟
سال ۹۴ هیئتی از آستان حرم حضرت معصومه (س) به همراه پرچم بارگاه که به عنوان نماد است، راهی مناطق دور از حرم شدند تا افرادی که برایشان زیارت مقدور نیست با پرچم متبرک شوند، نهایتاً که می‌خواستند برگردند، دوستانی گفتند دیدار خانواده شهدا هم بروند و به منزل یکی از خانواده‌های شهید رفتند، با کمال تعجب دیدند فضا کاملاً آماده شده بود، در حالی که اصلاً هماهنگی نشده بود. وقتی سؤال می‌کنند همسر شهید که مدافع حرم هم بود، می‌گوید: شوهرم درخانه برای همه اهل بیت (ع) مراسم گرفته است، روز آخری که عازم سوریه بود گفت، فقط برای حضرت معصومه (س) مراسم نگرفتیم تا اینکه در سوریه شهید شد. دیشب در عالم رؤیا دیدم مراسم حضرت معصومه (س) در خانه ما برپاست، از این دست کرامات حضرت معصومه (س) زیاد است.

با توجه به هجوم ضدفرهنگی اخیر درباره خانواده به خصوص رابطه پدر و دختر در این دهه چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟
از تأثیرات مثبت و سازنده دهه کرامت توجه به جایگاه و رابطه عمیق پدر و دختر است که در کنار جشن‌ها و برنامه‌های مختلف به آن پرداخته می‌شود. حضرت امام موسی کاظم (ع) با دخترشان حضرت معصومه (س) رابطه بسیار خوبی داشتند، مانند رابطه پیامبر (ص) با فاطمه زهرا (س) لذا به عنوان شیعیان و علاقه‌مندان به اهل بیت (ع) و با وجود چنین الگو‌های متعالی در دهه کرامت سعی می‌شود رابطه پدر‌ها و دختر‌ها را پررنگ‌تر و محکم‌تر سازیم. روابط دختر و پدری زمینه‌ساز اصلاح و رونق جامعه است، در این صورت سلامت و امنیت اجتماعی و فرهنگی در جامعه تقویت می‌شود، بنابراین باید از چنین فرصت‌هایی نیکو استفاده کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار