کد خبر: 1051827
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران به همراه مسئولان آموزش عالی بر لزوم واکسیناسیون دانشگاهیان و برگزاری ترم آینده به صورت حضوری و مجازی تاکید کردند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در روز‌های اخیر موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها و واکسیناسیون دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها به دغدغه مهمی بدل شده است و در همین زمینه دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا خاطرنشان کرد: اساتید و کارکنان دانشگاه‌های کشور در مردادماه، بخشی از دانشجویان در شهریورماه و تمامی دانشجویان کشور را تا انتهای پاییز امسال واکسینه خواهیم کرد.

برنامه وزارت بهداشت برای واکسیناسیون ۲۰۰ هزار عضو هیات علمی و کارمند دانشگاه

وی با تاکید بر این‌که ما باید اصل را بر آغاز آموزش حضوری بگذاریم و در مسیر تهیه ابزار، در خصوص واکسن نیز شرایط خود را مورد بررسی قرار دهیم، خاطر نشان کرد: در خصوص واکسیناسیون دانشگاهیان، ما می‌توانیم در مردادماه جاری ۲۰۰ هزار نفر یعنی مجموع اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌های وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد را واکسینه کرده و در ادامه در شهریور ماه جاری ۵۰۰ هزار نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد.

این مقام مسؤول اظهار داشت: این تعداد در حوزه دانشجویان در مهرماه به یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت و در آبان ماه نیز یک میلیون نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد. در ادامه از تعداد مجموع دانشجویان، هر تعداد که واکسینه نشده بودند، در آذرماه واکسینه خواهند شد. برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی دانشگاه‌های کشور در خصوص بازگشایی باید بر اساس اعداد اعلامی باشد که در نهایت تا انتهای فصل پاییز واکسیناسیون کلیه دانشجویان در کشور را خواهیم داشت.

وزارت بهداشت: آذرماه پایان فرآیند واکسیناسیون دانشجویان

رئیسی با بیان این‌که در صورتی که واکسیناسیون را انجام بدهیم ایمنی قطعاً ایجاد خواهد شد، گفت: البته ممکن است برای واکسنی این ایمنی حدود ۸۰ درصد باشد، یعنی ۲۰ درصد افرادی که واکسن مربوطه را تزریق کرده‌اند مبتلا شوند، اما این تعداد نه بستری خواهند شد و نه مرگ و میر خواهند داشت. با توجه به این‌که اکثر دانشجویان جوان هستند و به همین جهت دارای قدرت بدنی بیشتری می‌باشند، اساتید و کارکنان را که در سنین بالاتری قرار دارند در مرداد ماه واکسن خواهیم زد.

وی در خصوص نوع واکسن‌های تزریقی به دانشجویان، اظهار داشت: واکسن‌های تزریقی به دانشجویان ممکن است داخلی یا خارجی باشد، در این خصوص در حال حاضر نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد.

طرح موضوع آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا

معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که از همه مسوولان می‌خواهم با تمام توان خود برای آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند، زیرا بسته بودن دانشگاه‌ها و مدارس و تکیه بر آموزش‌های مجازی روح جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: باید دغدغه شما مسؤولان به عنوان نمایندگان وزارت علوم و وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی و دانشجویی در قالب نامه‌ای جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها در ستاد ملی عنوان و طرح شده و مصوب شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان داشت: پیش‌فرض من این است که فضای دانشگاهی هر دانشگاه جهت واکسیناسیون دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد، تا دانشجویان پراکنده نشوند و استاد و دانشجو در همان فضای علمی و آکادمیک خود واکسینه شوند. اگر دانشجوی دانشگاهی در شهر خودش بود و در فضای دانشگاه حضور نداشت، می‌تواند در دانشگاه شهر خود تزریق را انجام دهد که این تزریق با ارایه کارت دانشجویی و بر اساس لیستی است که دانشگاه‌ها به ما ارایه می‌دهند.

سال تحصیلی آینده ترکیبی از کلاس‌های حضوری و مجازی است

در همین زمینه دکتر جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: آموزش‌ها در سال تحصیلی آینده ترکیبی از کلاس‌های حضوری و مجازی است و باید زیر ساخت‌های لازم را فراهم آوریم و از ظرفیت موجود برای ارائه آموزش‌های با کیفیت استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تمام اساتید، دانشجویان و کارکنان تا مهرماه سال جاری واکسینه می‌شوند، افزود: معاونت‌ها و روسای دانشکده‌ها باید یک برنامه ریزی مناسب برای شروع سال تحصیلی جدید داشته باشند.

وی با تاکید بر ارائه آموزش‌های ترکیبی حضوری و مجازی، افزود: از فضا‌های آموزشی موجود باید به شکل علمی‌تر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهره برداری کرد.

برگزاری آزمون‌های الکترونیک، ارائه آموزش‌های مجازی در کنار برگزاری کلاس‌های عملی، بازنگری قوانین آموزشی، هوشمندسازی و استفاده از نرم افزار‌های جدید برای ارتقاء سطح آموزشی، توجه به توسعه پژوهش‌های کاربردی در کنار آموزش، تامین خوابگاه کافی برای دانشجویان در دوران کرونا و برنامه زمابندی واکسیناسیون از دیگر نکات مهمی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد.

دکتر عباسعلی کریمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گزارشی از جلسه همفکری وزارت بهداشت و علوم برای بازگشت به آموزش حضوری در ترم آینده را ارائه کرد و گفت: در جلسه‌ای با حضور روسای دانشگاه‌های پزشکی و غیر پزشکی، بحث شروع ترم تحصیلی جدید و بازگشت به آموزش‌ها به حالت حضوری مطرح شد. البته دانشگاه‌های علوم پزشکی در این مدت با ۴۰ درصد ظرفیت همچنان فعالیت داشتند و لذا از این حیث نسبت به سایر دانشگاه ها، جلوتر هستند.

نمی‌توان نسخه واحدی برای تمامی دانشگاه‌ها در نظر گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، آموزش حضوری دانشجویان را مستلزم آماده سازی خوابگاه‌ها دانست و گفت: به دلیل ترخیص بسیاری از پیمانکاران در خوابگاه ها، در صورت آغاز به کار مجدد آن‌ها باید آمادگی لازم برای آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر تزریق واکسن در شهریور انجام شود شاید بتوانیم آموزش حضوری داشته باشیم، تصریح کرد: نمی‌توانیم نسخه واحدی برای تمامی دانشگاه‌ها در نظر بگیریم و بهتر است دست آن‌ها را برای آموزش حضوری باز بگذاریم. نمی‌توان با یک فرمول برای همه دانشگاه‌ها یک برنامه ثابت در نظر گرفت. باید به دقت عوارض مستقیم و غیر مستقیم ناشی از تعطیلی‌ها بر آموزش را بسنجیم.

پوشش واکسیناسیون استادان و دانشجویان تا پایان شهریور

همچنین دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران درباره پوشش واکسیناسیون استادان و دانشجویان گفت: پوشش واکسیناسیون استادان و دانشجویان تا پایان شهریور کامل خواهد شد، یعنی حتی ما دانشجویان ترم اول که دروس آن‌ها تئوری بوده را نیز فراخوان کردیم و این افراد نیز تا انتهای تابستان واکسینه خواهند شد.

زالی یادآور شد: آموزش به شیوه‌های آنلاین و مجازی در کل دنیا رخ داده است و تصور می‌شود این نوع روش ادامه پیدا کند. در حال حاضر آموزش مجازی در دانشگاه شهید بهشتی نهادینه شده و از این به بعد دستاورد‌های آموزشی و شیوه‌های آموزش به روش‌های غیر حضوری را خواهیم داشت.

مسائل زیر ساختی؛ عمده مشکلات آموزش مجازی دانشجویان

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران خاطرنشان کرد: مشکلات آموزش مجازی به صورت عام و تخصصی برای دانشجویان به مسائل زیر ساختی مربوط می‌شود. ممکن است مشکلات زیر ساختی در سایر کشور‌ها هم وجود داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها در ایران به پهنای باند و خلل‌های هزینه‌ها مربوط می‌شود.

وی تاکید کرد:، اما برای حضوری شدن کلاس‌ها لازم است واکسیناسیون همه جانبه اتفاق بیافتد یعنی فقط واکسینه شدن دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه کافی نیست. به طور قطعی نمی‌توان گفت که از اول مهر کلاس حضوری خواهیم داشت یا خیر. عمده آموزش‌های بالینی که وابسته به حضور است در دوران شیوع ویروس کرونا با فراز و نشیب‌هایی همراه بود و با افزایش شیوع شاهد کاهش حضور دانشجویان بودیم.

وزارت علوم بنا دارد سال تحصیلی جدید را با حضور دانشجویان آغاز کند

غلامرضا غفاری معاون وزیر علوم و سرپرست جدید سازمان امور دانشجویان نیز در این زمینه گفت: واکسیناسیون دانشجویان و دانشگاهیان از شهریور ماه سال جاری آغاز می‌شود و تا مهر و آبان ادامه دارد.

وی از واکسیناسیون دانشجویان به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان امور دانشجویان، یاد کرد و افزود: شروع واکسیناسیون دانشگاهیان از جمله اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان از شهریورماه خواهد بود و وزارت علوم بنا دارد سال تحصیلی جدید را با حضور دانشجویان آغاز کند.

غفاری گفت: قرار است تمهیداتی برای حضوری بودن سال تحصیلی پیش رو در نظر گرفته شود که یکی از این تمهیدات، واکسیناسیون دانشگاهیان است و به زودی جلساتی در وزارت علوم برای انجام برنامه ریزی‌های لازم جهت شروع سال تحصیلی با حضور دانشجویان و واکسیناسیون آن‌ها برگزار می‌شود.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار