کد خبر: 1051715
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کاندیدا‌های محترم!
ماجرای چند تار موی دختران و زنان و وعده دو، سه و حتی پنج وزیر زن در کابینه برای افرادی که حداقل ۲۲ ساله‌اند حکایت تازه‌ای نیست! جوانان بیست و چند ساله امروز، مشابه همین جملات و کلمات را چهار سال قبل هم از دهان برخی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری شنیده‌اند. حتی آن‌هایی که کمی سن و سالشان بیشتر است و تعداد انتخابات بیشتری را تجربه کرده‌اند مشابه همین جملات و کلمات را در دوره‌های قبلی انتخابات ریاست جمهوری شنیده‌اند، اما نه در هشت سال دولت اصلاحات هیچ زنی به مقام وزارت رسید و نه در دوران هشت ساله دولت تدبیر و امید!
محمدمهدی نیک‌ضمیر
این در حالی است که حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم مانند کاندیدا‌های امروزی ریاست جمهوری وعده دو تا سه وزیر زن در کابینه را داده بود. این وعده، اما نه در دولت اول وی و نه در دولت دوم تحقق نیافت.
وقتی حتی زنان هم‌خط رئیس‌جمهور در جبهه اصلاحات در صف منتقدان وی قرار گرفتند و تحقق وعده وزیر زن را مطالبه کردند، آقای روحانی همان رویکردی را اتخاذ کرد که پیش از وی در برابر کاستی و کمبود‌ها در پیش گرفته می‌شد و با یک کلمه «نگذاشتند» تمام ماجرا را فیصله داد.
حالا هم وعده وزیر زن داشتن در بین کاندیدا‌های دوره سیزدهم ریاست جمهوری به گوش مخاطبان می‌رسد و حتی رقابتی تنگاتنگ برای افزایش تعداد وزرای زن وجود دارد. آش آنچنان شور شده که حتی صدای برخی فعالان زن اصلاح‌طلب هم درآمده است.
با وجود این وعده‌هایی از این جنس و تلاش برخی کاندیدا‌ها برای بازی در نقش اپوزیسیون همچنان ادامه دارد و در تکاپو برای جمع‌آوری رأی و استفاده ابزاری از زنان حتی به چند تار موی برخی دختران جوان متوسل شده‌اند و در برنامه‌های انتخاباتی خود بی‌توجه به قانون حجاب در جامعه ایرانی- اسلامی از قانون‌شکنی دفاع می‌کنند.
بدیهی است حتی آن دختر و زن جوانی که گاهی اوقات چند تار مویش از روسری بیرون آمده هم دغدغه‌های اصلی و انتظاراتش از رئیس‌جمهور آینده کشور دفاع از بیرون گذاشتن موهایش نیست! همچنان‌که حتی قشر زنان نخبه و توانمندی که توانایی اداره یک وزارتخانه و قرار گرفتن در جایگاه وزارت را دارند، به دنبال سهم‌خواهی از هیئت دولت نیستند.
مطالبات جامعه زنان در حوزه‌هایی همچون بیمه زنان خانه‌دار، حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، حمایت از زنان شاغلی که می‌خواهند مادر شوند یا مادران شاغلی که فرزند کمتر از پنج سال دارند، دختران جوانی که به دلیل چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حال عبور از سن مناسب ازدواج هستند، زنان جوان مطلقه‌ای که کمتر از پنج سال تجربه زندگی مشترک دارند و حالا با جدایی از همسر و آسیب‌های بعد از طلاق آینده روشنی را پیش چشم خود نمی‌بینند، دختران جوانی که به دلیل تنگنا‌های اقتصادی از تحصیل و ورزش جا مانده‌اند، دختران تحصیلکرده‌ای که شغل مناسب در محیط کاری خوب و سالم پیدا نمی‌کنند و شاید ده‌ها و صد‌ها چالش در حوزه زنان وجود دارد که موجب شده تا سطح مطالبات‌شان بسیار بالاتر از موضوع چند تار موی بیرون گذاشته شده از روسری و بسیار پایین‌تر از حضور در جایگاه وزارت باشد!
زنان جامعه ما به این رشد اجتماعی رسیده‌اند که بدانند فارغ از جنسیت ما نیازمند وزرایی کارآمد و متعهد هستیم و بی‌تردید قرار گرفتن افراد شایسته در جایگاه‌های کلان مدیریتی همچون وزارت یا معاونت و... موجب خواهد شد تا تمامی چالش‌های جامعه برای تمام اقشار اعم از زن، مرد، پیر و جوان بنا بر اولویت‌های تعیین شده، یکی پس از دیگری حل و فصل شود.
وعده محقق نشده وزرای زن در کابینه دولت‌های قبلی از یک سو و بازبینی کارنامه عملکرد کاندیداها، موضوعاتی است که موجب شده وعده وزیر زن و دیگر وعده‌های توخالی برخی کاندیدا‌ها در فهرست مطالبات زنان از رئیس‌جمهور بعدی نگنجد. پس بهتر است کاندیدا‌های محترم در روز‌های باقی مانده تبلیغات و تا قبل از روز انتخابات در شیوه تبلیغی و وعده‌های‌شان تجدید نظر کنند. وعده‌هایی همچون تعداد وزرای زن در کابینه، سال‌ها پیش سوخته و دیگر نمی‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر