کد خبر: 1051649
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
طالبان سناريوي تصرف ولايت را اجرا مي‌كند و مقام‌هاي امريكايي نرفته، زمزمه برگشتن سر داده‌اند

هنوز امريكا به طور كامل از افغانستان خارج نشده، طالبان تصرف ولايت‌ها را شروع كرده است. در تولك، در ولايت غوز، طالبان كنترل اين شهرستان را در دست گرفت. طالبان همچنين ساختمان فرمانداري زارع در ولايت بلخ را هم تصرف كرد. انفجارهاي زنجيره‌اي هم ديروز نقاط مختلف كابل را به لرزه درآورد، طوري كه سناريوي بازگشت امریکا از همين حالا زمزمه مي‌شود. «رونالد مولتري» معاون وزارت دفاع امريكا اعلام كرد واشنگتن در حال بررسي گزينه احتمالي بازگشت به افغانستان است.
شهرستان‌هاي تولك استان غور و شهرستان زارع استان بلخ ديروز به دست طالبان افتاد. سقوط اين دو شهرستان، آخرين تحول در سلسله تحولاتي است كه از چند هفته قبل، همزمان با كليد خوردن خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان شروع شده است، عقب‌نشيني‌ای كه منتقدان آن را «خروج غيرمسئولانه» ناميده‌اند. عطامحمد دهقان‌پور، نماينده مردم غور در مجلس افغانستان روز شنبه اعلام كرد شبه‌نظاميان طالبان با حمله به شهرستان «تولك» كنترل مركز اين شهرستان را به دست گرفته‌اند. به گفته دهقان‌پور، در پي حمله سنگين طالبان به مركز شهرستان تولك، نيروهاي امنيتي پس از سه ساعت درگيري مجبور به عقب‌نشيني شدند و ساختمان فرمانداري و فرماندهي پليس به تصرف طالبان درآمده است. در درگيري‌هاي اين منطقه، ۲۰ نيروي امنيتي كشته و ۱۵تن ديگر زخمي شده‌اند. پيش از اين، دو شهرستان ديگر ولايت غور هم به دست گروه طالبان افتاده بود و به گفته مقام‌هاي ولايتي، در صورت ادامه بي‌توجهي دولت مركزي، بيشتر مناطق اين ولايت به ‌دست طالبان سقوط خواهد كرد. همچنين به گفته منابع امنيتي، افراد مسلح گروه طالبان ساختمان فرمانداري زارع در ايالت بلخ واقع در شمال افغانستان را هم تصرف كردند. طالبان نيز مي‌گويد كه ولسوالي زارع را تصرف كرده است. به گفته ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي گروه طالبان هنگام سقوط اين ولسوالي، تانك‌ها و تعداد زيادي از اسلحه سبك و سنگين و مهمات به دست افراد اين گروه افتاده است. كابل نيز ديروز شاهد انفجارهاي پي‌درپي بود. وزارت امور داخله افغانستان اعلام كرد كه چند انفجار پي‌‌درپي در غرب كابل منجر به هفت كشته و شش زخمي شده است. اين انفجارها بعد از ظهر شنبه در فاصله چند دقيقه‌اي در نواحي سيزدهم و ششم منطقه دشت برچي، منطقه شيعه‌نشين كابل رخ دادند. انفجار نخست در حد فاصل ايستگاه شفاخانه و ايستگاه سرپل دشت برچي رخ داده و دقايقي بعد انفجار دوم در نزديكي شفاخانه علي جناح به قوع پيوسته‌ است. طالبان البته مسئوليت انفجارهاي كابل را بر عهده نگرفته ولي ظن عمومي دولت افغانستان اين است كه طالبان در پس اين انفجارهاست.
امريكا نرفته برمي‌گردد
سقوط ولايت‌هاي مختلف و تشديد ناامني‌ها در افغانستان با برنامه امريكا براي خروج از افغانستان همزمان شده است. دولت امريكا مي‌گويد براي جنگ 13ساله در كشورهاي افغانستان و عراق نزديك يك‌تريليون و ۶۰۰ميليارد دلار هزينه كرده‌ و باید از اين دو كشور خارج شود. «ژنرال فرانك مك كنزي» فرمانده ستاد فرماندهي مركزي امريكا موسوم به سنتكام هفته قبل اعلام كرد امريكا حدود نيمي از روند خروجش از افغانستان را تكميل كرده و همچنان در حال انجام اين روند تا ضرب‌الاجل ۱۱سپتامبر به منظور خروج از اين كشور است، با اين حال تشديد ناآرامي‌ها و كوشش طالبان براي تصرف ولايت‌هاي مختلف، سناريوي تأمل‌برانگيز بازگشت مجدد نيروهاي امريكايي را پيش كشيده است. گلبدين حكمتيار از تعبير «خروج غيرمسئولانه» امريكايي‌ها استفاده كرده و گفته با اين وضعيت دولتي بر جاي مي‌ماند كه توان مقابله با شبه‌نظاميان طالبان را ندارد. او در مصاحبه با روزنامه ديلي تلگراف از دفترش در نزديك پارلمان افغانستان گفت: امريكايي‌ها با سرعت در حال خروج هستند و من مي‌توانم واژه غيرمسئولانه را هم به آن بيفزايم. آنها همچنين يك جنگ در آينده را پشت سر مي‌گذارند. جنگي كه اكنون طرفين درگير آن هستند، با سطوح بي‌سابقه‌اي شدت گرفته است و آنها صرفاً اين را براي افغان‌ها مي‌گذارند. همزمان رونالد مولتري، معاون وزارت دفاع امريكا در بخش اطلاعات و امنيت، روز جمعه (21 جوزا) در نشستي با اعضاي مجلس نمايندگان ايالات متحده، بررسي گزينه بازگشت احتمالي به افغانستان را تأييد كرد. در اين نشست مايك والتس، عضو كنگره امريكا و سرباز پيشين امريكا در افغانستان گفت: «احتمال بسيار قوي وجود دارد كه ما مجبور به برگشت شويم (به اين دليل) كه القاعده در حالت پيش‌روي طالبان، بار ديگر ظاهر شود و اينكه آنها ايالات متحده امريكا را مورد حمله قرار خواهند داد.» معاون وزير دفاع امريكا گفته‌ كه سازمان‌هاي اطلاعاتي فعاليت گروه‌هاي تروريستي و القاعده را زير نظر دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار