کد خبر: 1051124
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶

در پی هشدار گروه‌های مقاومت عراق به امریکا برای خروج از خاک کشورشان، امریکایی‌ها گزینه‌های حذف فیزیکی را در دستور کار قرار داده‌اند و آنگونه که یک نماینده پارلمان عراق گفته سفارت امریکا در بغداد فهرستی از اسامی فرماندهان حشدالشعبی و مقاومت را تهیه کرده تا آن‌ها را هدف قرار دهد.
تنش‌ها بین امریکا و گروه‌های مقاومت عراق در هفته‌های اخیر به بالا‌ترین سطح خود رسیده و امریکایی‌ها برای مقابله با نفوذ فزاینده مقاومت، همه گزینه‌ها را روی میز گذاشته‌اند. عبدالامیر تعیبان الدبی، نماینده فراکسیون پارلمانی «الصادقون» عراق روز سه شنبه در سخنانی از اقدام سفارت امریکا در بغداد در تهیه یک فهرست از فرماندهان سازمان حشدالشعبی و گروه‌های مقاومت برای هدف قرار دادن، خبر داد. به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی تأکید کرد: «سفارت امریکا در بغداد یک فهرست از اسامی فرماندهان حشدالشعبی و گروه‌های مقاومت را تهیه کرده است تا به ضرورت به گونه‌ای مورد هدف قرار گیرند. این هدف‌گیری گاه با پاکسازی و ترور آن‌ها صورت خواهد گرفت و گاه با بازداشت.» این نماینده عراقی افزود: «ایالات متحده امریکا از قدرت حشدالشعبی که مقابل طرح‌های ویرانگر آن در عراق ایستاده، می‌ترسد. سفارت امریکا به منبع مشکلات و بحران‌های عراق تبدیل شده است.» عباس الزیدی از اعضای فرماندهی حشدالشعبی در بغداد نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که برخی طرف‌های داخلی و خارجی علاوه بر اجرای طرح‌های رژیم صهیونیستی در تلاشند نقش حشدالشعبی را تضعف کنند و علیه آن جنگ راه اندازند و حتی مرجعیت دینی را به دلیل صدور فتوای جهاد کفایی هدف قرار دهند. سعد الکعبی، تحلیلگر سیاسی عراق نیز با هشدار درباره توطئه سیاسی دولت امریکا علیه سازمان حشدالشعبی گفته است: «واشنگتن برای اجرای این توطئه و ایجاد هرج و مرج در داخل عراق تلاش می‌کند. دولت امریکا به روش‌های مختلف و از طریق بازو‌های خود در داخل دولت عراق برای فروپاشی حشدالشعبی و متشنج کردن فضای داخلی عراق با استفاده از انتشار اخبار ساختگی و کذب تلاش می‌کند.»
امریکا از نفوذ گسترده گروه‌های مقاومت در ساختار‌های امنیتی و سیاسی عراق نگران است و تلاش می‌کند از همه ابزار‌های خود برای مقابله با این گروه‌ها استفاده کند. امریکا در دو سال گذشته علاوه بر حملات موشکی به پایگاه‌های حشدالشعبی در عراق، تلاش کرده با دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای، شکاف بین مردم و گروه‌های مقاومت را تشدید کند. در ماه‌های اخیر، دولت عراق همسو با برنامه‌های امریکا، تعدادی از فرماندهان مقاومت را دستگیر کرده است. در همین راستا، رسانه‌های عراقی دیروز از آزادی «قاسم مصلح» از فرماندهان ارشد حشدالشعبی و معروف به دشمن شماره یک داعش در الانبار، با حکم قضایی خبر دادند. به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، در این حکم قضایی اعلام شده که وی به دلیل نبود ادله کافی، از اتهامات وارده تبرئه شده است. قاسم مصلح، دو هفته پیش طی یک عملیات هلی‌برن با بالگرد‌های امریکایی و با مشارکت نیرو‌های «احمد ابورغیف» معاون اطلاعات وزارت کشور عراق و رئیس کمیته عالی تحقیق درباره پرونده‌های فساد کلان و جرایم فوق‌العاده، دستگیر شد؛ اقدامی که با جنجال زیادی در عراق همراه شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار