کد خبر: 1051116
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
هر چند بنا بود تا خرداد و اوایل تیر حدود ۱۴ میلیون جمعیت هدف که شامل افراد بالاتر از ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج است طبق اولویت‌بندی سند ملی واکسیناسیون علیه کرونا واکسینه شوند، اما بدعهدی کمپانی‌های خارجی در تحویل به موقع واکسن، روند واکسیناسیون را در کشورمان کند کرده‌است. با وجود این نهایی شدن مراحل کارآزمایی بالینی و تولید واکسن‌های وطنی کرونا همچون واکسن پاستور و کووایران برکت نگرانی‌ها را برای ادامه روند واکسیناسیون در کشور برطرف کرده‌است
زهرا چیذری

سرویس جامعه جوان آنلاین: هر چند بنا بود تا خرداد و اوایل تیر حدود ۱۴ میلیون جمعیت هدف که شامل افراد بالاتر از ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج است طبق اولویت‌بندی سند ملی واکسیناسیون علیه کرونا واکسینه شوند، اما بدعهدی کمپانی‌های خارجی در تحویل به موقع واکسن، روند واکسیناسیون را در کشورمان کند کرده‌است. با وجود این نهایی شدن مراحل کارآزمایی بالینی و تولید واکسن‌های وطنی کرونا همچون واکسن پاستور و کووایران برکت نگرانی‌ها را برای ادامه روند واکسیناسیون در کشور برطرف کرده‌است. حالا آنطور که وزیر کشور و رئیس قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر می‌دهد، بناست تا دو روز دیگر یعنی ۲۰ خرداد ماه وزارت بهداشت گزارش تأییدیه نهایی واکسن‌های ایرانی کرونا را صادر کند. سخنگوی دولت هم با اشاره به تأخیر در واردات ۳ میلیون دوز واکسن به کشور معتقد است با ورود واکسن‌های پاستور و برکت به نظام سلامت برنامه واکسیناسیون عمومی در کشور با پرشی اساسی مواجه خواهد شد.

تاخت و تاز کرونا در کشور همچنان ادامه دارد و پس از چند روز روند کاهشی در آمار مرگ و میر، میزان فوتی‌های ۲۴ ساعته کرونا در گزارش روز گذشته وزارت بهداشت افزایشی بود و از مرگ ۱۷۹ نفر حکایت داشت. این در حالی است که روز‌های قبلی با روند کاهشی مواجه بودیم و گزارش ۲۴ ساعته فوتی‌ها در روز دوشنبه ۱۲۰ مرگ بیماران کرونایی را ثبت کرده‌بود. همچنین در ۲۴ ساعت منتهی به روز سه شنبه، ۱۸ خرداد ماه، ۸ هزارو ۸۴۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که هزارو ۲۱۶ نفر از آن‌ها بستری شدند. این آمار در روز گذشته ۴ هزار و ۹۰۷ بود! از سوی دیگر موارد تک‌گیری از ویروس هندی و آفریقایی در استان تهران هم گزارش شده‌است. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۱۱۶ نفر و مجموع جانباختگان این بیماری به ۸۱ هزار و ۳۶۲ نفر رسیده‌است. این در حالی است که به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و رئیس قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال آمار فوتی‌های کرونا تا ۷۵ درصد کاهش می‌یابد.

۲۰ خرداد موعد صدور گزارش نهایی تأییدیه واکسن وطنی
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه وضعیت شیوع بیماری در همه استان‌ها به جز سه استان هرمزگان سیستان و بلوچستان و کرمان رو به بهبود است، افزود: «فضای کشور وضعیت خوبی است.» وزیر کشور در مورد واکسیناسیون کرونا گفت: «طبق برنامه‌ریزی، واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را قرار بوده ظرف یک ماه آینده انجام دهیم به‌رغم پیگیری‌ها واردات واکسن دارای یک کندی‌هایی بوده که وزارت بهداشت سخت پیگیر است. با وارد شدن این واکسن‌ها برنامه‌ریزی واکسیناسیون قطعاً انجام خواهد شد.»
وی تأکید کرد: «در کنار اینها، مقرر شده وزارت بهداشت تا ۲۰ خرداد گزارش نهایی تأییدیه واکسن داخلی را بدهند. اگر گزارش نهایی مبنی بر تأیید واکسن داخلی صادر شود، حتماً از روز‌های بعد از آن واکسیناسیون به صورت عمومی شروع می‌شود.»
وزیر کشور با تأکید بر اینکه امید ما به تولید داخل است، افزود: «ظرفیت‌سازی‌های بسیار خوبی شده و می‌توانیم ظرف چند ماه واکسیناسیون گروه‌های پرخطر به ویژه افرادی را که بالای ۶۰ سال دارند، به اتمام برسانیم که اگر در این کار موفق شویم حتماً خداوند لطف خواهد کرد و به کمک نیرو‌های وزارت بهداشت و بقیه دستگاه‌ها بیش از ۷۵ تا ۷۸ درصد فوتی‌های ما که در این سنین هستند، کاهش پیدا کند.»
وزیر کشور در مورد انتخابات هم تأکید کرد: «دستورالعمل ویژه‌ای در مورد انتخابات برای مردم، مجریان و ناظرین ارسال کردیم. همه شرایط برای اینکه یک انتخابات سالم، قانونی و کاملاً بهداشتی داشته باشیم، فراهم است.»

تأخیر در تأمین ۳ میلیون دوز واکسن
علی ربیعی، سخنگوی دولت هم درباره آخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا اینگونه توضیح داد: «مثل هفته‌های گذشته واکسیناسیون در جریان است و تا رسیدن به نقطه هدف، یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسن، این روند ادامه خواهد یافت. برنامه دولت واکسیناسیون ۱۳ الی ۱۵ میلیون نفر از طریق واردات بوده که با این وصف میزان فوتی‌های ناشی از کرونا به شدت کاهش خواهد یافت.»
ربیعی تأکید کرد: «با تمهیدات اندیشیده‌شده و اتخاذ استراتژی بموقع و بهنگام و آینده‌نگر مبنی بر توجه به تولید داخلی همراه با واردات، مطمئنیم تولید واکسن داخلی با تأیید سازمان‌های مرتبط به چرخه واکسیناسیون وارد خواهد شد و ایران جزو کشور‌های با واکسیناسیون بالا قرار خواهد گرفت و به امید خدا دو واکسن پاستور و برکت در آستانه ورود به نظام سلامت هستند.»
سخنگوی دولت با بیان اینکه براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار بود محموله‌ای شامل ۳ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود، اما ورود این محموله با تأخیر مواجه شد، ادامه داد: «تصمیم گرفته شد به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال تکمیل شود تا این گروه سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند. در حال حاضر تأمین و توزیع واکسن و روند واکسیناسیون در روز‌های اخیر و هفته‌های آتی معطوف به انجام دوز دوم واکسیناسیون افراد است و فعلاً واکسیناسیون سایر گروه‌های سنی به محض ورود واکسن مطابق برنامه انجام خواهد شد.»

بی‌تأثیری تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن
ربیعی از افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند، درخواست کرد تا قبل از دریافت پیامک یا اطلاعیه وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری کنند. وی تصریح کرد: «تأخیر چند روزه تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها حتی بیشتر، تأثیری در اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن نخواهد داشت. البته در همین دوران وزارت خارجه ما تبدیل به دیپلماسی سلامت شد و رئیس‌جمهور شخصاً با رؤسای جمهوری کشور‌های دارای واکسن مذاکره داشت و این بار نیز شاهد هستیم واردات واکسن برای دوز دوم با پیگیری‌های صورت گرفته انجام خواهد شد.»
برخی متخصصان همچون مینو محرز معتقدند می‌توان در صورت تأمین نشدن واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون دوز دوم، از واکسن‌های ایرانی همچون برکت استفاده کرد. به گفته وی مستندات علمی به وزارت بهداشت ارائه شده و حالا همه چشم انتظار تصمیم این وزارتخانه برای صدور مجوز اضطراری کووایران هستند؛ چراکه انگار چندان نمی‌توان به تأمین واکسن‌های خارجی چشم امید داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار