کد خبر: 1050809
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ضمن گلایه از عدم دعوت شهردار تهران در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون ۳۱ هزار و ۵۱۷ نفر در پایتخت به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: کرونا همچنان با شهر‌های مختلف کشور از جمله تهران در حال جولان است و روزانه تعداد زیادی قربانی این ویروس منحوس می‌شوند هر چند که شیب ابتلا به این بیماری نسبت به فروردین و اردیبهشت کاهشی بوده و به گفته مسؤولان و کارشناسان بهداشت و درمان از موج چهارم این بیماری عبور کرده‌ایم، ولی همچنان کرونا سبب از دست رفتن جان افراد می‌شود به طوری که به غیر از کسانی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند سایر افراد در معرض خطر هستند البته واکسیناسیون هم ماجرای خودش را ادارد چرا که بسیاری از افراد به اشتباه گمان می‌کنند بلافاصله پس از دریافت نخستین واکسن کرونا به صورت ۱۰۰ درصد در مقابل این ویروس ایمن شده‌اند در حالی که به گفته کارشناسان، این ویروس چند پس از دریافت دوز دوم حاصل خواهد شد.

طی روز‌های گذشته همزمان با تعطیلی‌ها هر چند ستاد مقابله با کرونا تمهیداتی را جهت کاهش سفر‌ها انجام داد و پلیس نیز جریمه‌ای برای این موضوع اتخاذ کرد، ولی گزارشات نشان می‌داد که همچنان برخی از مردم در این روز‌ها سفر‌هایی داشته‌اند در حالی احتمال بروز موج پنجم وجود دارد.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نیز اعلام کرده است در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۲ بیمار کووید ـ ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموعه جانباختگان این بیماری به ۸۱ هزار و ۶۳ نفر رسیده است البته تا کنون ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به بیش از ۴ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۵۷۹ دوز رسیده است. همچنین از ۱۵ تا ۱۶ خرداد بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی ۵ هزار و ۶۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ـ‌۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۰۲۷ نفر آن‌ها بستری شده‌اند و مجموع بیماران کووید ـ ۱۹ در سراسر ایران تا کنون به ۲ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۳۶۳ نفر رسیده است که تقریباً بر اساس آنچه که مسؤولان اعلام کرده‌اند حدود نیمی از مبتلایان و متوفیان مربوط به پایتخت با جمعیت بیش از ۲ میلیون نفر بوده است

کلانشهر تهران به دلیل رفت و آمد زیاد مسافران جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا است و پیشگیری از این بیماری در تهران می‌تواند در کاهش آمار مبتلایان و متوفیان در سراسر کشور نیز بسیار تأثیرگذار باشد. بر همین اساس درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله آخرین وضعیت کرونا در پایتخت، آمار فوتی‌ها و مبتلایان، همچنین وضعیت تدفین متوفیان در بهشت‌زهرا (س)، واکسیناسیون کرونا در پایتخت، راه‌اندازی و احداث سه آرامستان جدید، سرانجام واکسیناسیون تاکسیرانان و سند تدوین سلامت در پایتخت با ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به بحث و گفتگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

آخرین وضعیت کرونا در پایتخت چگونه است و آمار فوتی‌های ناشی از این ویروس منحوس به چند نفر در طول روز رسیده است؟

آمار فوتی‌های تهران به ۵۳ نفر در روز رسید

متأسفانه برخی وضعیت کرونایی برایشان عادی شده در حالی که کرونا همچنان وجود دارد و قربانی می‌گیرد روز جمعه گذشته فقط ۵۳ نفر شامل ۳۰ نفر و ۲۳ زن در پایتخت به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند و هر چند که نسبت به ماه‌های پیش آمار کاهش یافته، ولی همچنان تعداد زیادی در بیمارستان‌ها بستری هستند و آمار قربانیان نیز حکایت از وجود این بیماری دارد.

فوت بیش از ۳۱ هزار و ۵۱۷ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون

به طور کلی از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بیش از ۳۱ هزار و ۵۱۷ نفر جان خود را به دلیل کرونا از دست داده‌اند که ۱۸ هزار و ۹۵۹ نفر آن‌ها مرد و ۱۲ هزار و ۵۵۸ نفرشان زن هستند. همچنین ۹ هزار نفر از این افراد در خارج از بهشت‌زهرا (س) تدفین شده‌اند؛ بنابراین آمار‌ها مؤید این موضوع است که کووید ـ ۱۹ همچنان در پایتخت فعال است و روزانه موارد جدید ابتلا و فوتی در تهران ثبت می‌شود.

بیشترین موارد ابتلا و فوتی‌ها خانوادگی بوده است

وضعیت مبتلایان و علت ابتلای آن‌ها بر اساس بررسی‌ها بیشتر به چه صورت بوده است؟

بر اساس آماری که به دست ما رسیده پس از فروردین تا کنون بیشترین آمار فوتی‌ها و مبتلایان خانوادگی بوده است و این نشان می‌دهد که برگزاری دورهمی‌ها در فضای سربسته چقدر خطرآفرین است و می‌تواند انتقال و شیوع کرونا را به همراه داشته باشد. بنابر این به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم حتی‌المقدور از انجام دورهمی‌ها به ویژه در فضای سربسته به شدت پرهیز کنند و رفت و آمد‌های خود را در فضای باز انجام دهند تا از این طریق بتوان از انتقال کرونا جلوگیری کرد. همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک همچنان علیرغم کاهش آمار‌ها ضروری و حائز اهمیت است و خانواده‌ها نباید نسبت به این موضوع غفلت کنند.

از شهروندان درخواست دارم که اگر نتیجه تست کرونایشان مثبت می‌شود حتی اگر حالشان مساعد است و به نوعی ناقل بی‌علامت محسوب می‌شوند نسبت به قرنطینه خودشان و خانواده‌اشان اهتمام داشته باشند از حضور در حمل و نقل عمومی بپرهیزند تا با این اقدام مؤثر در پیشگیری از کرونا نقش مهمی را ایفا کنند.

وضعیت واکسیناسیون کرونا در پایتخت/ توصیه‌ای به افراد و اکسن زده

چند نفر در تهران تا کنون واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند؟

من از این موضوع اطلاع چندانی ندارم و باید آمار دقیق را از وزارت بهداشت دریافت کنید، ولی نکته حائز اهمیت این بوده که افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند غالبا گمان می‌کنند از فردای دریافت و اکسن می‌توانند زندگی عادی را انجام دهند در حالی که به گفته کارشناسان بهداشت و درمان چند روز پس از دریافت دوز دوم واکسن ایمنی حاصل می‌شود و بنابراین افرادی که واکسن زده‌اند باید حتماً پروتکل‌ها را رعایت و همچنان نسبت به استفاده از ماسک اهتمام داشته باشند همچنین ناگفته نماند که واکسن‌ها ایمنی ۸۰ تا ۹۲ و یا ۹۵ درصدی ایجاد می‌کند بنابراین، این افراد باید هوشیار باشند و نسبت به خطرناک کرونا غفلت نداشته باشند.

هشدار در مورد خطر بروز موج پنجم کرونا

به گفته کارشناسان و فعالان حوزه بهداشت و درمان از موج چهارم کرونا عبور کرده‌ایم، ولی برخی معتقدند که موج پنجم احتمال بروز آن بسیار زیاد است نظر شما در این زمینه چیست و چه تمهیداتی باید اتخاذ شود؟

ببینید به هر حال کرونا به طور کامل مهار نشده است و همه تلاش کرده‌اند که اقداماتی جهت مقابله با این ویروس انجام دهند فعالیت‌ها در سطح جامعه به صورت عادی در حال انجام است و هر چند پیک چهارم فروکش کرده، ولی باید از میهمانی‌های بزرگ به ویژه در فضای سربسته و عمومی جلوگیری شود و همه افراد استفاده از ماسک را فراموش نکنند. بنابر این احتمال بروز موج پنجم کرونا وجود دارد و تا انجام واکسیناسیون عمومی در وسعت زیاد این موج‌ها همچنان در حال رفت و آمد است و نه تنها مسؤولان بلکه مردم در پیشگیری از این موج‌ها بسیار می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

سرانجام ساخت آرامستان جدید در پایتخت

ساخت آرامستان‌های جدید در تهران به کجا رسید وضعیت تدفین در بهشت‌زهرا (س) در حال حاضر به چه صورت است؟

سازمان بهشت‌زهرا (س) همزمان با شیوع کرونا اقدامات بسیاری جهت تکریم متوفیان کرونا انجام داد و تغسیل و تدفین این افراد علیرغم اینکه در بسیاری از کشور‌های پیشرفته با مشکل مواجه شد این موضوع در تهران با برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفت و همکاران ما در بهشت‌زهرا (س) از خودگذشتگی‌های زیادی انجام دادند علیرغم اینکه جان آن‌ها در خطر بود، ولی پروتکل‌ها به صورت کامل اجرایی شد و خوشبختانه و واکسیناسیون همه این افراد در سازمان بهشت‌زهرا (س) انجام گرفته است و اکنون دغدغه‌های در این زمینه نداریم برای ساخت آرامستان‌های جدید هم هنوز به نتیجه جدید نرسیده‌ایم اغلب زمین‌ها متعلق به اشخاص است یا منابع طبیعی بنابراین از آنجایی که زمین‌ها متعلق به شهرداری تهران نیست باید تملک و توافقات با سایر سازمان‌ها حاصل شود بنابراین هنوز تکلیف مشخص نیست.

سه آرامستان برای تهران پیش‌بینی شده که یکی در شرق و دیگری در شمال شرق و آرامستان سوم در غرب تهران است که این سه نقطه به صورت مناسب در نظر گرفته شده و علیرغم این سه آرامستان، آرامستان‌های قدیمی ماند ابن‌بابویه و دولاب هم برای استفاده عمومی بهسازی شده و در حال به مکان تاریخی و فرهنگی و گردشگری تبدیل شود.

واکسیناسیون کارکنان شهرداری بر اساس اولویت‌های وزارت بهداشت

ادامه واکسیناسیون در شهردار تهران به کجا رسید و در حال حاضر کدام دسته از افراد در شهرداری پایتخت واکسیناسیون آن‌ها صورت گرفته است؟

به جزء پاکبان‌ها و کارکنان سازمان بهشت‌زهرا (س) بقیه کارکنان و نیرو‌های شهرداری بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت از سند ملی واکسیناسیون همچنین بر اساس رده سنی واکسن کرونا دریافت خواهند کرد و اولویت دیگری در این زمینه لحاظ نشده است. کارکنان شهرداری مشابه سایر مردم عادی واکسن دریافت خواهند کرد تا البته ما برای برخی از افراد از جمله تاکسیرانان و رانندگان اتوبوس رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم.

کرونا در کمین حدود ۱۰۰ هزار راننده تاکسی/ نامه‌نگاری‌هایی که بی‌پاسخ ماند

تعدادی زیادی از تاکسیرانان پایتخت تا کنون مبتلا به کرونا شده و یا جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند چرا شهرداری اقدام مؤثری جهت دریافت واکسن برای این افراد انجام نداده است؟ موج انتقادات در حوزه شهری در این راستا بسیار زیاد است و تاکسیرانان درخواست مطالبه واکسن را از مدیران شهری دارند چه برنامه‌های جدیدی در این راستا صورت گرفته است؟

هر شهردار تهران در شورای شهر یا معاونت حمل و نقل شهرداری برای دریافت واکسیناسون تاکسیرانان رایزنی‌هایی کرده‌ایم نامه» گاری‌هایی با ستاد کرونا و زارت بهداشت انجام داده‌ایم که پیشرفت چندانی نداشته است به هر حال آن‌ها می‌گویند محدودیت ذخایر واکسن دارند و تا واکسن به اندازه کافی نباشد نمی‌توان جهت واکسیناسیون رانندگان تاکسی اقدام کرد واکسن‌های ایرانی هم به صورت انبوه تولید نشده که اگر این واکسن‌ها به دست‌مان برسد برای استفاده از آن‌ها بهره‌مند خواهیم شد که امیدواریم گشایشی حاصل شود و همه بتوانند از واکسن کرونا استفاده کنند متأسفانه رانندگان تاکسی جزو اولویت‌هایی بودند که با برنامه واکسیناسیون فراموش شدند و مشابه افراد عادی در نظر گرفته شدند. بیش از ۲۴۰ راننده تاکسی به دلیل کرونا تا کنون فوت شده و ما ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار آن‌ها تلاش می‌کنیم اقداماتی جهت حمایت از آن‌ها انجام دهیم.

تهران حدود ۱۰۰ هزار راننده تاکسی دارد که کرونا در کمین آن‌ها است و امیدواریم هر چه سریع‌تر واکسیناسیون آن‌ها انجام شود.

انتقاد از نبود حناچی در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا

بسیاری از منتقدان حوزه شهری معتقدند که شهردار تهران نتوانسته مطالبات را به درستی از ستاد ملی مقابله با کرونا و یا وزارت بهداشت داشته باشد نظر شما در این زمینه چیست؟

به هر حال شهردار تهران در ستاد ملی مقابله با کرونا نیست و حضور ندارد نماینده‌ای از شورای شهر تهران و یا حتی سازمان نظام پزشکی تهران هم در ستاد ملی مقابله با کرونا نیستند ما انتظار داشتیم حداقل شهردار و رئیس سازمان نظام پزشکی تهران در این ستاد باشند که این موضوع می‌توانست در اولویت‌بندی‌ها در ستاد کرونا بسیار مؤثر باشد.

اخیراً شما اعلام کردید که سند سلامت تهران تدوین آن در حال نهایی شدن است آیا این موضوع در شورای پنجم محقق خواهد شد؟

تمام تلاش‌مان این است که تدوین سند سلامت در تهران تا قبل از شورای ششم و در شورای پنجم نهایی شود پیش بینی ما برای سرانجام رسیدن این قضیه تا مرداد بوده است در این سند به صورت ویژه به موضوع سلامت شهر و شهروندان توجه شده و پرسشنامه و مصاحبه‌هایی هم با مردم تهران صورت گرفته است قرار بود این سند زودتر این‌ها تصویب نهایی شود، ولی به هر حال شیوع ویروس کرونا برنامه‌ها را با تأخیر همراه کرد که موضوع سند سلامت نیز از این قضیه مستثنی نبوده است. با این حال که تلاش‌مان را می‌کنیم سند سلامت در شورای پنجم نهایی شود، ولی اگر هم به نتیجه نرسید امیدوارم اعضای شورای ششم نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار