کد خبر: 1050205
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹

بنابر گزارش یک شبکه خبری آلمانی، رئیس‌جمهور اسبق امریکا در زمان تصدی قدرت، به وسیله ارتباطاتی که کشورش با دانمارک دارد از شماری از مقامات اروپایی از جمله صدراعظم آلمان جاسوسی کرده است.
جاسوسی واشنگتن از متحدان خود نخستین بار در سال ۲۰۱۳ انجام شد. گزارش یک شنبه شب «دویچه‌وله» حاکی از این است که رشته جاسوسی امریکا از متحدانش سر درازی دارد و آژانس امنیت ملی این کشور در دوران باراک اوباما با سوءاستفاده از شراکتش با سازمان اطلاعات خارجی دانمارک از مقام‌های ارشد اروپایی جاسوسی کرده است. در میان افرادی که هدف جاسوسی قرار گرفته‌اند نام آنگلا مرکل، صدراعظم و فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور کنونی آلمان که پیش‌تر وزیر امور خارجه این کشور بود، به چشم می‌خورد. شبکه دولتی دی. آر دانمارک با اتکا به اطلاعاتی که از ۹ منبع آگاه به دست آورد، اعلام کرد که این یافته‌ها نتیجه یک تحقیقات داخلی در سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک از سال ۲۰۱۵ است که نقش آژانس امنیت ملی امریکا در شراکت با دانمارک را مورد بررسی قرار داده‌اند.
این گزارش موسوم به دانهامر، به کمک چهار مأمور سازمان جاسوسی دانمارک به سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ مربوط می‌شود و در پی افشاگری ادوارد اسنودن، کارمند پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا درباره عملکرد این سازمان آماده شده است. آن‌ها در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسیدند که سازمان امنیت ملی امریکا در سایه توافق و با اطلاع دانمارک از طریق کابل‌های اینترنت زیردریایی به سیستم‌های شنود دانمارک دسترسی داشته است و از کابل‌های اطلاعاتی دانمارک برای جاسوسی از مقام‌های ارشد سوئد، نروژ، فرانسه و آلمان استفاده کرده است. این در حالی است که نه مرکل و نه اشتاین مایر هیچ اطلاعی از عملیات جاسوسی نداشته‌اند.
کلمنت بون، وزیر امور اروپای فرانسه در این مورد به رادیو فرانس اینفو گفت: «بسیار جدی است، باید ببینیم آیا شرکای ما در اتحادیه اروپا، دانمارکی‌ها، در همکاری با سرویس‌های امریکایی مرتکب خطا شده‌اند. در صورتی که مشخص شود امریکا از رهبران اتحادیه اروپا جاسوسی می‌کرده، این مسئله بسیار جدی خواهد بود.» پیتر هالتکویست، وزیر دفاع سوئد نیز خواستار افشای اطلاعات کامل درباره این مسائل شده است. وزیر دفاع نروژ نیز تصریح کرد که این ادعا‌ها را جدی می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار