کد خبر: 1050095
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: آورد رودخانه‌ها به سدها در استان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

محمد علایی در هفتاد و سومین جلسه شورای شهر مشهد که با حضور رئیس شورا، منتخبان مردم، مدیرکل بحران استانداری، معاون مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد به بررسی اثرات خشکسالی بر کشاورزان و شنیدن صحبت ها و مشکلات این قشر زحمتکش از زبان نمایندگان پرداخت و اظهار کرد: از  اول مهر ماه سال ۹۹ تا نهم خرداد ماه سال جاری میزان بارندگی در استان ۹۶ میلی متر بوده است. سال گذشته این آمار تا به امروز ۲۷۱ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه «میانگین ۵۰ ساله آبی ۱۷۶ میلی متر بوده است»، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد و نسبت به دراز مدت ۴۶ درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی آورد رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته، ادامه داد: سال گذشته  ۷۷ درصد سدهای استان پر از آب بوده یعنی یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون مترمکعب آب در سد های استان ذخیره بوده که این آمار در سال جاری به ۶۲۱ میلیون مترمکعب یا ۳۹ درصد رسیده است.

علایی بیان کرد: ۸۵ درصد از آب مصرفی در استان در حوزه کشاورزی، ۱۰ درصد در حوزه شرب، بهداشت شهری و روستایی و ۵ درصد در حوزه خدمات و صنعت مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین آبی که در دنیا از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود حدود ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد آب مورد نیاز از آب سطحی تامین می‌شود، عنوان کرد: در کشور ما ۶۵ درصد آب از آب‌های زیرزمینی و ۳۵ درصد آب سطحی و در استان ۸۵ درصد آب زیرزمینی و ۱۵ درصد آب سطحی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: در خشکسالی‌ها ۹۵ درصد آب زیرزمینی و ۵ درصد از آب سطحی استفاده می‌شود که شرایط آسیب پذیر در مقابل خشکسالی نشان می‌دهد.

علایی با اشاره به اینکه «در منطقه‌ای به شدت آسیب‌پذیر از لحاظ بارش هستیم»، ادامه داد: از گذشته به بحران خشکسالی اهمیت بسزایی می‌دادند و برای رفع آن تلاش می‌کردند در صورتی که امروزه ما تمرکز خود را بر توسعه ایران مرکزی قرار دادیم که اشتباه است.

وی با بیان اینکه «۵۲ درصد جمعیت استان در مشهد ساکن هستند»، اظهار کرد: توسعه بی‌برنامه این کلان شهر اتفاق ناخوشایندی است که باید اصلاح شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که گریبان گیر ما است تبدیل سطح اراضی کشاورزی از زراعت به باغ است که آسیب‌پذیری بسیاری به همراه دارد.

علایی با اشاره به اینکه «امسال سطح میزان بارش یک سوم میانگین دراز مدت است»، گفت: خوشبختانه جز تنها استان‌هایی هستیم که تنش آبی به بدنه اجتماع منتقل نشده است که جز با تصمیم‌گیری صحیح در حوزه آب این اتفاق رقم نمی‌خورد.

وی ادامه‌ داد: برای مشهد تا پایان سال ۱۴۰۱ مشکل کم آبی نداریم زیرا ذخیره سد دوستی به اندازه کافی است اما در سال‌های بعد با مشکل رو به رو خواهیم شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار