کد خبر: 1050079
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
ایسنا/خوزستان یک پیشکسوت فوتبال خوزستان با بیان اینکه دستمزد برخی فوتبالیست‌ها از بودجه یک شهر بیشتر است، گفت: مردم حق دارند از این بابت ناراحت باشند، زیرا پول‌هایی که در فوتبال رد و بدل می‌شود، یک روند "آسیب‌پذیر، غیرمنطقی و غیرقانونی" ایجاد کرده که باید اصلاح شود.
احمد تاجمیری‌دشتکی در گفتگو با ایسنا در ابتدا با گله‌مندی از عدم استفاده از پیشکسوتان در ورزش، اظهارکرد: مسوولان ارشد کشور می‌گویند از بازیکنان قدیمی استفاده شود، اما آن‌هایی که کار اجرایی را در ورزش در اختیار دارند، پنبه در گوش گذاشته‌اند. پیشکسوت فقط یک نام زیبا را به همراه دارد. آقایان زمانی یاد پیشکسوت می‌افتند که هواداران زیر تابوت او را گرفته‌اند. حیف است پیشکسوتان بسیار گران‌بهایی در خوزستان خانه‌نشین مانده‌اند و من هم یکی از همین‌ها هستم. البته هیچ وقت برای خانه‌نشینی تاسف نمی‌خورم، بلکه تاسفم بیشتر برای فوتبال است. این فوتبال از نظر ساختاری هم مشکل دارد و نمی‌دانم چه کسی یا کسانی باید این مشکلات را مرتفع کنند. سال‌ها است که شعار می‌دهیم و هیچ کاری هم انجام نمی‌دهیم و تنها شاهد عقب‌ماندگی فوتبال هستیم.

نباید عقاید شخصی عده‌ای باعث هدر رفتن استعداد‌ها شود

وی درباره فوتبال خوزستان گفت: فوتبال استان حتی در حالت ضعف نیز پویایی خودش را دارد. شرایط فوتبال خوزستان با همه استان‌های دیگر متفاوت است. البته باید متولیان ورزش بتوانند بار دیگر پای سازمان‌ها، ادارات و کارخانه‌های صاحب امکانات را به فوتبال باز کنند تا با سرمایه‌گذاری هر چند اندک به تربیت و آموزش جوانانی که در کوچه و خیابان و زمین‌های نامناسب محلات مشغول کار هستند، بپردازند. به هر حال به نظر من راه صحیح‌تری برای آموزش مربیان و تربیت چند مربی نخبه و عاشق فوتبال پیدا می‌شود و می‌توانیم پله‌های ترقی بازیکنان جوان‌مان را از تیم‌های پایه به بزرگسالان باز کنیم تا در هر سال ده‌ها جوان با استعدادمان حق‌شان پایمال و لگدکوب نشود. البته در این شرایط پیشنهادی هم دارم؛ ما در هیات فوتبال و در باشگاه‌های بزرگ باید سازمان‌های خاصی برای تحت پوشش قرار دادن این جوانان به وجود بیاوریم. ما باید کار گروهی و حرکت کردن در یک سیستم با هدف مشخص را یاد بگیریم تا عقاید شخصی و کوتاه‌بینی عده‌ای موجب هدر رفتن این استعداد‌ها نشود. بسیاری از باشگاه‌های ما امکانات سخت‌افزاری لازم جهت ایجاد آکادمی‌های فوتبال را دارند.

باشگاه‌ها می‌توانند مراکز تربیت بازیکن را تشکیل دهند

این پیشکسوت فوتبال افزود: باشگاه‌ها با استفاده از مربیان مجرب و تحصیلکرده که با علم و روش آموزش به خوبی آشنا هستند، می‌توانند مراکز تربیت بازیکن را تشکیل داده و به طور کلاسیک و برنامه‌ریزی شده آینده این جوانان و فوتبال خوزستان را در صورتی که به طور صحیح و اصولی اداره شود و پایگاه‌های بازیکن‌سازی نیز فعال شوند، در زمانی بسیار کوتاه بسازند و نه تنها باشگاه‌های خودمان را از بازیکن بی‌نیاز می‌کنیم، بلکه همانند سال‌های دورتر، شهر‌ها و استان‌های دیگر را هم از ورود بازیکن خارجی بی‌نیاز کرده و تیم‌های ملی در رده‌های مختلف سنی در اختیار بازیکنان خوزستانی قرار گرفته می‌شود. این را هم باید در نظر گرفت که خوزستان در هر شرایطی یک قطب قابل انکار در بازیکن‌سازی فوتبال کشور به حساب می‌آید.

باشگاه‌های ما از نظر فرهنگی عقب هستند

وی با بیان اینکه قطعا باید قبول کرد که باشگاه‌های ما به لحاظ فرهنگی عقب هستند، ادامه داد: ما در این زمینه معضلات بسیار زیادی داریم و همان طور که می‌دانید، امروزه تماشاگران به عنوان یک حامی در فوتبال دنیا مطرح هستند و این حمایت می‌تواند معنوی یا به صورت مادی از باشگاه‌ها باشد. امروزه در جهان نسبت به تماشاگران چنین دیدگاهی وجود دارد، در حالی که در کشور ما خیلی از مدیران به خاطر اینکه هوادار درست کنند به خیلی‌ها حقوق و پول پرداخت می‌کنند و چنین رفتار‌هایی خلاف آن چیزی است که در تمام دنیا وجود دارد. پس تا حدودی مدیریت غلط در فوتبال هم به این موضوع دامن زده است.

رغبت رسانه‌ها به نشان دادن پرخاشگری در ورزش

تاجمیری‌دشتکی افزود: یکی از دلایل اشاعه پرخاشگری در ورزش، رغبت و توجهی است که رسانه‌ها به آن نشان می‌دهند و اگر صفحات روزنامه‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی را تماشا کنید به این موضوع پی می‌برید. اگر رسانه‌ها به رفتار‌های پرخاشگرانه و دعوا‌هایی که در فوتبال وجود دارد، رغبت نشان ندهند قطعا این نوع رفتار‌ها در ورزشگاه‌های ما اشاعه پیدا نخواهد کرد. البته ما به خوبی درک می‌کنیم که این گونه مباحث به خوبی مخاطب جذب می‌کند، ولی مخاطب عام نیز یک لایه طبیعی است و انتظار می‌رود که رسانه‌های ما آن‌ها را تربیت کنند، نه اینکه خوراک بد به آن‌ها بدهند. رسانه‌ها می‌توانند در برگرداندن این فضا و بهینه کردن آن نقش بسزایی داشته باشند. در حال حاضر خیلی از کشور‌های اروپایی با بحران اقتصادی رو به رو هستند و در چنین شرایطی ما می‌توانیم فاصله فوتبال ایران به خصوص در رده‌های لیگ دسته اول و دوم را با آن‌ها کم کنیم.

وی عنوان کرد: اگر فوتبال را یک خانوار بدانیم، در بیشتر موارد این خانواده‌ها با یکدیگر تفاهم ندارند و اکنون نیز در خانواده بازیکنان، خانواده مربیان، خانواده مدیران و حتی خانواده مطبوعات، اختلاف‌ها بالا گرفته است که می‌دانید چرا؟ چون همه ما در حال حاضر نه به ساختن فوتبال، بلکه به منافع شخصی‌مان نگاه می‌کنیم و کاری به توسعه فوتبال نداریم و تنها به کسب درآمد بیشتر می‌اندیشیم.

"هویت، انضباط و ابعاد فرهنگی" در ورزش وجود ندارد

بازیکن دهه ۶۰ فوتبال خوزستان بیان کرد: درباره فرهنگ هواداران فوتبال و مشکلات آن عقیده دارم به طور کلی ورزش ما درگیر مشکلات مدیریتی و ضعف در مدیریت کلان و پایه است. "هویت، انضباط و ابعاد فرهنگی" که باید در ورزش باشد، وجود ندارد. متاسفانه ورزش ما در نتیجه‌گیری خلاصه شده است. وقتی در نتیجه‌گیری تیم‌ها خلل ایجاد می‌شود، عوامل مختلفی از فدراسیون گرفته تا باشگاه‌ها را به حاشیه می‌برند. به نظر من اگر ورزش به بخش خصوصی واگذار شود، بخش خصوصی نیز راهکار اخلاقی، ورزشی و اقتصادی بهتر شدن وضعیت ورزش را پیدا می‌کند. همان گونه که امروز در دنیای حرفه‌ای ورزشی شکل گرفته است. در کشور‌هایی مانند کانادا، استرالیا و کشور‌های اروپای غربی که ورزش در اختیار بخش خصوصی است، شاهدیم که فرهنگ سالم‌تری بر این رشته حاکم است.

فوتبال ما نزد افکار عمومی شرایط خوبی ندارد

وی با بیان اینکه فوتبال ما نزد افکار عمومی شرایط خوبی ندارد، گفت: برای اینکه از واقعیت‌ها و تفاوت‌های فوتبال ایران، با فوتبال روز دنیا حرف بزنیم، می‌توان چند سوال ساده مطرح کرد و اینکه کدام باشگاه ایرانی در بورس کشورمان قرار دارد و کدام باشگاه به صورت منظم و شفاف، همه ساله گزارش حسابرسی خود را منتشر می‌کند؟ بعد از انجام حسابرسی نیز مجامع کدام باشگاه‌ها تشکیل شده و عملکرد هیات مدیره و مدیرعامل را مورد نقد و تحلیل قرار می‌دهد؟ در این زمینه نیز مجمع، به عنوان مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در هر مجموعه، باید بر اساس عملکرد مدیریتی و گزارش حسابرسی، میزان سود و زیان اقتصادی را بررسی کند و سپس برای آن تصمیم بگیرد و در صورت مشکل و ایراد، فکری برای جلوگیری از ادامه این روند داشته باشد.

دستمزد برخی فوتبالیست‌ها از بودجه یک شهر بیشتر است

تاجمیری‌دشتکی با اشاره به بالا بودن دستمزد برخی بازیکنان، عنوان کرد: دستمزد برخی بازیکنان از بودجه یک شهر نیز بیشتر است و مردم حق دارند از پول‌هایی که به بازیکنان پرداخت می‌شود، ناراحت باشند. باید بگویم گاهی پولی که به یک بازیکن داده می‌شود، از بودجه یک شهر است، در صورتی که طبق قانون همه مردم باید از امتیاز مساوی برای استفاده از امکانات دولتی بهره‌مند باشند. پول‌هایی که در فوتبال رد و بدل می‌شود، یک روندآسیب‌پذیر، غیرمنطقی و غیرقانونی ایجاد کرده که باید اصلاح شود. درست است که هنوز دولت پول باشگاه‌ها را می‌دهد، ولی باید این هزینه‌ها اولویت‌بندی شوند.

فولاد سهمیه بگیرد، بازهم فوتبال استان بدون مشکل نیست

وی در ادامه نیز فوتبال خوزستان را معدن استعداد دانست و گفت:، ولی از استعداد‌های آن استفاده لازم نمی‌شود و باید ببینیم ایراد کار کجا است. مشکل اصلی این است که یا استعدادیاب نداریم یا اینکه اگر باشد، ناچیز است. بهترین گزینه این است که بازیکنان پس از رسیدن به مرز بازنشستگی به عنوان استعدادیاب جذب شوند. البته همان طوری که تاکید دارم ما استعداد‌های فراوان داریم، اما بسیاری از این استعداد‌ها به علت بی‌توجهی هرز رفته‌اند و می‌روند. به نظر من نبود یک برنامه بلندمدت و استراتژی و نداشتن یک چشم‌انداز برای کسانی که فوتبال ما را هدایت می‌کنند، باعث افت فوتبال استان شده است. در این خصوص نباید یک باشگاه را مدنظر قرار دهیم، زیرا مثلا اگر فولاد یا استقلال خوزستان هر سال قهرمان ایران می‌شدند یا سهمیه آسیا می‌گرفتند، باز هم نمی‌توانستیم بگوییم که فوتبال خوزستان مشکلی ندارد.

جای خالی تفکر در فوتبال خوزستان احساس می‌شود

این پیشکسوت فوتبال افزود: در هر صورت مشکل فوتبال استان سر جای خودش است و حتی اگر باشگاهی باتوجه به توانایی مالی و امکاناتی که ایجاد کرده تا اندازه‌ای شکل خود را آراسته کرده و به سطح خوبی رسیده باشد، اما جای خالی تفکرات و نگاه به این‌که ما از فوتبال چه می‌خواهیم، احساس می‌شود. اگر یک برنامه استراتژی بلندمدت نداشته باشیم و اگر ندانیم که کجا هستیم و می‌خواهیم کجا باشیم، ممکن است به شکل آسانسوری، بالا و پایین شویم. باید دید که چرا ارتباط مستقیمی میان پول و موقعیت باشگاه‌ها وجود دارد و عملکرد باشگاه‌هایی، چون رئال‌مادرید، بارسلونا، منچستر و بقیه چگونه است و افتخارات آن‌ها با درآمدی که به دست می‌آورند تا چه میزان تنگاتنگ است؟ در فوتبال ما درآمدی وجود ندارد و تنها بودجه‌ای تعیین شده و در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

چشم‌ها را روی ارزش واقعی فوتبالیست‌های جوان خوزستانی بسته‌ایم

وی بیان کرد: طبیعی است که زیرساخت‌های توسعه در هر زمینه‌ای، تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است، اما باید بررسی کرد که در فوتبال نیروی انسانی کیست؟ مدیر، بازیکن، خبرنگار، همه باید متخصص باشند. اگر بخواهیم به صورت اختصاصی به مشکلات فوتبال خوزستان بپردازیم با یکسری مشکلات اجتماعی رو به رو می‌شویم. به نظر من چشم‌هایمان را روی واقعیت و ارزش واقعی فوتبالیست‌های جوان خوزستانی بسته‌ایم و متاسفانه سرزمینی که از آن طلای سیاه استخراج می‌شود، مردمانش در فقر و محرومیت به سر می‌برند و کمترین امکانات را در اختیار دارند چرا شهری که صد‌ها چاه نفت در دلش دارد، تیم‌هایش با نبود بودجه یکی‌یکی منحل شده یا می‌شوند و هیچ کس هم به فریاد آن‌ها نمی‌رسد؟ مواردی که به آن‌ها اشاره داشتم، فقط گوشه‌ای از شرایط حاکم بر فوتبال ما و کاستی‌های آن است، اما همه این نشانه‌ها فقط و فقط معلول بوده و نیاز به یک معاینه و بررسی جامع برای کشف علت‌های واقعی است.

در خوزستان به جای سازندگی، بازیکن وارد می‌کنند

تاجمیری‌دشتکی درباره اینکه چرا خوزستان چندان بازیکنی در تیم‌ملی ندارد نیز گفت: خوزستان بزرگترین تغذیه‌کننده فوتبال ایران و مهد فوتبال است و همیشه ۸ یا ۹ نفر از بازیکنان که در ترکیب تیم‌ملی قرار می‌گرفتند، خوزستانی بودند، اما حالا چه شده است که به ندرت ۲ بازیکن در تیم‌ملی دارد که آن هم از باشگاه‌های تهرانی به پیراهن تیم‌ملی می‌رسند. هیچ کسی ریشه‌یابی نکرد که چرا دیگر خوزستان در فوتبال پایه، قطب اصلی نیست و در خوزستان همه می‌روند به جای سازندگی، بازیکن وارد می‌کنند. فوتبالی که امروز آن را مشاهده می‌کنیم، همه موجودیت ما نیست. بازیکنان فعلی با گذشته قابل قیاس نیستند، اما دلم می‌خواهد فوتبال خوزستان به مرحله‌ای برسد تا هر فردی که فوتبال را تماشا می‌کند از آن لذت ببرد و فوتبالیست‌های این خطه همچون گذشته الگوی خوبی برای نسل جوان ما باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار