کد خبر: 1050006
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
ماجرای قطع ۶‌ساعته برق در هفته گذشته، سوءمدیریت در وزارت نیرو را علنی کرد. روز گذشته در حالی که نمایندگان قصور دولت، کوتاهی در تولید برق هسته‌ای و معاهده پاریس را عامل این خاموشی‌ها می‌دانستند و تأکید داشتند که اردکانیان سوءمدیریت خود را پشت تولید رمزارز‌ها پنهان کرده‌است، اما وزیر نیرو همچنان گرمای زودرس و استخراج رمز ارز را مقصر خاموشی‌ها اعلام کرد.
بهناز قاسمی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: ماجراي قطع ۶‌ساعته برق در هفته گذشته، سوءمديريت در وزارت نيرو را علني كرد. روز گذشته در حالي كه نمايندگان قصور دولت، كوتاهي در توليد برق هسته‌اي و معاهده پاريس را عامل اين خاموشي‌ها مي‌دانستند و تأكيد داشتند كه اردكانيان سوءمديريت خود را پشت توليد رمزارزها پنهان كرده‌است، اما وزير نيرو همچنان گرماي زودرس و استخراج رمز ارز را مقصر خاموشي‌ها اعلام كرد.
مديريت كشور به سبك دولت تدبير اين است كه وقتي برق با مشكل مواجه مي‌شود مي‌گويند باران نيامده است، هوا آلوده شود مي‌گويند باد نيامده و وقتي مردم با مشكل تأمين گوشت مواجه مي‌شوند، مي‌گويند از آبزيان استفاده كنيد. با گذشت يك هفته، سرانجام وزير نيرو براي توجيه عملكرد ضعيفش به جلسه علني مجلس آمد تا پاسخگوي دلايل قطعي اين روزهاي برق در كشور باشد، هرچند توضيحات او براي نمايندگان قابل پذيرش نبود.

وزير نيرو: خشكسالي، گرما و ماينرها مقصرند
رضا اردكانيان، وزير نيرو در جلسه علني مجلس و در قرائت گزارش خود از دلايل خاموشي‌هاي اخير برق در كشور، اشاره كرد كه سال آبي جاري كه از مهر سال‌99 تا پايان شهريور سال جاري است يكي از بدترين خشكسالي‌ها در 50‌سال اخير است؛ حجم مفيد مخازن سدها به نصف سال گذشته كاهش يافته و همين امر موجب كاهش ظرفيت توليد برق به ميزان 3هزارو500 مگاوات شده است.
وي افزود: ‌اتفاق دومي كه امسال شاهد آن هستيم گرماي زودرس است و زودتر گرم شدن هوا موجب به كار افتادن زودتر دستگاه‌هاي سرمايشي شده و نيروگاه‌هاي ما كه توان خروجي‌شان متناسب با گرماي هواست با كاهش خروجي مواجه هستند. به گفته وي نتيجه خشكسالي‌ها، كمبود آب براي توليد برق، افزايش زود هنگام دما و استخراج غيرقانوني رمزارزها موجب شد تا برخلاف تمامي سال‌هاي گذشته رشد مصرف انرژي 19‌درصد باشد. در سال‌99 اوج مصرف 45‌هزار مگاوات بود كه در سال جاري به 54‌هزار مگاوات رسيده است. 8‌هزار و 500‌مگاوات افزايش مصرف معادل برق توليدي 70 توربين گازي است.

سوءمديريت وزير نيرو
در جلسه علني محمدرضا پورابراهيمي، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در اخطاري اظهار داشت: توضيحات وزير نيرو در اين باره قابل قبول نيست زيرا آقاي قاليباف در جلسه سران قوا حضور داشتند و آنجا درخصوص همين موضوع بحث شد، لذا آمار و ارقام و دلايلي كه آقاي وزير درخصوص بحران برق در كشور مطرح مي‌كنند، قابل قبول نيست. در طول سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري بخش خصوصي كه اكنون 50‌درصد توليد برق كشور را برعهده دارد، با چه حمايتي از سوي وزارت نيرو همراه بوده است.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس تصريح كرد: در سال‌هاي اخير هيچگونه ظرفيت جديدي به نيروگاه‌هاي كشور اضافه نشده‌است. حال چگونه انتظار داريم با افزايش نياز در بخش صنعتي، تجاري و خانگي، عدم تعادل نداشته و با قطعي برق روبه‌رو نشويم.
وي گفت: در طول سال‌هاي اخير چه ميزان سرمايه گذاري جديد در حوزه برق صورت گرفته‌است؟ آقاي وزير نيرو، در طول سال‌هاي اخير پس از معاهده پاريس، شما تمامي سرمايه‌گذاري كشور را در اين حوزه متوقف كرديد! و امروز آثار اين ظرفيت متوقف شده بر اقتصاد و مسائل اجتماعي مختلف مردم عيان شده است. پورابراهيمي با اشاره به وجود 26‌هزار ميليارد تومان مطالبات معوق به نيروگاه‌هاي برق بخش خصوصي، اظهار كرد: تمامي اين نيروگاه‌ها زيان‌ده شده و ادامه فعاليت آنها امكانپذير نيست، مگر مي‌شود با اين زيرساخت‌هاي ضعيف، انتظار سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در اين حوزه را داشت؟
وي گفت: وزارت نيرو در زمستان قيمت‌ها را پايين آورد و اساساً بخش خصوصي را از رده خارج كرده و امكان صادرات را فراهم نكرده‌ايد. همچنين بورس انرژي كه مهمترين جايگاه عرضه و تقاضا در حوزه برق كشور به شمار مي‌آيد را كاملاً به تعطيلي كشانديد، چرا درخصوص اين وضعيت به مجلس پاسخگو نيستيد؟
پورابراهيمي افزود: مطابق گزارش رسمي بانك مركزي، كل ميزان مصرف برق براي ماينرهاي مجوزدار در كشور حدود 300‌مگاوات است و به همين ميزان مصرف ماينرهاي غيرمجاز است، بنابراين ميزان برق مصرفي دستگاه‌هاي استخراج رمزارزها در كل به 600‌مگاوات مي‌رسد. اما شما آقاي وزير؛ سوءمديريت وزارت نيرو را پشت اين موضوع پنهان كرديد.

51‌هزار ميليارد تومان بدهي صنعت برق
رحيم زارع، نماينده آباده در مجلس شوراي اسلامي هم بعد از گزارش وزير نيرو در باره دلايل خاموشي‌هاي برق اظهار داشت: متأسفانه فقط 17‌درصد اعتبارات در نظر گرفته شده مجلس به وزارت نيرو در بودجه توسط دولت تخصيص پيدا كرده است. وي با بيان اينكه وزارت نيرو 23‌هزار و 400‌ميليارد تومان به توليدكنندگان، 20هزار ميليارد تومان به شبكه بانكي، 3‌هزار 800‌ميليارد تومان به پيمانكاران، مشاوران و توليدكنندگان تجهيزات بدهكار بوده و 4‌هزار و 400‌ميليارد تومان نيز ساير بدهي‌هاي اين دستگاه است، افزود: در مجموع اين وزارتخانه 51‌هزار و 500‌ميليارد تومان بدهي به صنعت برق دارد كه توانسته براي آنها مشكلاتي را ايجاد كند.

قاليباف: دولت لايحه‌ ساماندهي رمزارزها را به مجلس بدهد
در پايان رسيدگي به گزارش وزير نيرو از وضعيت خاموشي‌ها، محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وجود سردرگمي مديريتي در ميان وزارتخانه‌ها گفت: به عنوان مثال در اقلام اساسي در بين وزارت كشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت سردرگمي وجود دارد كه اكنون اين مشكلات به وجود آمده است. در بحث رمزارزها نيز سردرگمي چند جانبه وجود دارد. بحث توليد رمزارز به وزارت صنعت، معدن و تجارت باز مي‌گردد.
قاليباف افزود: بحث تبادل آن اگر ارز محسوب شود به بانك مركزي و اگر دارايي ديجيتال محسوب شود به وزارت اقتصاد باز مي‌گردد و بحث تأمين انرژي آن نيز به وزارت نيرو باز مي‌گردد. سؤال ما از دولت اين است چرا براي جايي كه ۲هزار مگاوات مصرف برق دارد و حجم بالاي دارايي ارزي يا دارايي ديجيتالي در آن رقم مي‌خورد دولت لايحه‌اي به مجلس شوراي اسلامي نمي‌دهد تا اين بخش كه چهار وزارتخانه را درگير مي‌كند سامان بگيرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: در موضوعات مهم اين چنيني بايد لايحه دولت ارائه شود و متأسفانه دولت در ارائه‌ لايحه كوتاهي مي‌كند. دولت يازدهم نسبت به دولت قبل كه صدور مجوزهاي مؤسسات اعتباري را به وزارت تعاون سپرده بود انتقاد كرد كه در نهايت سردرگمي‌ای كه در آن دوره وجود داشت منجر به ۳۶‌هزار ميليارد تومان خسارت به بيت‌المال شد. امروز نيز در حوزه رمزارزها ما با سردرگمي مواجه هستيم.
قاليباف افزود: ما در مجلس شوراي اسلامي طرحي درباره رمزارزها آماده داريم، اما فكر مي‌كنيم كه دولت بايد براي موضوع بسيار مهمي لايحه ارائه دهد يا حداقل در بررسي طرح اظهارنظر كند، انتظار مي‌رود دولت ورود جدي به اين حوزه داشته باشد.
وي تصريح كرد: امروز بخش خصوصي كه توليد برق مي‌كند به موقع پول خود را دريافت نمي‌كند؛ چگونه ما از كساني كه پول‌شان را نمي‌دهيم توقع داريم به توليد ادامه دهند؟
وي گفت: توقع ما از شما كه مي‌دانستيد ۳هزار مگاوات كمبود برق داريم اين نبود كه حداقل براي سه هفته غافلگير شويم و برق خانه‌ها، صنايع و بخش اداري را بدون اطلاع‌ قبلي قطع كنيد، اين يك سوء‌مديريت واضح است، انتظار مي‌رود دولت در اسرع وقت لايحه‌اي براي ساماندهي رمزارزها ارائه كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار