کد خبر: 1049986
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
سعید احمدیان

دو سال پيش بود كه موزه ملي ورزش با انبوهي از مدال‌ها، جام‌ها و يادگاري‌هاي قهرمانان و چهره‌هاي ماندگار ورزش در تهران افتتاح شد و حالا هم از اصفهان خبر رسيده كه باشگاه سپاهان اول هفته در اقدامي قابل تحسین با رونمايي از سرديس بازيكنان تاريخ اين باشگاه، موزه افتخارات تاريخ سپاهان را راه‌اندازي كرده است.
البته اقدام كميته ملي المپيك و باشگاه سپاهان از معدود حركات قابل توجهي است كه در اين زمينه در ورزش و فوتبال ايران انجام شده است و اكثر باشگاه‌ها و حتي فدراسيون فوتبال به عنوان متولي اصلي فوتبال كشور برنامه‌اي براي ايجاد موزه و جمع‌آوري تاريخ فوتبال در رده‌هاي ملي و باشگاهي تا به امروز نداشته‌اند و از چنين فاكتور مهمي كه يكي از بديهي‌ترين زيرساخت‌هاي يك مجموعه، آن هم با سابقه‌اي طولاني است، غفلت شده است.
بي‌توجهي به چنين مسئله مهمي را بايد از چشم متوليان فوتبال، چه در باشگاه‌ها و چه در فدراسيون ديد، به خصوص كه ضرورت جمع‌آوري تاريخچه و افتخاراتي كه در طول تاريخ يك فدراسيون يا يك باشگاه كسب شده، در قالب يك موزه كمتر مورد توجه مديران‌شان قرار گرفته و عكس تأسف‌برانگيزي كه چند هفته پيش از تلنبار شدن جام‌هاي قهرماني استقلال در راهروهاي اين باشگاه در فضاي مجازي منتشر شد به خوبي بيانگر ميزان توجه برخي مسئولان به حفظ و نگهداري افتخاراتي است كه از گذشته تا امروز به دست آمده است. افتخاراتي كه نتيجه زحمات و تلاش گروه زيادي از بازيكناني بوده كه با پوشيدن پيراهن استقلال براي كسب تک‌تک جام‌ها تلاش كرده‌اند و اين افتخارات را به يادگار گذاشته‌اند.
البته باشگاه استقلال تنها يك نمونه از بي‌توجهي‌ها و بي‌تفاوتي‌هايي است كه در فوتبال باشگاهي و ملي در كشورمان نسبت به تاريخ صورت مي‌گيرد. اين در حالي است که راه‌اندازي موزه و تالاري براي افتخارات و تاريخ يك باشگاه در فوتبال حرفه‌اي دنيا، يكي از برنامه‌هايي است كه توجه ويژه‌اي به آن مي‌شود و همواره در اولويت‌ها قرار داشته است، اما در كشورمان كمتر مسئولي بوده كه به اين فاكتور مهم اهميت بدهد و همواره مسائل فرعي و حواشي مختلف در سيستم مديريتي باشگاه‌ها پررنگ‌تر از چنين فعاليت‌هاي زيرساختي مهمي ديده شده است. همين بي‌تفاوتي هم باعث مي‌شود جام‌هاي باشگاه بزرگي مانند استقلال كه پرافتخارترين تيم باشگاهي ايران در آسياست، در انباري باشگاه خاك بخورد!
اين در شرايطي است كه باشگاه‌هاي فوتبال كه همواره از بسته بودن راه‌هاي درآمدزايي گلايه مي‌كنند، مي‌توانند با راه‌اندازي موزه و تالاري براي افتخارات تيم كه مجموعه‌اي از لباس‌ها، جام‌ها، مدال‌ها و عكس‌هاي خاطره‌انگيز باشگاه در ادوار مختلف تاريخي است، علاوه بر حفظ آثاري كه در طول تاريخ براي اين باشگاه از جام تا پيراهن و مدال به يادگار مانده، منبعي براي درآمدزايي نيز ایجاد کنند، درآمدي كه اگرچه شايد در قدم‌هاي اول قابل توجه نباشد، اما مي‌تواند بخشي از هزينه‌هاي باشگاه را تأمين كند. باشگاه سپاهان حالا چراغ اين كار در فوتبال را روشن كرده و بايد اميدوار بود با توجه به اتفاقاتي كه در دو سال گذشته در زمينه اهميت توجه به تاريخ ورزش چه در فوتبال و چه رشته‌هاي ديگر رخ داده است، بخش‌ها و باشگاه‌هاي ديگر هم در اين زمينه وارد عمل شوند تا نسل امروز و آينده، ناآگاه از روزهايي كه بر ورزش قهرماني و حرفه‌اي گذشته، نباشد و افتخاراتي كه در دهه‌هاي مختلف به دست آمده است، خاك نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار