کد خبر: 1049823
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
با گرم شدن رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، در کنار سکوت خبری اروپایی‌ها از مذاکرات وین، امریکایی‌ها هم بیشتر از قبل درباره دور از دسترس بودن توافق صحبت می‌کنند. ظاهراً دو ماه مانده به تغییر دولت در ایران، طرف مقابل که برنامه‌هایش برای دستیابی به توافق آنطور که می‌خواست پیش نرفته است، حالا انگیزه کافی برای به نتیجه رساندن مذاکرات ندارد.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: با گرم شدن رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، در کنار سکوت خبری اروپایی‌‌‌‌ها از مذاکرات وین، امریکایی‌‌‌‌ها هم بیشتر از قبل درباره دور از دسترس بودن توافق صحبت می‌کنند. ظاهراً دو ماه مانده به تغییر دولت در ایران، طرف مقابل که برنامه‌هایش برای دستیابی به توافق آنطور که می‌خواست پیش نرفته است، حالا انگیزه کافی برای به نتیجه رساندن مذاکرات ندارد.

دور جدید رایزنی‌‌‌‌ها در وین درباره برجام از روز چهار‌‌‌شنبه هفته قبل شروع شد. امریکایی‌‌‌‌ها در شرایطی که رقابت‌های انتخاباتی در ایران شدت می‌گیرد، بیش از پیش در موضع‌گیری درباره نتیجه مذاکرات وین، دست به عصا شده‌اند و صحبت‌های چندی قبل جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان که گفته بود «به میزانی از پیشرفت رسیدیم اما مسافتی وجود دارد که باید طی شود تا از موانع عبور کنیم»، بیش از پیش رنگ واقعیت می‌گیرد. لورا روزن، خبرنگار امریکایی دیروز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا که نامش را ذکر نکرد، گفت: «ما میزانی پیشرفت داشتیم اما شفاف‌سازی به معنای [رسیدن به] اتفاق نظر نیست. هنوز اختلاف‌نظر‌‌‌هایی وجود دارد... ما هنوز به جمع‌بندی و پایان راه نزدیک نیستیم.»
بخش دیگری از سخنان این مقام امریکایی نشان می‌دهد که دستیابی به نتیجه حداقل در چند هفته پیش رو دور از انتظار است: «درباره ترتیب زمانی انجام تعهدات امریکا صحبت زیادی نشد چرا که ما هنوز در فرایند توصیف و ترسیم جزئیات اقدامات لازم توسط هر دو طرف هستیم.»
‌سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین نیز سه‌‌‌‌شنبه قبل، پس از آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه نمی‌توانم با اطمینان بگویم که این دور از مذاکرات دور آخر خواهد بود، تلویحاً طولانی بودن روند دستیابی به توافق را تأیید کرده و گفته بود: «موضوعاتی که برای نهایی شدن و تصمیم‌گیری باقی‌مانده، کماکان موضوعات مهمی هستند، البته تعدادشان کمتر شده و در دوره‌های گذشته در نگارش متن هم مقدار زیادی جلو رفتیم. این دور هم می‌توانیم کار را بیشتر جلو ببریم، ولی چند موضوعی که باقی‌مانده، کماکان موضوعات کلیدی هستند که درباره آنها تصمیم‌گیری باید صورت بگیرد.»


انتخابات مسیر را منحرف نکند!
دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا با شعار بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران به قدرت رسید. اما حالا به نظر می‌رسد که کاخ سفید امید چندانی به تحقق این روند آن‌هم از طریق دولت روحانی ندارد و در شرایطی که زمان زیادی باقی نمانده، از نتیجه دادن مذاکرات‌، ناامید شده است. چندی پیش آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در پاسخ به پرسش خبرنگار فایننشال‌تایمز درباره انتخابات پیش رو در ایران گفته بود:‌« ببینید، پیش‌بینی خیلی سخت است و قطعاً من نمی‌خواهم درباره نتیجه انتخابات ایران پیش‌بینی کنم که تأثیری در هر مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت یا خیر. »‌پاسخ غیرقطعی بلینکن، نشان می‌دهد که امریکایی‌‌‌ها نسبت به شرایط جاری احساس خوبی ندارند. دیوید پرایس، نماینده دموکرات و از چهره‌های نزدیک به بایدن ابراز امیدواری کرده که در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران کسی انتخاب شود که به گفته او‌« منطقی» ‌است، کسی که به گفته پرایس با پایبندی به برجام در مقابل اقدام دولت بایدن در برابر لغو برخی از تحریم‌های دوران ترامپ موافقت کند. پرایس گفته:‌« من امیدوارم که انتخابات به منحرف کردن ما از مسیر منتهی نشود و دستیابی به توافق را دشوار نکند.»


سنا در برابر لغو تحریم‌ها
در کنار همه این اقدامات، نمایندگان مجلس سنای امریکا نیز با حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین این کشور از طرحی که خواستار حفظ تحریم‌‌‌‌ها علیه ایران است موسوم به قانون حفظ تحریم‌های ایران رونمایی کردند. این طرح، دولت امریکا را ملزم می‌کند تحریم‌های مربوط به صنعت نفت و مالی ایران تا زمانی که این کشور به «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌» ادامه می‌دهد رفع نشوند. جیمز لنکفور، سناتور جمهوریخواهی که این طرح را معرفی کرده با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران گفت: «ایران، به عنوان بزرگ‌ترین حامی مالی تروریسم کماکان برای امریکا و متحدمان اسرائیل تهدید محسوب می‌شود.»‌واشنگتن‌فری‌بیکن روز چهار‌‌‌شنبه نوشته بود که حامیان طرحی جهت مانع‌تراشی برابر ورود دولت بایدن به برجام، خواستار ملزم کردن دولت جو بایدن به کسب اجازه از کنگره قبل از حصول توافق با ایران هستند. طبق تحلیل واشنگتن‌فری‌بیکن این طرح که به عنوان متمم برای اضافه شدن به یک طرح قانونی دیگر پیشنهاد شده در صورت تصویب در هر دو مجلس کنگره و تبدیل شدن به قانون مانعی عمده در تلاش دولت بایدن برای ورود مجدد به برجام ایجاد خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار