کد خبر: 1049770
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶

سياست‌هاي اشتباه دولت در حوزه بازار سرمايه سبب كاهش 65 درصدي ارزش سهام عدالت در 10 ماه گذشته شده است.
حدود 49 ميليون ايراني داراي سهام عدالت هستند و با هر افت و خيز در بازار سرمايه، ميزان دارايي آنها نيز دستخوش تغييرات مي‌شود. در خرداد سال جاري دولت تصميم گرفت، سهام عدالت را اصطلاحاً آزاد كند و افراد توانستند از اين زمان به بعد تا 30درصد سهام خود را به‌فروش رسانده و از عوايد آن استفاده كنند.
در مرحله دوم آزادسازي نيز در 18 مردادماه 30درصد ديگر اين سهام آزاد شد، اماً دقيقا دو روز پس از آزادسازي مرحله دوم بازار سرمايه وارد فاز اصلاح شد و تا پايان روزكاري 5خرداد، آخرين روز بازبودن بازار سرمايه حدود 65درصد كاهش در ارزش سهام عدالت
رخ داده است.
تركيب سهام عدالت مركب از سهام 36 شركت بورسي و 13 شركت غيربورسي است كه آن 13 شركت هم قرار است، در قالب يك هلدينگ در آينده وارد بورس شوند. 49 ميليون نفر سهامدار عدالت در كشور داريم كه در زمان آزادسازي سهام عدالت در خردادسال جاري،
19ميليون نفر روش مستقيم و 30 ميليون نفر روش غيرمستقيم را برگزيده‌اند.
يكي از اصلي‌ترين اشتباهات دولت كه از آن نيز با افتخار ياد مي‌كند، به مسئله آزادسازي بي‌برنامه دولت و منفعت‌طلبي كارگزاري‌ها و بانك‌ها در زمان فروش اين سهام باز مي‌گردد.
در صورتي كه دولت با اجراي سياست‌هاي درست مي‌توانست سرمايه 49 ميليون ايراني را افزايش دهد، با اجراي سياست‌هايي كه تنها براي جبران كمبودهاي مالي خود بوده است، ارزش اين سهام را به شدت پايين آورد تا 49 ميليون ايراني متضرر ماجراي سقوط بورس در سال 99 و 1400 باشند.
دولت به زعم اينكه با آزادسازي سهام عدالت مي‌تواند بخشي از مشكلات معيشتي مردم را حل كند و تنها به كاهش ارزش اين برگه‌ها كه مردم حدود 14 سال آن را نگه داشته بودند، كمك كرد. به عبارت ديگر، با بررسي دلايل ريزش بازار در آن مقطع زماني، مي‌توان سهام عدالت را يكي از اصلي‌ترين دلايل اين ريزش عنوان كرد. با آزادسازي مرحله دوم سهام عدالت، افراد داراي اين سهم‌ها با فرض اينكه مبلغ 60درصد سهامشان حداقل 9 ميليون تومان خواهد شد، سريع شروع به فروش سهام خود كردند. عرضه آبشاري نمادهايي كه در ليست سهام عدالت قرار دارند، در آن زمان نشان مي‌دهد، يكي از دلايل ريزش بازار در مردادماه همين عرضه بي‌حساب و كتاب سهام عدالت از سوی بانك‌ها و كارگزاري‌ها بوده است.
از طرف ديگر، به قول وزير اقتصاد قرض گرفتن‌هاي دولت از مردم، شما بخوانيد ايجاد بحران در بورس براي فروش اوراق دولتي در بازار سرمايه، مشكلات جدي را براي سهام مردم در بورس ايجاد كرد كه دولت در حال حاضر نيز در حال اجراي همين سياست براي جبران كسري بودجه خود است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار