کد خبر: 1049696
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
آیا وزارت آموزش و پرورش مسیر‌های تقلب در امتحان نهایی را مسدود کرده است؟ پس چرا آموزش و پرورش از ۲۷ اردیبهشت که موضوع لو رفتن سؤالات امتحان نهایی مطرح شده است، هیچ شفاف سازی انجام نداده است؟
سرویس جامعه جوان آنلاین: اصرار آموزش و پرورش برای برگزاری حضوری امتحانات نهایی دانش‌آموزان به این دلیل است که این امتحانات در سرنوشت دانش‌آموزان یعنی کنکور تأثیر دارند و البته به «نحوه ارائه خدمات آموزشی تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های فراگیر» مصوب نهصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۱۳ مرداد ۹۹، استدلال می‌کنند.

در بند ۹ این مصوبه آمده است: «در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی فراهم نباشد، ارزشیابی دانش‌آموزان مدارس روزانه در تمام پایه‌های تحصیلی به استثنای پایه‌های نهم و دوازدهم، به صورت غیرحضوری و با مسؤولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود».

* چرا وزارت آموزش و پرورش در برابر موضوع لو رفتن سؤالات امتحانی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد؟!

در چنین شرایطی که اصرار بر برگزاری حضوری امتحانات است، آیا اصالت امتحانات مدنظر است؟! مسلما چنین است، اما چرا وزارت آموزش و پرورش در برابر موضوع لو رفتن سؤالات امتحانی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد؟!

عصر برگزاری اولین امتحان نهایی یعنی ۲۷ اردیبهشت علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور به انتشار سؤالات و پاسخنامه امتحانات ۳۶ دقیقه تا ۴۰ دقیقه بعد از شروع امتحان، اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌آید که باند منسجمی در فضای مجازی به انتشار پاسخ سؤالات اقدام می‌کنند و این موضوع نیز نگران کننده است».

وی در پاسخ به این پرسش که «انتشار سؤالات در زمان آزمون با توجه به اینکه دانش‌آموزان دسترسی به تلفن همراه ندارند چه سودی دارد؟»، افزود: «حتی پس از پایان آزمون، سؤالات را از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند و هیچکس حق ندارد، سؤالات را تا پایان زمان آزمون انتشار دهد».

* فروش سؤالات امتحان نهایی به قیمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

موضوع حائز اهمیت این است که برخی افراد با ایجاد کانال‌هایی به فروش سؤالات امتحانی می‌پردازند و نکته قابل توجه اینکه سؤالات هر امتحان در کانال‌ها به قیمت ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

یکی از کانال‌ها دو روش برای دانش‌آموزان دارد؛ در روش اول یک جزوه سبک با یک سری سؤال در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد و مدعی است که سؤالات امتحانی با سؤالات این جزوه تقریبا یکسان است. همین کانال، ادعا می‌کند که دقایقی بعد از شروع آزمون، سؤالات و پاسخ‌ها را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد و آن‌ها می‌توانند با استفاده از هدست و خواندن یک نفر از بیرون محل آزمون، نمره ۲۰ بگیرند.

نکته جالب توجه این موضوع این است که به رغم پیگیری‌ها، هنوز وزارت آموزش و پرورش نسبت به اقدام این کانال‌ها هیچ واکنش رسمی ندارد.

* ۵ سؤال از مسؤولان آموزش و پرورش

۱- آیا انتشار سؤالات امتحان نهایی در زمانی که دانش‌آموزان سر جلسه امتحان هستند، لو رفتن محسوب می‌شود؟

۲- آیا وزارت آموزش و پرورش مسیر‌های تقلب در امتحان نهایی را مسدود کرده است؟ چگونه؟

۳- چرا با کانال‌هایی که ادعای فروش سؤالات را دارند، با پیگیری آموزش و پرورش از طریق مقامات انتظامی و قضایی برخورد نمی‌شود؟

۴- چرا آموزش و پرورش از ۲۷ اردیبهشت که موضوع لو رفتن سؤالات امتحان نهایی مطرح شده است، هیچ شفاف سازی انجام نداده است؟

۵ ـ مگر برگزاری حضوری امتحانات نهایی برای برقراری عدالت نبود، آیا در حال حاضر از نظر آموزش و پرورش، این عدالت برقرار است؟!

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار