کد خبر: 1049641
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹

جنایات گسترده رژیم صهیونیستی در غزه، شورای حقوق بشر سازمان ملل را مجبور کرد پس از مدت‌‌‌‌ها دست به کار شده و در خصوص آغاز تحقیقات در مورد نقض حقوق بشر بین‌المللی از سوی این رژیم در غزه رأی داد.
درحالی که مقامات رژیم صهیونیستی کشتار زنان و کودکان در غزه را با حق دفاع مشروع توجیه می‌کردند اما سازمان حقوق بشر سازمان ملل پنج‌‌شنبه شب در جلسه‌ای که برای رایزنی در خصوص ایجاد یک گروه تحقیقاتی برای بررسی تخلفات صورت‌ گرفته در جریان جنگ ۱۲ روزه غزه تشکیل شده بود، به نفع گروه‌های مقاومت رأی داد. به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی «سازمان همکاری اسلامی» خواستار بررسی دقیق جرایم صورت گرفته شده بود. پاکستان به نیابت از این سازمان و تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار برگزاری این نشست شده بود. در متن این پیش‌نویس از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده «فوراً اقدام به تشکیل یک کمیسیون مستقل و بین‌المللی در فلسطین اشغالی از جمله قدس شرقی و اسرائیل کند.» ‌متن این پیش‌نویس همچنین خواستار تحقیق درباره «تمامی موارد نقض قوانین بین‌المللی‌» در تنش‌‌‌‌‌هایی شده که باعث ایجاد این جنگ شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این نشست پیش از رأی‌گیری نمایندگان کشورهای آلمان، استرالیا و انگلستان طی سخنرانی علیه قطعنامه از نمایندگان خواستند این قطعنامه را رد کنند. نماینده ونزوئلا نیز جنایات اسرائیل را محکوم و این جنایات را مشابه «نسل‌کشی‌» توصیف کرد. به‌رغم تلاش برخی کشورهای اروپایی این قطعنامه ضد اسرائیل با 24 رأی مثبت، 9رأی منفی و 14 رأی ممتنع به تصویب رسید. استرالیا، بلغارستان، کامرون، جمهوری چک، آلمان، مالاوی، جزایر مارشال، انگلستان و اروگوئه کشور‌‌‌‌‌هایی هستند که به این قطعنامه رأی منفی دادند. بر اساس این قطعنامه فوراً یک کمیسیون تحقیقات مستقل بین‌المللی برای بررسی نقض حقوق بشر بین‌المللی در سرزمین‌های فلسطین از جمله قدس شرقی، غزه و اسرائیل تشکیل خواهد شد. طبق این قطعنامه اعضای این کمیسیون از سوی نزهت شمیم، رئیس کمیسیون نقض حقوق بشر سازمان ملل منصوب خواهد شد و این کمیسیون تا 13 آوریل تمام ادعا‌های مبنی بر نقض حقوق بشر بین‌المللی و جنایات را بررسی خواهد کرد. همچنین در این قطعنامه جامعه جهانی به ارائه کمک بشردوستانه فوری به مردم فلسطین در سرزمین‌‌های اشغالی از جمله قدس شرقی فراخوانده شد. همزمان از اسرائیل نیز خواسته شد مانع رسیدن کمک‌‌های بشردوستانه به مردم فلسطین نشود. وزارت خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای از تصویب تشکیل کمیته تحقیقات شورای حقوق بشر درباره جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه استقبال کرد.
تصویب قطعنامه ضد صهیونیستی، خشم مقامات اسرائیلی و امریکایی را در پی داشته است. به گزارش شبکه المیادین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «شرم‌آور» خواندن رأی شورای حقوق بشر سازمان ملل به قطعنامه‌ای ضد اسرائیلی، مدعی شد که حملات به نوار غزه و کشتار کودکان و زنان فلسطینی، مشروع و قانونی بود. وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای جداگانه این شورای حقوق بشر را دارای «اکثریت ضد اسرائیلی» توصیف و اعلام کرد با تحقیقات این سازمان همکاری نخواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار